בפעם העשירית ברציפות: בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.25%

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הודיע על העלאת הריבית בשיעור של 25 נקודות בסיס לרמה של 4.75% - בהתאם לתחזיות המוקדמות בשוק • בשבוע שעבר נרשמה אכזבה במשק בשל נתוני אינפלציה חלשים, לצד שוק עבודה הדוק במיוחד

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל הודיע היום (ב') על העלאת ריבית עשירית ברציפות, בשיעור של 25 נקודות בסיס. זאת בהתאם למרבית התחזיות המוקדמות במשק ועל רקע נתוני אינפלציה מאכזבים במיוחד שפורסמו בשבוע שעבר.

נטל המשכנתאות: האם ריבית הפריים בדרך ל־7%?
שלמו 2% ממחיר הדירה: המבצעים בשוק הנדל"ן עולים מדרגה, וגם הסיכון
עד לאן תגיע הריבית, ואיך קרה שהאינפלציה בישראל עקפה את ארה"ב?

גובה הריבית במשק עומד כעת על 4.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז שנת 2006, כאשר בהחלטת הריבית הקודמת באפריל העריך בנק ישראל כי הריבית תגיע לשיעור הזה רק בסוף 2023. 

אינפלציה גבוהה 

בניגוד למצב בארה"ב ובאירופה, האינפלציה בישראל לא מראה סימני התמתנות - כך על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שפורסמו בשבוע שעבר. מדד המחירים לצרכן רשם באפריל עלייה של 0.8% - כפול מהתחזיות של הכלכלנים המקומיים - כך שקצב האינפלציה השנתי נותר 5%, ללא שינוי לעומת מרץ. הצפי היה שרמת האינפלציה השנתית תרד ל-4.6%-4.7%.

קצב האינפלציה גבוה פי 2.5 מאמצע יעד האינפלציה של בנק ישראל (1%-3%), ובבנק צופים אינפלציה של 3.9% השנה ושל 2.3% בשנה הבאה, כך שאומנם צפוי שינוי כיוון במהלך המחצית השנייה של השנה, אך היא עדיין תהיה גבוהה מהיעד. 

שוק עבודה הדוק 

מלבד האינפלציה, גם שוק העבודה המקומי הדוק במיוחד. על פי נתוני הלמ"ס מהשבוע שעבר, שיעור האבטלה בישראל המשיך לרדת גם בחודש אפריל 2023 עד ל-3.1%, זאת לעומת 3.3% במרץ. לפי נתונים מנוכי עונתיות (שמנטרלים קפיצות בלתי סדירות ואירועים חיצוניים), שיעור האבטלה ירד מ-3.8% ל-3.6%. לצד זאת, שיעור התעסוקה, שהיה במגמת עלייה עד כה, ירד מ-61.9% במרץ ל-61.6%. לפי הנתונים מנוכי העונתיות, שיעור התעסוקה נותר ללא שינוי (61.7%). 

בנק ישראל הוציא עם פרסום החלטת הריבית הודעה של הוועדה המוניטרית על החלטת הריבית והגורמים לה. הוועדה מציינת גם הפעם ש"האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים מצויה מעל הגבול העליו" ושילוב של העלאת הריבית והתמתנות בפעילות הכלכלית בעולם צפוי להביא לירידה ברמת האינפלציה.

מעבר לנתוני האינפלציה, הפרסום הצביע על מספר גורמים נוספים, בהם שוק התעסוקה ההדוק, כאשר רמות האבטלה הנמוכות בישראל עלולות להיות מקור לעלייה מתמשכת באינפלציה. רק היום פרסמה הלמ"ס כי נתוני ההייטק מצביעים על כך שמספר המועסקים בסקטור זה רק עלו במהלך חודש אפריל

שוק הדיור גם נלקח בחשבון, דוח הבנק מציין כי היקף העסקאות ממשיך לרדת, וכי מחירי הדיור בחודש אפריל נשארו ללא שינוי לעומת חודש מרץ. לעומתם, מציין הדוח, מדד מחירי השכירות נמצא במגמת עלייה, וסעיף שירותי הדיור במדד עלה ועומד על 7.2% בשנה האחרונה.