המנכ"לית האחרונה בבנקים עוזבת, זו המורשת שתשאיר אחריה

רק באמצע העשור הקודם הובילו את הבנקים שלוש נשים, והשבוע הודיעה האחרונה שבהן על עזיבה • ברבר צדיק, שליוותה את בעל השליטה בבנק כבר מתהליך הרכישה בדיוק לפני 20 שנה, עוזבת כשתשואת המנייה עומדת תחת כהונתה על 335%, ועם תגמול של כ־70 מיליון שקל

סמדר ברבר צדיק / צילום: רמי זרנגר
סמדר ברבר צדיק / צילום: רמי זרנגר

כהונה ארוכה כמו זו של סמדר ברבר צדיק, שהודיעה ביום רביעי על עזיבת תפקיד המנכ"ל בבנק הבינלאומי, כבר לא רואים במערכת הבנקאית. לנוכח התחלופה הגבוהה של מנהלי בנקים בישראל בשנים האחרונות היא נותר סלע איתן, עם רקורד של יותר מ־16 שנה בתפקיד המתחרה במשך תקופת הניהול עם זה של גליה מאור, שכיהנה כמנכ"לית בנק לאומי במשך 17 שנים.

ברבר צדיק נפרדת מהבינלאומי עם תוצאות שיא והון של 70 מיליון שקל 
הרווח צמח וזה הבונוס שיקבלו עובדי התעשייה האווירית 

ההודעה של ברבר צדיק באה מיד לאחר שהבינלאומי פרסם את דוחותיו לרבעון הראשון מהם עולה שהרווח הנקי של הקבוצה הסתכם ב־631 מיליון שקל, גידול בשיעור של 96% יחסית לתקופה המקבילה אשתקד. התשואה להון של הבינלאומי עמדה ברבעון הראשון על 23.6%, הגבוהה במערכת. 

 

מותירה את המערכת ללא מנכ"לית

מאז נכנסה ברבר צדיק לתפקידה בבנק שנמצא בשליטת צדיק בינו, אי שם בשנת 2007, עזבו את ארבעת הבנקים המתחרים לא פחות מ־11 מנכ"לים, כלומר שלושה בממוצע, כשבדיסקונט, שבימים אלו נמצא בתהליך איתור של מנכ"ל חדש במקומו של אורי לוין, התחלפו ארבעה מנכ"לים.

כשנכנסה לתפקיד המנכ"לית, החליפה ברבר צדיק בתפקיד את דוד גרנות והפכה למנהלת הבנק הצעירה ביותר (43) בתולדות המדינה ולאישה השנייה שניהלה בנק בישראל, אחרי גליה מאור. לאורך חלק ניכר מהקריירה שלה בראשות הבנק, היא כיהנה במקביל לשתי נשים, מאור ורקפת רוסק עמינח בלאומי (12 שנים חופפות יחד) ולילך אשר טופילסקי בדיסקונט (5 שנים), אך כעת היא מותירה את המערכת ללא מנכ"ל אישה. לבינלאומי ולדיסקונט יש אפשר לשפר את הנתון הלא מחמיא הזה, אם אחד מהם לפחות ימנה מועמדת לתפקיד המנכ"ל החדש.

המדיניות השמרנית שהתגלתה כצודקת

המשקיעים במניות הבנק הבינלאומי, ובינו בראשם, נהנו בתקופתה כמנכ"לית מתשואה מרשימה של 335% - כפול מהתשואה שהניב מדד הבנקים בתקופה זו (170%). זאת, בין היתר בזכות דרך הניהול השמרנית של הבנק, שלא התפתה בעבר להרפתקאות בארה"ב, שסיבכו כמה מהבנקים הגדולים בישראל ובהלוואות לטייקונים ממונפים שקרסו בזה אחר זה בתחילת העשור הקודם. שווי השוק הנוכחי של הבנק הבינלאומי עומד כיום על מעל ל־14 מיליארד שקל - הבנק החמישי בגודלו במערכת הבנקאית בארץ.

במהלך שנות כהונתה כמנכ"לית, הורחבו תחומי העיסוק של הבנק, תיק האשראי צמח ובוצעו תהליכי התייעלות מהותיים. לצד הפעילות הבנקאית השוטפת, מיצב עצמו הבינלאומי כבנק המוביל בתחום ההשקעות בשוק ההון ואחד המובילים בבנקאות הפרטית - אסטרטגיה מוצהרת שנמצא במקום ראשון במחזורי המסחר של לקוחותיו בבורסה לניירות ערך.

 

ברבר צדיק ליוותה את בעל השליטה בבנק עוד בבינו אחזקות והייתה חלק מתהליך רכישת השליטה בבנק בדיוק לפני 20 שנה. היא היוותה חלק מהותי בבניית הקבוצה הבנקאית שבוצעה על ידי רכישת יובנק, בנק אוצר החייל, בנק מסד ורכישת אחזקת המיעוט בפאגי ולאחר מכן מיזוג של אוצר החייל, פאגי ויובנק.

והשכר? פחות צנוע ביחס למקובל

תקופת הכהונה שלה כמנכ"לית היטיבה גם עם חשבון הבנק ברבר צדיק עצמה, שצברה במהלך הקדנציה שכר בעלות של כ־70 מיליון שקל. בהתאם לשמרנות המאפיינת את הבינלאומי ואת בעל השליטה בו, בעבר נחשבו תנאי העסקתה של מנהלי הבנקים האחרים בישראל לצנועים ביחס לאלה, ובמיוחד מנהלי הפועלים ולאומי.

זאת ועוד, מאז שנת 2017 נחתך שכרה של ברבר צדיק, כמו גם של יתר בכירי המערכת הבנקאית בישראל, בשל מגבלת השכר שנקבעה בחקיקה על מנהלי הגופים הפיננסיים. זו כנראה אחת הסיבות המרכזיות לתחלופה הגבוהה בעמדת המנכ"ל בבנקים בשנים האחרונות, בדרך כלל לטובת ג'וב מפתה בסקטור הפרטי. רק לאחרונה הודיע מנכ"ל בנק דיסקונט, אורי לוין, על פרישתו לטובת ניהולה של חברת הנדל"ן תדהר, בה יתוגמל על פי ההערכות בסכומים גבוהים בהרבה.

יש לשער שגם לברבר צדיק הוצעו הצעות דומות בשנים האחרונות, שלהן ענתה בשלילה. עם זאת, מאחר שהחוק נכנס לתוקפו כבר לפני שש שנים, כשליש מהקדנציה שלה בבינלאומי, נראה כי ברבר צדיק יכלה להיענות לאחת מהצעות אלה עוד לפני כן.

"נפלה בחלקי הזכות לנהל את הבנק"

בישיבת הדירקטוריון שהתקיימה ביום רביעי בבוקר לאישור הדוחות הרבעוניים, אמרה ברבר צדיק: "נפלה בחלקי הזכות, יחד עם הנהלת הבנק, להוביל תהליך אסטרטגי יוצא דופן של בניית קבוצה בנקאית דרך רכישות בנקים ומיזוגים, שאיפשרו לבנק הבינלאומי יותר מאשר להכפיל את גודלו, לצמוח ולחזק את תחום הבנקאות הקמעונאית והפרטית במקביל לחיזוק הובלת הבנק בתחום שוק ההון ולצמיחה בתיק האשראי.

"צמיחת הבנק לוותה במהלכי התייעלות ובמדיניות ניהול סיכונים מידתית. כל אלו הובילו לתוצאות המרשימות שהבנק מפרסם ולאמון המשקיעים והלקוחות שמתבטא בשווי השוק הגבוה של הבנק".