אחרי 5 שנים של ירידה בהכנסות: האסטרטגיה החדשה של טבע

המנכ"ל ריצ'רד פרנסיס: "אני נרגש מאוד מהעתיד של טבע; אנחנו יודעים איפה אנחנו צריכים למקד את המשאבים ואת תשומת-הלב שלנו כדי לצמוח בהכנסות ובשורה התחתונה" • במקביל: בנק Evercore העלה את המלצתו למניה ל"תשואת יתר" • פרנסיס אופטימי בנוגע להעלאת דירוג החוב של טבע בחזרה לרמת דירוג השקעה בשנתיים-שלוש הקרובות

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה
ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

חברת התרופות טבע  משיקה היום את האסטרטגיה החדשה שלה, ואת סדרי העדיפויות הממוקדים לדברי החברה בצמיחה וחדשנות. החברה עורכת כנס משקיעים בבורסת ניו יורק, בהובלת המנכ"ל החדש, ריצ'רד פרנסיס, שנכנס לתפקיד בתחילת השנה. פרנסיס אמר היום כי "עם אסטרטגיה זו של חזרה לנתיב צמיחה, אני משוכנע שנוסיף לייצר מומנטום כחברה חזקה יותר, חדשנית יותר ויעילה יותר".

טבע עקפה את התחזיות בשורת ההכנסות אך פספסה ברווח
טבע מציגה: יותר ממיליארד שקל בעשור לבכירים | בדיקת גלובס

האסטרטגיה תצא לפועל במשך חמש שנים בשלושה שלבים: השלב הראשון בין 2023-2024 הוא של חזרה לצמיחה (לאחר חמש שנים רצופות של צמצום בהכנסות החברה) והוא כולל התמקדות בהקצאת המשאבים והמשך החזר חוב. השלב השני הוא האצת הצמיחה ב-2025-2027, תוך מיקוד ברור בסדרי העדיפויות להאצת הצמיחה במוצרים חדשנים ובביוסימילר והתמקדות בהזדמנויות של פיתוח עסקי. השלב האחרון, מ-2028, הוא של צמיחה בת קיימה.

בשיחה עם עיתונאים אמר פרנסיס שהוא "נרגש מאוד מהעתיד של טבע" והדגיש שהאסטרטגיה תהפוך את טבע לחברה חזקה יותר. פרנסיס הציג ארבעה עיקרים לאסטרטגיה החדשה: מנועי צמיחה, האצת החדשנות, שימור מרכז הכוח בגנריקה והתמקדות בביזנס.

החלק של מנועי הצמיחה נוגע בעיקר לתחום התרופות המקוריות של טבע - אוסטדו לטיפול במחלות דיסקניזיה מאוחרת והנטינגטון, uzedi שהושק ממש לאחרונה לטיפול בסכיזופרניה, ואג'ובי לטיפול במיגרנות. לדבריו, יש צורך גדול שלא מקבל מענה שעליו יכולה התרופה אוסטדו לענות. "אנחנו מאמינים שהמוצר הזה יוכל להגיע ל-2.5 מיליארד דולר מכירות עד 2027", אמר פרנסיס. לשם השוואה, ב-2023 מכירותיו צפויות להסתכם ב-1.2 מיליארד דולר. עוד מציינים בטבע 7 תרופות ביוסימילר, ש-4 מהן מפותחות עם שותפים.

פרנסיס: "נבטיח שעסקי הגנריקה יהיו בני קיימה"

בנוגע לחדשנות אמר פרנסיס כי "יש לנו נכסים איכותיים מאוד בפייפליין" וכי החברה תשקיע יותר במו"פ בהמשך.

על תחום הגנריקה אמר פרנסיס כי "טבע היא מובילה עולמית בגנריקה. אנחנו רוצים להבטיח שהעסק הזה יהיה בר קיימה וצומח, ולצורך זה אנחנו צריכים להתמקד. נפחית את מספר המוצרים במו"פ, וזה יוביל להגדלת שולי הרווח". טבע צפויה להתמקד במוצרים של גנריקה מורכבת - במקרה זה, לא מדובר בחידוש והחברה כבר הכריזה זאת בעבר, אם כי פרנסיס הודה שלא תמיד בהצלחה, ולדבריו "נתמקד בפחות מוצרים ונגדיל את שיעור ההצלחה שלנו".

טבע תפסיק לייצר ולשווק חלק מהמוצרים הגנריים שבפורטפוליו שלה, והכוונה היא למוצרים עם שולי רווח נמוכים שבהם יש הרבה יצרנים בשוק. "זה ייקח כמה שנים", אמר פרנסיס. "טבע עשתה את זה בעבר, ואני עשיתי זאת במקומות אחרים".

עניין נוסף הוא תחום ה-API - חומרי הגלם שטבע מייצרת. "גיליתי שבטבע יש עסק API נהדר והשוק צומח. ניצור יחידה עסקית שלא תתמקד רק בטבע, כדי לתת לה יכולת לצמוח", אמר פרנסיס. בתשובה לשאלה אמר שאין כוונה להפריד את העסק לחלוטין משום שטבע מזהה בו פוטנציאל משמעותי עם רווחיות גבוהה.

לסיכום אמר פרנסיס: "אנחנו יודעים איפה אנחנו צריכים למקד את המשאבים ואת תשומת-הלב שלנו, כדי לצמוח בהכנסות ובשורה התחתונה. זה פרק חדש לטבע".

