וורן באפט אוהב מניות יפניות. שווה לכם לבדוק למה

החברות היפניות הופכות ידידותיות יותר למשקיעים ככל שהן מגדילות את חלוקת הרווחים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

"הפעם זה שונה" - הן שלוש המלים המסוכנות ביותר בהשקעות. אבל למשקיעים בבורסת יפן יש סיבות להניח שהשוק שלהם טומן שינויים לטובה.

המניות היפניות הגיעו לרמות המחירים הגבוהות ביותר מאז 1990, אז התפוצצה שם בועת הנכסים המפורסמת. מדד Topix, הכולל יותר מ-2,000 מניות מבורסת טוקיו, עלה השנה ב-12%, מה שמציב את יפן כאחד השווקים עם הביצועים הטובים בעולם ב-2023.

המקרה המיוחד של חברה סעודית שכמעט זכתה בפרס ישראלי 
המנכ"לית האחרונה בבנקים עוזבת, זו המורשת שתשאיר אחריה 
Wix צופה שיפור ברווחיות: "אנחנו עדיין תופסים את עצמנו כקטנים" 

אפילו המשקיע המפורסם וורן באפט נתן את ההכשר שלו לשוק הזה - וחברת ההשקעות שלו ברקשייר הת'אוויי  מחזיקה כיום יותר מניות יפניות ממניות של כל מדינה אחרת חוץ מארה"ב.

משקיעים יפנים ותיקים עלולים לתהות בצדק אם הראלי הנוכחי שונה מכל הזריחות המזויפות שראו בשלושת העשורים האחרונים. אבל נראה שהפעם יש סיבות אמיתיות להיות אופטימיים.

ראשית, המאמץ לשפר ממשל תאגידי בחברות, שבו החל ראש הממשלה הקודם שינזו אבה, נושא פירות. האקטיביזם של בעלי המניות עולה, והתוצאה הברורה ביותר היא תשואה מוגדלת עבורם. סך כל ההחזרים מרכישות מניות עצמיות ומדיבידנדים הגיע בשנה שעברה לרמות שיא, ועונת הדיווחים הנוכחית כנראה תשבור את השיא הזה.

לדוגמה, מיצובישי, אחת מחמש חברות יפניות ציבוריות שברקשייר מחזיקה במניותיהן, הכריזה על רכישה עצמית בשווי 2.2 מיליארד דולר בשבוע שעבר.

בעוד שבארה"ב רכישות עצמיות של מניות הן נוהג נפוץ, בחברות היפניות, שיושבות על ערימות מזומנים נכבדות, התשלום המוגדל למשקיעים הוא סיפור גדול בהרבה. לפי בנק ג'פריס, כמעט חצי מהחברות היפניות נמצאות במאזן חיובי בדוחות, לעומת 22% מהחברות בארה"ב.

התשלומים הנדיבים כבר הובילו לירידה בכמות המזומנים המוחזקת על ידי חברות לא פיננסיות במדד Topix, בפעם הראשונה מאז 2011, אם כי עדיין יש להן יחד כטריליון דולר במזומנים במאזן, על פי ג'פריס.

נוסף על כך, החברות היפניות מחסלות יותר ויותר החזקות צולבות במניות, כלומר החזקות הדדיות של חברות זו במניותיה של זו, כדי להקפיץ את ההחזרים למשקיעים. החזקה צולבת כזו פוגעת בתשואות על המניות, ולכן גם בשווי שלהן.

כ-54% מהחברות הנכללות במדד Topix נסחרות מתחת לערך שלהן בספרים, בהשוואה ל-7% בלבד מהחברות במדד S&P 500, על פי ג'פריס. מוקדם יותר השנה, הבורסה של טוקיו עודדה חברות שנסחרות מתחת לשווי שלהן בספרים לצאת בתוכניות לשיפור התשואות על ההון.

ככל שהחברות היפניות יתירו את כבלי הבעלות הצולבת הלא־פרודקטיבית, ויקפיצו את התשלומים לבעלי המניות, כך המשקיעים יהיו נכונים יותר להזרים להן כסף.

אז הפעם אולי זה באמת שונה.