חציל בסקורדליה וביצים עלומות טורקיות: ארוחת הבוקר הירושלמית המושלמת

ארוחת בוקר מקומית וסדנת אוכל ערבי, תערוכת צילומים שמציגה בחניון, מאפייה מופלאה שפועלת מסלון של בית וחנות סקס שמתמחה בקהל החרדי • יצאנו לטייל במרכז הבירה • חגית אברון תופרת יום

בייגלה ירושלמי לצד לאבנה, טחינה ודבש ענבים. שוקרייה / צילום: הדס שמואלי
בייגלה ירושלמי לצד לאבנה, טחינה ודבש ענבים. שוקרייה / צילום: הדס שמואלי

כמו בובת מטריושקה היא נפתחת בפניי, ירושלים. מביקור לביקור אני מבינה שככל שאעמיק בה, אכיר את מורכבותה ואלמד את צפונותיה, אבין אותה פחות, אם כי אוהב אותה יותר. החלטתי לנגוס ממנה ביסים קטנים. בכל פעם להתמקד בריבוע קטן, בשכונה אחת, ולהעמיק בה.

ביישוב דרוזי בכרמל מסתתרת אמנית שמעוררת עניין אצל סלבריטאי הוליווד
●  לא נופלת מפומפיי: העיירה היהודית הקדומה שהתגלתה בחפירות בישראל
בעקבות מאיר שלו ויהונתן גפן, כולל אוכל מעולה: יום טיול בנהלל  

הפעם הגעתי למרכז העיר השוקק. בין הרחובות אגריפס לבצלאל צעדתי בין סמטאות עלומות ופינות נסתרות, טעמתי לחם מופתי שרק תושבי נחלאות מכירים, גיליתי את בית הכנסת של לוחמי המחתרות, וביקרתי בגג נסתר שתחת רקיע זרוע כוכבים מתקיימת בו פעילות תרבותית יוצאת דופן.

10:00 | סקורדליה וביצים טורקיות

הביס המושלם לחגוג איתו את אחדותה של העיר הוא מבייגלה ירושלמי - לוהט, פציח ומנגב את עצמו לדעת בפנכת לאבנה ובטחינה מעורבלת בדיבס (דבש ענבים). את כל הטוב הזה חשפה בפניי חברה טובה ומשוטטת ותיקה, אשת הקולינריה וחוקרת התרבות לילך רובין, במסגרת סיור המכונה "קו פרשת המים - בין אגריפס לבצלאל".

חציל בלאדי עם סקורדליה / צילום: הדס שמואלי
 חציל בלאדי עם סקורדליה / צילום: הדס שמואלי

התחלנו את היום בשוקרייה, חלל מסקרן שיצרו הודיה ואברהם פרייזן, שבבוקר מתפקד כמסעדה ובערב מארח סדנאות (לדוגמה "יידישע מאמא" לאוכל מזרח־אירופי או "באב אל עמוד" לאוכל ערבי). אכלנו את ארוחת הבוקר הירושלמית המוגשת בו וחגגנו את בליל הטעמים המרכיבים את המטבח המקומי: פחמימות לוהטות כדבעי, ביצים מקושקשות בחמאה ובכרישה, חציל בלאדי עם סקורדליה וביצים עלומות טורקיות. אין מבולגן וטעים מזה.

שוקרייה

12:00 | קמפוס שוחר תרבות

רבת פנים וסתירות היא ירושלים, ובכל רחוב, שלט ואבן גלום סיפור. "כאן הסמטה שדרכה הבריחו את אייכמן למשפטו בבית העם, והנה ביתו של פרופ' ליבוביץ'", מספרת לילך.

בתוככי בית קפה במתחם מסתתרת חנות מפתיעה במיוחד בשם Kosher Sex, שמייעדת את המוצרים שלה, אביזרי מין, לקהל החרדי. המוצרים אינם שונים מאלה שמוצעים בכל חנות סקס אחרת, אבל העובדה שהיא משמשת מרחב פתוח וחופשי לנושא שאינו מדובר בחברה החרדית הופכת אותה לפורצת דרך.

