במרדף אחרי הזנב: למה אתם ממשיכים לרוץ אחרי שוק המניות הלא נכון

ניסיון לפצות על הפסדים בשוק המניות הוא בדרך-כלל יקר, אימפולסיבי ושגוי, והדאו ג'ונס איננו בדיוק המדד המוצלח ביותר - כי המבנה שלו נוטה לעוות את התמונה • אחד הפתרונות הוא לנסות לשנות את אופן החישוב שלכם, ואז תגלו שאולי אתם לא כל-כך מפגרים אחרי שאר השוק

ממשיכים לרוץ אחרי שוק המניות הלא נכון / צילום: Reuters, Issei Kato
ממשיכים לרוץ אחרי שוק המניות הלא נכון / צילום: Reuters, Issei Kato

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

אם אתם כמו רוב המשקיעים, אתם כנראה יכולים לנחש בערך איפה נמצא מדד דאו ג'ונס ברגע נתון, אבל זה לא אומר שאתם יודעים כמה טוב מתפקד שוק המניות. הדבר עלול לערפל את הראייה שלכם בנגוע לביצועיכם, ולעוות את קבלת ההחלטות שלכם.

השנה שוק המניות מפוצל לשניים. צד אחד מורכב מכמה חברות טכנולוגיה גדולות, והוא משגשג. הצד השני הוא כל השאר, והוא סתם מלכלך את התמונה.

ב-2023 מדד דאו ג'ונס עלה רק ב-1.2%, בעוד שמדד S&P 500, הרחב יותר, עלה ביותר מ־9%, לא כולל דיבידנדים שהושקעו מחדש. זה פער הביצועים הגדול ביותר בין שני המדדים בהסתכלות שנתית מאז 1945, על פי Bespoke Investment Group. התמקדות בתשואה הפושרת של הדאו יכולה לגרום לכם להרגיש שאתם רחוקים מהחזרת ההפסדים של 2022 יותר מכפי שאתם באמת.

אולי תתפתו לזריקה נואשת מקצה המגרש, או ללקיחת סיכון נוסף, כדי לנסות להדביק את השחקנים הלוהטים ביותר בשוק המניות.

לא קשה לראות למה. השנה, מניות צמיחה יקרות יותר עלו ב-21%. הקרן של קתי ווד, ARK Innovation, שאוהבת מניות עתידניות, של חברות הנסחרות במחירים גבוהים ביחס לרווחיהן, עלתה ב-25%. נייר הערך +FANG של MicroSectors, המאגד יחד את ענקיות הטכנולוגיה הלוהטות ביותר, עלה ב-53%. ומניות ערך זולות יחסית הציגו ביצועים גרועים אפילו בהשוואה לדאו, וירדו ב־2%.

המבנה המיוחד של הדאו ג'ונס

את הביצועים הגרועים של הדאו אפשר לייחס לדרך הייחודית שבה בנוי המדד הזה. 30 המניות בו אינן מדורגות על פי ערכן הכולל בשוק המניות, תוך מתן משקל רב יותר לחברות גדולות, כפי שהדבר נעשה ב־S&P 500. במקום זה, מניות שמחירן גבוה יותר מרכיבות חלק גדול יותר מהמדד.

כך, מניות UnitedHealthGroup, הנסחרות סביב 480 דולר למניה, הן "הגדולות" ביותר בדאו, ואחראיות ליותר מ-9% מערך המדד. אבל ב־S&P 500, משקל השוק של המניה נותן לחברה השפעה של 1% בלבד על המדד.

מניות UnitedHealth ירדו השנה ב-10% כמעט, והחברה היא אחד הגורמים שגררו לאחור את הדאו השנה.

מה לגבי אפל? גם המניות של אפל נמצאות בדאו ג'ונס, והן עלו השנה ב־35%. זה לא אמור לעזור? מחיר המניה של אפל, כ-175 דולר, נמוך בהרבה ממחיר מניית UnitedHealth, כך שהמניות שלה אחראיות לחלק קטן יותר מהדאו, ומשקלן בו 3.4%. לעומת זה, ב-S&P 500, מניות אפל  מהוות 7.4% ממניות המדד.