פרנסיס אופטימי בנוגע להעלאת דירוג החוב של טבע

ביום המשקיעים שערכה טבע אמר פרנסיס: "אנחנו בנקודת מפנה. חלק מאי הוודאויות שהיו לנו כחברה הופכות להיסטוריה - החוב יורד מתקרב למקובל בתעשייה, ההליך המשפטי מתקרב לסיום, ובנוגע לאי הוודאות האם לטבע יש יכולת להשיק מוצרים מקוריים - השקנו שניים בשבועות האחרונים (גרסה חדשה לאוסטדו ומוצר לסכיזופרניה, ש.ח.ו). האי-ודאות הופכת למשהו שאנחנו רואים במראה האחורית".

פרנסיס הציג את מקורות הצמיחה ואת המיקוד של טבע, וחילק זאת לארבע קבוצות: מאפשרי צמיחה - הגנריקה ומוצרי OTC המייצרים מכירות של 8.1 מיליארד דולר, ומוצרים מקוריים ותיקים כמו הקופקסון ואחרים, עם מכירות של 2.3 מיליארד דולר; מנועי צמיחה - אוסטדו, אג'ובי ו-Uzedy, מכירות של 1.3 מיליארד דולר, ותרופות ביוסימילר (כחצי מיליארד דולר); תחום ה-API שיהיה עצמאי עם מכירות של כ-0.7 מיליארד דולר; ועסקים סינרגטיים (כגון עסקי ההפצה) עם מכירות של כ-2 מיליארד דולר. הצמיחה הצפויה בשנים הקרובות היא בשיעור חד-ספרתי בינוני.

מנהל המו"פ אריק יוז הציג את הפייפליין של טבע והרחיב בנוגע למספר מוצרים. מנהל הכספים, אלי כליף, הציג את ההתקדמות בחברה בשנים האחרונות ומה צפוי הלאה מבחינה פיננסית. לדבריו, החברה מתמקדת בתזרים חופשי, נזילות ואופטימיזציה של הפורטפוליו. בסופו של דבר, לדבריו, תוכל טבע לחזור לעשות מהלכי פיתוח עסקי (הכוונה בעיקר לרכישות או הסכמי רישוי) - אשר כבר מגולמים ביעדי הצמיחה.

כליף ציין שב-2018 היו לטבע 80 אתרי ייצור, ולאחר מהלך אופטימיזציה המספר צומצם ל-52 כיום, וימשיך לקטון בשנים הקרובות ל-40-44.

בנוגע למו"פ, צפוי לדברי כליף שינוי. בעוד שכיום כ-40% מהמו"פ הוא גנרי, 40% אינובטיבי (תרופות מקוריות) ו-20% ביוסימילר, ב-2027 היעד הוא 60%-80% מו"פ אינובטיבי, והגנריקה והביוסימילר יהוו 10%-20% כל אחד.

כליף הוסיף: "אני רוצה להבטיח לכם שבפעולות שעשינו ובמשמעת הפחתנו, ונמשיך להפחית את החוב. מ-2017 עד היום שילמנו מעל 20 מיליארד דולר למחזיקי האג"ח". הקצאת ההון קדימה תכלול המשך הפחתת החוב, השקעה במנועי הצמיחה וכן "בגישה מאוד סלקטיבית וזהירה, מהלכי פיתוח עסקי".

בהקשר זה, כשבכירי החברה נשאלו בנושא, אמר פרנסיס שמהלכי הפיתוח העסקי יהיו מוגבלים בטווח הקצר בשל המאזן, אך תהליך הפחתת החוב משמעותי ולכן הוא מעריך שטבע תוכל לחזור לרמת דירוג השקעה (investment grade , בניגוד לאג"ח "זבל") תוך שנתיים-שלוש. "ככל שנציג ביצועים בהתאם לאסטרטגיה, נגדיל את ההכנסות, וזה ישנה את היכולת שלנו להחזיר חוב ואת ה-EBITDA. אז אנחנו מסתכלים על הנושא באופטימיות", אמר. לדבריו כבר עכשיו טבע מגבירה מאמץ בתחום הפיתוח העסקי, לדוגמה בעסקאות רישוי במוצרים שנמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים. 

הפחתת החוב ופשרת האופיואידיים הביאו להעלאת המלצה

נזכיר, שפרנסיס החליף בתפקיד את קאר שולץ, שתקופת כהונתו התאפיינה בייצוב מחדש של החברה, הורדת החוב ובעיקר קיצוץ גדול בהוצאות, לאחר רכישת הענק של אקטביס ב-2016 שסיבכה את טבע בחובות עצומים. קדם לשולץ בתפקיד ארז ויגודמן, שהוביל את רכישת אקטביס שהייתה כושלת, אך גם את רכישות אוספקס ולבריס שהביאו לחברה את מנועי הצמיחה המקוריים שלה - אוסטדו ואג'ובי, ולפניו כיהן בתפקיד ג'רמי לוין שעזב לאחר תקופה קצרה יחסית.

במקביל בנק Evercore העלה את המלצתו למניה ל"תשואת יתר" כאשר כלכלני הבנק ציינו את התהליך שעברה החברה בשנים האחרונות - כולל הפחתת החוב נטו ל-18 מיליארד דולר, הגעה לפשרה בהליכים המשפטיים הנוגעים לאופיואידיים והתייצבות עסקי הבסיס.