ביישוב דרוזי בכרמל מסתתרת אמנית שמעוררת עניין אצל סלבריטאי הוליווד

סדנת העצמה בטכניקה מסתורית, מאפייה קסומה שרק מקומיים מכירים, קניון עיצוב עם פריטים ייחודיים וגלריה של ציורים בקפה שזכתה להכרה בעולם • הנה מה שיש לעספיא להציע • חגית אברון תופרת יום

פריטי עיצוב במנסור סנטר / צילום: שרי אסף
פריטי עיצוב במנסור סנטר / צילום: שרי אסף

ישוב הנושק לכרמל, אוויר קריר וצלול כל השנה ותושבים שמקבלים אורחים בחיוך מידבק - בילינו יום יפה בעספיא, ונהנינו מחוויה רוחנית, ביקור אצל אמנית צעירה המציירת בקפה, אוכל פשוט ונפלא וחנות שהיא גן שעשועים לעיצוב.

במושב קטן בעמק חפר תמצאו גינה אורגנית קסומה ויין בן 100 שנה 
בעקבות מאיר שלו ויהונתן גפן, כולל אוכל מעולה: יום טיול בנהלל 
לא נופלת מפומפיי: העיירה היהודית הקדומה שהתגלתה בחפירות בישראל 

10:00 | מסע לנבכי התודעה בין נחשים ובננות

"בקרוב תעברי דירה למקום רחוק מכאן", פוסקת אניסה הזימה ובוחנת אותי בעיני רנטגן מצחקות. אני מודה שנשמטה לי הלסת מהאבחנה המיידית. אניסה ושותפתה רים תלחמי הן מורות רוחניות שפיתחו טכניקה להעצמה באמצעות סמלים ודמיון. הן מקבלות אותנו בסלון ביתה של רים, הקרוע לנופי הכרמל, ומכבדות אותנו בעוגיות תחרה עדינות מתפקעות ממילוי תמרים ובקפה ריחני. הן ממליצות לנו לשבת בנפרד זו מזו, "כדי שהאנרגיה לא תתערבב", וכל אחת מאיתנו בתורה מפקידה את המחשבות על עתידה בידיהן.

אני מודה שביליתי לא מעט פעמים ישובה מול מתקשרות, קוראות בצבעים ומלחשות בקפה, אבל החוויה שחוויתי בחברתן של השתיים לא דמתה במאום לאחרות. אולי זה המסתורין האופף את עספיא ואת התרבות הדרוזית בכלל, אולי זה העיתוי. כך או כך, מדובר בחוויה מיוחדת במינה שהשתיים פיתחו מתוך רצון להקנות כלים להתפתחות אישית לנשים ולבני נוער הזקוקים להכוונה.

השיטה מכונה (iRAM (individual random memory, וכל אחת מהן אחראית על חלק אחר בחוויה. בחצי השעה הראשונה אניסה בוחנת כליות ולב, ומצליחה באורח מעורר השתאות לזהות אירועים מכוננים ואתגרים משמעותיים לאורך החיים של כל אחת מאיתנו. אני נסערת ומתפעלת מיכולתה לזהות מחשבות ולבטים שחולפים לי בראש, ונמלאת אופטימיות מהמסרים המרגיעים שהיא שולחת לנבכי התודעה. בתורה של רים היא מחברת בין התובנות שעלו לכדי הכוונה בטכניקה מיוחדת של דמיון מודרך אינטרקאטיבי: אנו צופות במצגת רצופה סמלים, כמו בננות, נחשים, דרקונים, הרים ומלאכים, ומשוטטות ביניהם כשניתנת לנו האפשרות לבחור בין דרכי הפעולה השונות. אלה לבסוף משליכות על חיינו שלנו.
סדנת העצמה בשיטת iRAM ,054-4844255

12:00 | טאבון מסתורי, חצילים בעגבניות ותבשיל במיה

התמלאנו השתוקקות ורעב מהחוויה, ונסענו בהמלצתן למאפיית אלג'וד שברחובה הראשי של עספיא. בתחילה חשבנו שהתבלבלנו בכתובת, שכן בכניסה למקום נתקלנו במדפים שגרתיים של מוצרי חלב ולחם רגילים למדי. אבל מבט מעמיק לעבר חלל המסעדה גילה תור מנומס של מקומיים שהתגודדו סביב הטאבון, לצדו הלהיטה אופה חיננית את האבנים וגלגלה בזריזות מיני בצקים שבהם הוטמנו גבינות, תרד ועולש בר.

מאפיית אלג'וד / צילום: גליה בן חיים
 מאפיית אלג'וד / צילום: גליה בן חיים

בתום ציפייה להוטה הם הגיחו פריכים ושחומים מהתנור. "אם תחכו עוד קצת, יהיו גם עלי גפן ממולאים, חצילים בעגבניות, קבב בטחינה ותבשיל במיה", מפצירה בנו האופה להמתין ובינתיים מציעה לנו קובה פריך שנשלה לוהט מהטיגון. אנחנו מתיישבות לצד משפחה מקומית שמתיישבת לאכול בצוותא במחצית היום, וסועדות בחברתה תבשילים שניחוחות של בית ובשומות קינמון בוקעים מהם.
אלג'וד - מאפייה, טאבון ומסעדה

15:00 | ספלים ממסיבת התה של עליסה

שיטוט אקראי מגלה לנו חנות בשם מנסור סנטר, שאינו מרמז במאום על מה שמסתתר בנבכיה: שלוש קומות שלא נגמרות של פריטי טקסטיל, ריהוט, כלים ופסלים, שרק בעבור יופיים ומחירם שווה להגיע עד לכאן. מדובר בלא פחות מגן שעשועים שיש בו כל מה שצריך, וגם לא צריך, לעיצוב הגינה והבית - ספלי חרסינה עדינים שכמו נלקחו ממסיבת התה של עליסה, קרשי עץ בשלל ממדים, פרחים מיובשים שנראים כמו הדבר האמיתי, אהילים ושטיחים בכל עבר.

ספלים ממסיבת התה של עליסה במנסור סנטר / צילום: שרי אסף
 ספלים ממסיבת התה של עליסה במנסור סנטר / צילום: שרי אסף

מנסור סנטר - גלריה לעיצוב הבית

16:00 | ציור בקפה כדי להניח לנפש

בתום השוטטות ברחובות המבהיקים מניקיון חזרנו למרתף ביתה של תלחמי, שם יוצרת בתה מאיה עבודות יוצאות דופן בקליגרפיה - אמנות כתיבה קישוטית. בניגוד לאם, שמילותיה שוצפות, הבת מעדיפה להציג את עבודותיה בשתיקה.

את הציור היא גילתה בעקבות משבר אישי שחוותה, והאמנות נתנה לה שקט ומרפא. עבודותיה מורכבות מאותיות שיצרה, שהופכות למילים ומשם לציורים. לאחר כמה דקות מהוססות היא שואלת אם אפשר לעבור לאנגלית, ומשם נפרץ הסכר, והיא משתפת אותנו בסיפורה האישי הכואב.

מאיה תלחמי עם יצירותיה / צילום: דינה תלחמי
 מאיה תלחמי עם יצירותיה / צילום: דינה תלחמי

יצירותיה זכו להכרה כששחקן סרטי הפעולה ההוליוודי טייריס גיבסון שיתף ברשתות עבודה קליגרפית שיצרה בקפה, ומאז הפכה למרבה תדהמתה לאושיה שאמנים רבים נוהגים לעקוב אחריה.
www.instagram.com/calligraphy.by.maya ,052-6345113