 

הווארד סילברבלאט, אנליסט תיקים בכיר במדדי S&P ודאו ג'ונס, אמר שאם אפל הייתה נשקלת בדאו ג'ונס לפי שווי השוק של החברה, ולא לפי מחיר המניה, היא הייתה אחראית ל-24.8% מהמדד, בחישוב נכון לשבוע זה. מניות מיקרוסופט, שמשקלן 6.3% מהדאו על פי מחיר המניה, היו שוקלות 22.6% מהמדד, לו ההערכה הייתה נעשית לפי שווי שוק של החברה ולא לפי מחיר המניה. כל זה מזכיר לנו שאם אתם או הקרנות שלכם מחזיקים הרבה מניות טכנולוגיה השנה, עשיתם הרבה כסף. ואם לא, אז לא עשיתם.

התמקדות בתת-הביצוע שלכם אולי תוביל למה שפסיכולוגים מכנים רדיפה אחר הפסדים, כלומר נטילת סיכונים גדולים יותר, תכופים יותר ואימפולסיביים יותר, במאמץ לחזור למצב של איזון.

זה לא בהכרח אומר לקנות עוד ממה שירד הכי הרבה. לעיתים המשמעות היא לקנות מה שאתם חושבים שעשוי לעלות הכי הרבה - אפילו (או במיוחד) אם מדובר בהימור עם סיכוי קלוש.

מחקרים במדעי המוח הראו שהבחירה להפסיק לרדוף אחרי הפסדים יכולה לעורר במוח חלקים האחראים לתחושות כאב וגועל. כשאתם צדים מה שנראה לכם שיהפוך לרווחים, כואב להודות שמה שסביר להניח שיקרה הוא שתיכנסו להפסדים גדולים יותר.

אין פלא שיכול להיות קשה לעצור התנהגות כזו - אפילו אם אתם מבינים שההימורים הגרועים העקביים שלכם מכניסים אתכם עמוק יותר לבור.

בחודש האחרון זרם לקרן הסל Health Care Select Sector SPDR כסף חדש בהיקף של 1.2 מיליארד דולר, חמישית מבין כל קרנות הסל המנייתיות, על פי FactSet. משקיעים כנראה ייצמדו לניסיון להחזיר הפסדים, מתוך הימור על ריבאונד מהיר.

תלוי איך בוחרים להגדיר הפסד

אחרים עלולים לברוח למה שמרגיש כמו מקלט בטוח. אג"ח משרד האוצר לטווח ארוך עלו ב-10% כמעט בחישוב שנתי בתחילת אפריל, ומשקיעים שפכו כסף לניירות ערך אלה מאז. קרן הסל iShares 20+ Treasury Bond הכניסה 2.6 מיליארד דולר בחודש האחרון, על פי FactSet.

זה הימור שיש בו יתרון מסוים אם הפדרל ריזרב יתחיל לקצץ ריביות בקרוב - והרבה חסרונות אם לא.

כמו כל-כך הרבה השקעות אחרות, השלמה עם ההפסדים היא משחק מחשבתי. איך מגדירים הפסד תלוי בנקודת ההתייחסות: האם ערך ההשקעה שלכם נמוך לעומת מחיר השיא? לעומת סוף 2022? לעומת נקודות השפל של מרץ 2020? לעומת לפני חמש שנים? לפני עשר שנים? ממה שלראשונה שילמתם על זה?

הפסד שנראה חמור לפי תקופת מדידה מסוימת אולי ירגיש זניח לפי אופק אחר; ככל שמודדים יותר מרחוק, כך טוב יותר. ייתכן שכשתשנו את נקודת ההתייחסות לחישובים שלכם, תגלו שאתם בכל זאת לא כל-כך מפגרים אחרי שאר השוק. לפני שמתחילים לרדוף אחר הפסדים, היו בטוחים בכך שמה שיש לכם בידיים הוא באמת הפסד.