ובמעבר חד, מעבר לשער ברזל סגור, אנחנו מתוודעות בהתרגשות לבית הכנסת שבו נהגו להתפלל בסתר לוחמי המחתרות. "רק בירושלים לכל אדם בעל רעיון או יוזמה יש ארגון, פסטיבל או לכל הפחות שלט", היא קובעת ומצביעה על שלט עם הכיתוב "לשכת בני גדעון - סיוע לחולים ואלמנות של בעלי מלאכה ותעשייה".

בפינת הרחובות שץ והמלך ג'ורג' שכנה בעבר כנסת ישראל, ובסמטה עצמה ספרנו לפחות שלושה בתי קפה שאפילו פתוחים בשבת. כשמסיטים את המבט מהמבנים והסיפורים, מגלים מרחב ציבורי עתיר עבודות אמנות. דומה שהחלל הפתוח אינו מספק את תיאבון האמנות והתרבות של העיר, שכן גם בקומה 1- בחניון מנורה נפתחה לה תערוכת צילומים חדשה.

אנחנו פוסעות לבית האמנים, זה אחד המבנים היפים בירושלים. גינתו תמיד משרה שלווה והאור הרך הזולג ממנו בשעת ערביים הוא אחד המראות המופלאים. שם גם שוכנת מסעדת מונא, ובקומה השנייה יש תערוכה מתחלפת (הכניסה חינם, פתוחה גם בשבת).

בית האמנים / צילום: הדס שמואלי
 בית האמנים / צילום: הדס שמואלי

ירושלים היא אולי העיר הענייה בישראל, אבל אירועי תרבות יש בה בשפע. אנחנו סופרות לא פחות משישה מוסדות כאלה במתחם החדש - קמפוס ירושלים לאמנויות: בבית העם מתקיימים הצגות ומופעים; בחצר צפינו בתלמידי הסטודיו למשחק של ניסן נתיב מתאמנים על מונולוגים; לצדם מתווכחים תלמידי בית הספר לקולנוע סם שפיגל על סצנת פתיחה לסרט; מבית הספר למוזיקה מן המזרח בקעו צלילי עוד; ובבית הספר לתיאטרון חזותי בישרו על הצגה חדשה.

KosherSex, מתחם נוקטורנו; בית הכנסת אחדות ישראל; הגלריה בחניון מנורה; קמפוס האומנויות, בית האומנים

14:00 | לחם בין הררי כביסה

שוב חצינו קו דמיוני ופנינו לנחלאות. מאחת הסמטאות הסתלסלו צלילי בוזוקי והיתמרו אדי אפייה. אנחנו מדלגות שתי מדרגות אבן במורדות סמטה עלומה, מוצאות עצמנו בחצר ביתו של גיל בנבנישתי, האופה השכונתי. גיל מעודד אותנו לפסוע לתוככי הדירה הקטנה שבה הוא מתגורר ומפנה לנו מקום ישיבה בין הררי כביסה לשקי קמח. התנור הקטן שבמטבח הפצפון מפיק ללא הפסקה לחמי מחמצת של שיפון וכוסמין, עוגות פיסטוק פלאיות וחלות שכיף לצבוט את קצותיהן. בכולם מטמין גיל פשטות ושמחה.

חיטים לחם בשכונה / צילום: הדס שמואלי
 חיטים לחם בשכונה / צילום: הדס שמואלי

חיטים לחם בשכונה (פתוח בחמישי ובשישי)

16:00 | מרפאה לצמחים וגג לישון בו

אין דבר בחזותו האפרורית של בניין כלל המרמז על ההתרחשות המפתיעה על גגו. "המרפסת - מוסללה" מוגדרת כמעבדה לחקר עירוניות יצירתית ובת־קיימה. אך אין בכוחן של המילים היפות האלה להמחיש את מה שמתחולל שם, בנווה המדבר הירוק והפורח.

מלבד העובדה שמדובר במרפאה לצמחים, הגג הזה הוא מתחם קמפינג שבו ישנים בצוותא היפסטרים וחרדים, אקטיביסטים ויזמים. כולם חולמים חלומות גדולים תחת כוכבי ירושלים המנצנצים.

גג עדן - המרפסת, מוסללה