שיתוף הפעולה של פולקסווגן ומובילאיי והמכוניות החדשות שבדרך לישראל

קבוצת פולקסווגן מהדקת את הקשרים עם האוטו-טק הישראלי ומטמיעה מערכת אוטונומית של מובילאיי בדגמים של שתי חטיבות • משרד האנרגיה בוחן פרויקט חדש • הפורד החשמלית שבדרך ועוד חדשות מענף הרכב

המכוניות שבדרך לישראל והתוכנית של משרד האנרגיה - חדשות השבוע / צילום: איל יצהר
המכוניות שבדרך לישראל והתוכנית של משרד האנרגיה - חדשות השבוע / צילום: איל יצהר

קבוצת פולקסווגן מהדקת את שיתוף הפעולה עם ענף האוטו־טק הישראלי. בשבועיים האחרונים הודיעו שתי חטיבות של הקבוצה באופן רשמי כי בכוונתן להטמיע בליין הדגמים את המערכת האוטונומית המתקדמת של מובילאיי - DRIVE. הפיתוח כולל מערך חיישנים מקיף ומיועד לאפשר נסיעות ממושכות ללא התערבות הנהג.

ישראל עקפה את ארה"ב בצריכת משככי כאבים נרקוטיים. האם אנחנו בדרך למשבר? | ניתוח 
הדוח שמגלה: הישראלים מתקשים לעמוד בהחזרי הלוואות לרכב 
בקרוב מכוניות סיניות בנמל אילת. האם המחירים יירדו? | בלעדי

דובר חטיבת המסחריות בחברה אישר שמערכת מובילאיי תוטמע במסחרית החשמלית החדשה של החברה, המכונה ID.BUZZ, ותאפשר לה להגיע לדרגת אוטונומיה 4, כלומר נסיעה ללא התערבות נהג בתנאים ובמסלולים מוגדרים.

המערכת האוטונומית המתקדמת של מובילאיי  - DRIVE ברכב של פולקסווגן / צילום: יח''צ
 המערכת האוטונומית המתקדמת של מובילאיי - DRIVE ברכב של פולקסווגן / צילום: יח''צ

כמו כן, השבוע הודיעה חברת המשאיות MAN, שבשליטת פולקסווגן, שבכוונתה לאמץ את מערכת מובילאיי עבור האוטובוס החשמלי העירוני החדש שלה. זאת כחלק מפרויקט ניסוי מתקדם שהחברה עורכת ושיתחיל במינכן עד 2025.

שתי ההודעות הללו מגיעות בעקבות פרסום נוסף שהחברה שחררה החודש בו נכתב כי יחל שיתוף פעולה עם פורשה, שגם לה קשרים הדוקים עם אאודי וחטיבות אחרות בקבוצה. במסגרתו תטמיע פורשה בדגמים סדרתיים חדשים שלה את מערכת הבטיחות החדשה של מובילאיי, עדיין ללא יכולות אוטונומיות מלאות.

במקביל לפרסומים, העיתונות הגרמנית מדווחת כי האצת הקשר בין מובילאיי לקבוצת פולקסווגן מגיעה על רקע הטלטלה, שעוברת כיום חטיבת פיתוח התוכנה של קבוצת פולקסווגן, CARIAD. החטיבה, שאמורה לרכז את פיתוח התוכנה ואת המערכות החכמות לדגמים העתידיים של כל מותגי הקבוצה, נחלה הפסדים של מיליארדי יורו בשנה שעברה ונתקלה בבעיות פיתוח רבות, שמביאות כיום לעיכוב בהשקת דגמים. כיום, החטיבה עוברת שינויים ניהוליים ועל פי הערכות בגרמניה השת"פ עם מובילאיי נועד לסייע ל־CARIAD להאיץ את תהליכי הפיתוח בתחום הנהיגה האוטונומית.

במקביל הודיעה השבוע גם חברת האוטו־טק INNOVIZ, שמפתחת חיישני לייזר (LIDAR) לתמיכה במערכות נהיגה אוטונומיות, כי "לקוח מוביל של החברה, אחד מיצרני הרכב הגדולים בעולם, מתכוון להרחיב את השימוש שלו ב- LiDAR של החברה -InnovizTwo - לתוכנית קיימת של רכב מסחרי קל". החברה לא מסרה מי היצרן, אולם ככל הידוע הכוונה היא לפרויקט המסחריות האוטונומיות של פולקסווגן, ה־ID BUZZ. שכן בעבר, אינוויז כבר הודיעה כי זכתה בחוזה אסטרטגי לאספקת החיישן מתוצרתה לדגמים פרטיים של פולקסווגן ואאודי.

בענף מעריכים כי חיישן הלייזר של אינוויז ישולב כנראה ב"קיט" האוטונומי של מובילאיי, מה שעשוי להצביע על שיתוף פעולה טכנולוגי הדוק בין החברות ואולי אפילו שיתוף פעולה עסקי בהמשך. יצוין כי מובילאיי מפתחת בשנים האחרונות חיישן לייזר מתקדם משלה על בסיס טכנולוגיה של אינטל. אולם לפי הערכות הוא עוד רחוק משלב המסחור ההמוני והוא גם עשוי להיות יקר משמעותית מהמוצרים שכבר קיימים בשוק ובהם המוצר של אינוויז.

