חוזים במיליארד שקל בשישה מתחמים להפקת חשמל בנגב

ארבעה זוכות יקימו שישה מתקנים פוטו־וולטאיים בנאות חובב • נראה כי עוד ועוד יזמים לוטשים עיניים אל תחום האנרגיה המתחדשת, ובתקופה האחרונה המגמה הזו מתעצמת • בכמה מוערכת התשואה על הפרויקטים?

ייצור חשמל באנרגיה מתחדשת / אילוסטרציה: Shutterstock
ייצור חשמל באנרגיה מתחדשת / אילוסטרציה: Shutterstock

המכרזים: שני מכרזים של רמ"י הכוללים שישה מתחמים לתכנון ולהקמה של מתקנים לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת - מתקנים פוטו־וולטאיים - ברמת בקע שבמועצה המקומית התעשייתית נאות חובב, דרומית לבאר שבע.

כך תיראה רשת הכבישים של ישראל בעוד 10 שנים | בלעדי
הוא התחיל כעובד קייטרינג. היום הוא מבעלי מועדון יוקרתי בשווי מיליארדי דולרים | ראיון 
לשכתב ממתחרים על סטרואידים: מה עומד מאחורי אתר אייס? | תחקיר

ההצעות: ארבע זוכות נבחרו לששת המכרזים. חברת או.פי.סי אנרגיה זכתה בשלושה מתחמים, אנרג'יקס אנרגיות מתחדשות באחד, נאות חובב סאן באחד ושיכון ובינוי באחד. ההצעות הזוכות מסתכמות יחד ב־1.06 מיליארד שקל. או.פי.סי אנרגיה לבדה תשלם 484 מיליון שקל על שלושת המתחמים שבהם זכתה.

ההסכם: כל אחת מהחברות הזוכות, תחתום בעקבות הזכייה על הסכם חכירה של הקרקע לתקופה של 24 שנים ו־11 חודשים. תקופה זו כוללת גם את תקופת הקמת המתקן. ישנה אפשרות להאריך גם את תקופת החכירה כולה, "בכפוף לאסדרה בתוקף של רשות החשמל", כך בחוברת המרכז.

השטח: מתקנים פוטו־וולטאיים לייצור חשמל דורשים שטחים גדולים במיוחד, וכך נכון גם לששת המתחמים בשני המכרזים המדוברים. שטחם הכולל של המתקנים הוא כ־4,700 דונם. עם זאת, מדובר בפחות מחצי השטח שתופסת תחנת הכוח המפורסמת באשלים, אותו מגדל סולארי עצום שנמצא לא רחוק משדה בוקר, ונמצא בבעלות שיכון ובינוי, אחת הזוכות במכרזים האחרונים.

ההספק: ששת המתחמים המדוברים אמורים לספק עד 850 מגה־ואט. לשם השוואה, המגדל באשלים מציע לכל היותר הספק של 312 מגה־ואט. מדובר בתוספת משמעותית לסקטור האנרגיה המתחדשת בישראל, שההספק המותקן שהוצג בסוף 2022 עמד על כ־4,795 מגה־ואט. הספק המתקנים החדשים מהווה, אם כך, כ־17% מההספק הקיים היום.

הביקוש: נראה כי עוד ועוד יזמים לוטשים עיניים אל תחום האנרגיה המתחדשת, וייתכן כי בתקופה האחרונה המגמה הזו אף מתעצמת, על רקע חוסר האטרקטיביות בעת הנוכחית של ענף הנדל"ן המניב והנדל"ן למגורים. בסיכום שנת 2022 דיווחה רמ"י על שיא נוסף, זו השנה השנייה ברציפות, במספר המכרזים המוצלחים בתחום זה: 68 עסקאות במכרזי אנרגיה מתחדשת, בהספק מותקן של כ־742 מגה־ואט. מכרז אחר נחל כישלון חלקי לאחרונה, בשל טעות בהערכות. חברת סולגרין זכתה בצמד מכרזים להקמת מתקנים פוטו־וולטאיים תמורת סכום כולל עצום של מיליארד שקל, אולם ראשי החברה הודו לאחר מכן שלא ציפו לזכות בשני המכרזים יחד, ולכן נאלצה סולגרין להחזיר את אחת הקרקעות ולשלם קנס של 5 מיליון שקל.

הרווחים והתשואה: בשלב זה, שבו סקטור האנרגיות המתחדשות עוד בחיתוליו בישראל, קשה להעריך אילו רווחים יפיקו פרויקטים אלו ואיזו תשואה יניבו. ככלל, בעולם מדברים על תשואה שנעה סביב 10% בפרויקטים כאלה, וענקית האנרגיה בריטיש פטרוליום (BP) העריכה במרץ האחרון כי התשואה נעה בין 6% ל־8%. נתונים מפרויקט אשלים של שיכון ובינוי מגלים כי בשנת 2022 הניב הפרויקט הכנסות של כ־387 מיליון שקל, וכי ה־EBITDA (הרווח מהפרויקט לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות) היה כ־246 מיליון שקל.