משרת הצווארון הלבן הנעלמת: התפקידים שאולי לא יחזרו לעולם

התמזגות של פעם בדור של טכנולוגיה יחד עם לחץ לעבוד בצורה יעילה יותר, הביאה תאגידים לומר שמשרות אבודות רבות לא יחזרו לעולם

עובדי הצווארון הלבן בארה''ב הולכים ונעלמים / צילום: Shutterstock, Pressmaster
עובדי הצווארון הלבן בארה''ב הולכים ונעלמים / צילום: Shutterstock, Pressmaster

עבור דורות שלמים של אמריקאים, עבודה תאגידית הייתה דרך לשגשוג יציב. אך לא עוד.

יש לנו חדשות רעות: השכר עומד להישחק לראשונה מזה 15 שנה | בדיקת גלובס
כמה עולה דייט עם גיבור על? הכירו את התעשייה הסינית החדשה 

המשרות שאבדו בסדרה של חודשי פיטורים במקצועות הצווארון הלבן, שנגרמו כתוצאה מגיוס יתר ועליית ריבית, אולי לא יחזרו לעולם, אומרים מנהלי תאגידים וכלכלנים. חברות מחשבות מחדש את הערך של תפקידי צווארון לבן רבים, במסגרת מה שמומחים צופים שיהיה שינוי קבוע בביקוש לעבודה, שישבש את חיי העבודה של מיליוני אמריקאים שעבודתם תאבד, תפחת או תשופץ, בין השאר באמצעות שימוש בבינה מלאכותית.

"ייתכן שאנחנו בשיא הצורך בעובדי ידע", אמר אטיף רפיק, לשעבר מנהל דיגיטל ראשי במקדונלד'ס וב-וולוו. "אנחנו פשוט צריכים פחות אנשים שיעשו את אותו הדבר".

הרבה אחרי שרובוטים החלו לקבל עבודות ייצור, בינה מלאכותית מגיעה כעת לבעלי המעמד הגבוה - רואי חשבון, מתכנתי תוכנה, מומחי משאבי אנוש ועורכי דין - ומתמזגת עם לחץ בלתי מתפשר על חברות לפעול ביעילות רבה יותר.

מנכ"ל מטא פלטפורמס (פייסבוק), מארק צוקרברג, אמר לעובדים לאחר סבב הפיטורים האחרון בחברת האם של פייסבוק כי משרות רבות לא יחזרו משום שטכנולוגיות חדשות יאפשרו לחברה לפעול בצורה יעילה יותר. מנכ"ל IBM קורפוריישן, ארווינד קרישנה, ​​אמר לאחרונה שהחברה יכולה לעצור כמה גיוסי עובדים כדי לבדוק איזה סוגים של עבודות בק אופיס ניתן לבצע בעזרת AI. בכירים בתעשיות רבות אומרים שהם מצפים שהטכנולוגיה החדשה תרחיב חלק מהתפקידים הקיימים, ותשנה את מה שאנשים עושים בתפקיד. בינה מלאכותית יכולה לאפשר לעובדים לתרום בצורה טובה יותר לחברות שלהם על-ידי ביצוע עבודה משמעותית יותר, אמר רפיק, מחבר ספר חדש על ניהול.

עלייה ב-150 אלף מובטלי צווארון לבן ב-2022

עבור השנה שהסתיימה במרץ, מספר מובטלי צווארון לבן עלה בכ-150 אלף, לפי ניתוח של Employ America, קבוצת מחקר לא מפלגתית. זה כלל עובדים בשירותים מקצועיים, ניהול, מקצועות המחשב, הנדסה ומדענים.

"אני לא יכול לחשוב על שום עבודה שבפני עצמה דומה לבינה מלאכותית", אמר רודני מקמולן, מנכ"ל רשת המכולות קרוגר, המונה כ-430 אלף עובדים. "אני כן יכול לחשוב על הרבה משרות שמושפעות מ-AI".

הדינמיקה הבסיסית הזו הואצה בגלל הגיוס המופרז של השנים האחרונות. בכירים בחברות טוענים שהם נהיו עמוסים בשכבות ניהוליות מנופחות שמאטות את קבלת ההחלטות. הרשת הקמעונאית Gap אמרה באפריל שהסבב החדש של קיצוץ משרות תאגידים יקצץ גם את מה שהפך לבירוקרטיה ארגונית לא יעילה.

המנכ"ל החדש של ליפט (Lyft), דיוויד רישר, אמר למשקיעים החודש כי חברת התחבורה השיתופית קיצצה את מספר שכבות הניהול משמונה לחמש. ליפט אמרה באפריל שהיא תחסל כ-1,000 משרות צווארון לבן בסבב הפיטורים האחרון שלה. המבנה הארגוני המשוטח אומר שליפט "יכולה לחדש מהר יותר", אמר רישר.