משרד האנרגיה בוחן אפליקציה שתאחד את חברות ההטענה החשמלית | בלעדי

משרד האנרגיה בוחן לאפשר "נדידה" (ROAMING) קלה של בעלי רכב חשמלי בין עמדות טעינה ציבוריות של ספקי טעינה שונים ברחבי הארץ. לצורך קידום הפרויקט, במשרד האנרגיה מעודדים יצירת "אפליקציית טעינה גלובלית", שתזוהה על ידי כל החברות, על בסיס עיקרון שדומה ל"דלקן האוניברסלי" המאפשר לבעלי רכבי בנזין לתדלק בחברות שונות.

היכולת הזו אמורה להיות עשויה להשתלב בעתיד בתוך האפליקציה לאיתור המיקום של עמדות טעינה, שהמשרד החל לפתח בשנה שעברה בשיתוף פעולה עם חברת CELLO של CELLOPARK והושקה בספטמבר אשתקד בגרסת הבטא שלה.

הפיתוח החדש אמור לתת מענה למצב הנוכחי. נכון להיום, פועלות בישראל כעשר ספקיות גדולות של עמדות טעינה ציבוריות. לכל אחת מהחברות אפליקציה נפרדת ועצמאית ומפתחות חכמים (צ'יפים) שונים, שנדרשים להזדהות לצורך תפעול העמדות שלהם ולסליקה של התשלום.

כתוצאה מכך, נהגי רכב חשמלי נאלצים לשאת בכיסם בדרכים מספר רב של צ'יפים או להטעין מספר רב של אפליקציות טעינה בטלפונים שלהם, מה שמביא לבלבול וסרבול בתפעול.

דלק רכב תתחיל לייבא רכב חשמלי סיני ממיזם משותף של פורד ו־JMC | בלעדי

ברת דלק רכב צפויה להתחיל לייבא כלי רכב חשמליים מתוצרת סין בתוך כשנה וחצי. הדגמים ייוצרו בפרויקט משותף של פורד ושל JMC הסינית, וייוצאו על ידי פורד לאירופה ולישראל. עד כה ייצרו החברות מספר דגמים מסחריים לצד רכב פנאי בעלי מנועי בנזין ודיזל, שיוצאו למדינות במזרח התיכון, אסיה ודרום אמריקה.

אולם בשבוע שעבר נחתם בין שתי החברות הסכם להרחבה משמעותית של הייצוא, שיכלול גם ייצוא למדינות עם תקינה מערבית ויתמקד בדגמים חשמליים עתידיים ומתקדמים, שנמצאים כיום בפיתוח. על פי הערכות, בסין כלי רכב בתקינה אירופאית עשויים לצאת לשוק כבר לקראת סוף 2024 או תחילת 2025 ויכללו בין השאר קרוס־אובר חשמלי.

בסין מעריכים כי כלי הרכב של JMC ישווקו במערב תחת המותג פורד או לחלופין מותג עצמאי. יצוין כי ל־JMC הסדר ייצוא דומה עם רנו, שותפת הייצור השנייה שלה בסין. במסגרת ההסדר עם רנו אף הגיעו לישראל השנה מכונית סדאן חשמלית מתוצרת סין, שמשווקת על ידי קבוצת קרסו תחת שם המותג EVASY. דלק רכב היא אחת מקבוצות ייבוא הרכב הגדולות האחרונות בישראל, שעדיין לא מייצגת מותג סיני עצמאי ולא מתחרה בפלח כלי הרכב החשמליים העממיים, אם כי היא משווקת דגמים חשמליים יוקרתיים של ב.מ.וו.

ייבוא רכב חשמלי סיני ממיזם משותף של פורד ו־JMC / צילום: יח''צ
 ייבוא רכב חשמלי סיני ממיזם משותף של פורד ו־JMC / צילום: יח''צ

יוצא לשוק: הדור החדש של הקרוס־אובר פלאג־אין המפואר DS7

חברת לובינסקי החלה לשווק בישראל את הדור המחודש של רכב הפרמיום קרוס־אובר DS7, שעבר שינויי עיצוב מקיפים, בעיקר בחרטום, שכוללים גריל חדש, תאורת LED ממוחשבת, פגושים חדשים ועוד. גם תא הנוסעים עבר שדרוג ומצויד כעת במערכת מולטימדיה חדשה, מערכת ניווט מובנית ושליטה מרחוק בפונקציות שונות של הרכב באמצעות אפליקציה.

כל הגרסאות מצוידות בהנעת פלאג־אין. החדשה שבהן בעלת מנוע 1.6 ליטר טורבו־בנזין, שני מנועים והספק של 360 כ"ס. טווח הנסיעה החשמלי של הדגם עומד על 58 ק"מ. לצד מערכת בלימה משודרגת ועוד שיפורים, מחירה כ־430 אלף שקל. גרסת הבסיס מצוידת במנוע 1.6 ומנוע חשמלי בודד בהספק 225 כ"ס וטווח חשמלי של עד 66 ק"מ ומחירה כ־340 אלף שקל, בעוד גרסת הביניים מצוידת במנוע 1.6, שני מנועים חשמליים בהספק 300 כ"ס ומחירה 395 אלף שקל.

קרוס־אובר DS7 / צילום: יח''צ
 קרוס־אובר DS7 / צילום: יח''צ