משרות עוברות מחזורי גאות ושפל. בתקופות שפל קודמות, המנהלים התחייבו להתמיד במאמצי ההתייעלות, רק כדי לחדש או להגדיל את מספר המשרות כאשר התנאים העסקיים ישתפרו. מנהלים רבים אומרים כי הכוחות הפועלים כעת מצביעים על כך שהזמן הזה שונה.

בתקופות קודמות בהן ריביות גבוהות יותר הביאו את כלכלת ארה"ב למיתון, אובדן מקומות עבודה הובלו לרוב על ידי תעשיות הרגישות ביותר לשינויי ריבית, כגון ייצור ובנייה. "נראה שאנחנו לא רואים את זה כרגע. יכול להיות שמבנה הכלכלה השתנה", אמר פרסטון מוי, כלכלן ב-Employ America, שחוקר אובדן משרות במקצועות הצווארון הלבן.

"השאלה האמיתית היא: הפד מעלה את הריבית ומרכך את הכלכלה, איפה זה הולך להתבטא?" אמר. הראיות מצביעות על עבודות צווארון לבן, אמר.

חברות מתמקדות בשימור עובדי צווארון כחול

לאחר 14 חודשים של העלאות ריבית על-ידי הבנק הפדרלי, כמות המשרות הפתוחות ירדו לרמה הנמוכה ביותר מזה כמעט שנתיים במרץ, החודש העדכני ביותר של נתוני משרד העבודה. הפיטורים בענף המידע עלו במרץ ב-88% לעומת שנה קודם לכן ועלו ב-55% בפיננסים ובביטוח, כך עולה מהנתונים. בתחום הייצור, הפיטורים עלו ב-25% לעומת התקופה המקבילה.

חברות מתמקדות כרגע בשמירה על עובדי צווארון כחול - שרתי מסעדות, עובדי מחסנים, נהגים וכדומה - שנותרו במחסור, לפי כלכלנים ומומחי משאבי אנוש. עבור מנהלים בכירים (C-suite) הנתונים תחת לחץ מצד משקיעים, המצב הזה חושף מנהלי ביניים ועובדי צווארון לבן אחרים לפיטורים.

הול פודס (Whole Foods Market) ו-וולט דיסני הכריזו על פיטורים בשבועות האחרונים שפגעו במידה רבה בצוות התאגידים כשהם חסים על עבודות שירות לקוחות כמו פקידי מכולת ועובדים שעתיים בפארק השעשועים. עובדי קמעונאות, כולל אנשי מכירות וקופאיות, היו בין התפקידים המבוקשים ביותר ברבעון הראשון של השנה, לפי אתר המשרות LinkedIn, לצד אחיות ונהגים.

"חברות מגיעות להבנה שהן גייסו יותר מדי באזורי אמצע", אמר ניק בונקר, כלכלן באתר הדרושים Indeed. "הן מצטמצמות".

מספר המועסקים בפועל ומספר השעות שעבדו במגזרי צווארון לבן כמו שירותים מקצועיים, תפקידים רפואיים ווטרינרים הצטמצמו בסוף אפריל בהשוואה לינואר, כך עולה מנתוני Homebase, המספקת שירותי תוכנה לעסקים קטנים לתזמון שעתי של עובדים.

נפילה פתאומית

קולטון פייס, מנכ"ל אוונוול (Ownwell), חברת ניתוח מס רכוש שבסיסה באוסטין, טקסס, אמר שהוא אייש יותר משרות פתוחות עם קבלנים זמניים כדי להעניק לסטארט-אפ גמישות בכלכלה לא ודאית. הוא גם צופה כי בקרוב הטכנולוגיה תבצע יותר משימות בחברה. "אני רוצה להיות קצת יותר זהיר באופן שבו אנחנו מגייסים", אמר פייס. "בנוסף לזה, זה יותר הגיוני כי אנחנו לא בטוחים. חלק מהתפקידים האלה יעברו אוטומציה".

לפני שנה, בערך 15% מהחברה הייתה מורכבת מקבלנים או עובדים עונתיים. העובדים הללו מהווים כעת רבע מכוח העבודה של אוונוול, המונה כ-85 איש. פייס אמר שהוא יכול לדמיין איך בינה מלאכותית וכלים אחרים בסופו של דבר ייקחו חלק גדול יותר מהעבודה בתמיכת לקוחות, תפעול ומכירות.

אין הגדרה ברורה של עובד צווארון לבן בנתוני הממשלה. המונח מתייחס באופן כללי לאנשים שעובדים במשרדים ויש להם השכלה גבוהה, כגון תואר ראשון או תואר ממכללה כלשהי. בעשורים האחרונים, גיוס עובדים בניהול ובמשרות מקצועיות עלו במהירות על קטגוריות אחרות. מספר העובדים בתחומי הניהול והמומחיות גדל בכמעט 150% ב-40 השנים האחרונות, ובכמעט 36% מאז סוף המיתון של 2007-09, לפי נתוני משרד העבודה. לשם השוואה, מקצועות השירות כמו ספרים, עובדי טיפול בילדים ועובדי קזינו עלו ב-72% מאז 1983, הנתונים המוקדמים ביותר הזמינים, ו-3.5% מאז יוני 2009.

במהלך השנים, ביקוש גבוה יותר לעובדים בעלי כישורים ושכר גבוה יותר לעובדים בעלי השכלה גבוהה העמיקו את הפער הכלכלי מול עובדי צווארון כחול. עם זאת, בעקבות תקופות השיא של מגפת הקורונה, השכר עלה בקצב המהיר ביותר בקרב בעלי הכנסה נמוכה, הפחית את פרמיית השכר בקולג' וביטל כרבע מהיקף העלייה באי השוויון בשכר מאז 1980, לפי מחקר של כלכלנים כולל דייוויד אוטור מהמכון הטכנולוגי במסצ'וסטס.

נתוני השכר של יותר מ-300,000 עסקים קטנים ובינוניים הראו כי השכר עבור עובדים חדשים ירד באופן כללי באפריל לעומת שנה שעברה, אך ירד במהירות הגבוהה ביותר במקצועות הצווארון הלבן, כמו פיננסים וביטוח, לפי גוסטו (Gusto), יצרנית תוכנה של חשב שכר, הטבות וניהול משאבי אנוש. הוא עלה במהירות הרבה ביותר בשירותים ותעשיות צווארון כחול כמו תיירות, בנייה ונופש, מצא גוסטו.

חכמה דיגיטלית

בעוד חברות שואפות לצמצם עלויות, כמה מעסיקים אמרו שמנהלי הביניים יצטרכו לוותר על הצוותים שלהם ולחזור להיות עובדים "רגילים". אחרים, וביניהם מקדונלד'ס, ביקשו מהעובדים לקבל פיצויים מופחתים אם הם רוצים להישאר בחברה. גם בינה מלאכותית צפויה לחסל לחלוטין כמה משרות. קרישנה, ​​מ-IBM, אמר בשבועות האחרונים שהוא יכול לצפות שכ-30% מכ-26,000 התפקידים שאינם נותני שירות ישיר של IBM יוחלפו באוטומציה או בינה מלאכותית במשך תקופה של חמש שנים. דובר IBM אמר שהחברה עדיין מגייסת אלפי משרות. "לא מתרחשת 'השהייה' גורפת בגיוס", אמר. "IBM שוקלת ובוחנת בכובד ראש את הגיוס שלה."

משרד העבודה מעריך כי מתוך 20 המקצועות שייצרו הכי הרבה מקומות עבודה עד 2031, כשני שליש יהיו משרות צווארון כחול המשתלמים בסביבות 32,000 דולר בשנה, כולל עובדי טיפול רפואי ביתי וטיפול אישי, טבחים במסעדות, עובדי מזון מהיר, מלצרים ומובילי מטענים.

המקצועות בעלי סיכויי הצמיחה הטובים ביותר הדורשים תואר אקדמי כוללים מפתחי תוכנה, מנהלי תפעול ואחיות מוסמכות. משרות אלו משלמות בסביבות 100,000 דולר לשנה והן צפויות להיות מוגנות יותר מעבודות צווארון לבן אחרות מהמרה בבינה מלאכותית.

חלק מהמעסיקים כבר מבינים בדיוק עד יצטמצמו עובדי הצווארון הלבן להם הם יזדקקו בעתיד. חברת הייעוץ העסקית והממשלתית Guidehouse במקלין, וושינגטון, המעסיקה כ-16,500 עובדים, ציפתה לשלש את מספר העובדים שלה בשנים הקרובות כדי להגיע ליעד שלה להכפיל פי שלוש את הכנסותיה ל-10 מיליארד דולר, אמר המנכ"ל סקוט מקינטייר. אך לא עוד, אמר.

מקינטייר מצפה שבעזרת בינה מלאכותית ואוטומציה מוגברת, ייתכן ש-Guidehouse תצטרך לגייס 40,000 אנשים במקום 50,000 כדי להגיע ליעד הצמיחה שלה. "ככל שאתה מתנהל בחכמה יותר עם טכנולוגיה מאפשרת וטכנולוגיה שיוצרת פרודוקטיביות, תוכל להיות חכם יותר לגבי גיוס עובדים", אמר.