הערעור נדחה: בית החולים הדסה חויב לשלם 230 מיליון שקל לקרן הפנסיה

בית הדין הארצי חייב את המרכז הרפואי לשלם לקרן הפנסיה בגין הפרשי תשלום • הדסה: "פגיעה ביציבות הכלכלית של בית החולים עד לכדי סגירתו"

בית החולים הדסה הר הצופים / צילום: דוברות הדסה
בית החולים הדסה הר הצופים / צילום: דוברות הדסה

בית הדין הארצי לעבודה חייב השבוע את בית החולים הדסה בתשלום עתק של 230 מיליון שקל לקרן הפנסיה שבה מבוטחים עובדיה, בגין הפרשי תשלום. בית הדין קבע כי על הדסה להעלות את שיעור ההפקדות המבוצעות על־ידה לקרן הפנסיה באופן הדרגתי החל משנת 2004, כך שמשנת 2007 ואילך יעמוד שיעור ההפקדות עבור העובדים המבוטחים בקרן על 15.83% מהשכר המבוטח. 

המגמה נמשכת: נדחתה עוד תביעה ייצוגית בעילת "מחיר מופרז"
עורך דין ביקש פטור ממע"מ בגין גביית חובות על צ'קים ושטרי חוב בהיקף כ-10 מיליון שקל. מה קבע בית המשפט?

המדינה, שהיא גם הבעלים וגם המאסדר של הקרן, צפויה להתערב ולא לאפשר לבית החולים לקרוס בדרך של תוכנית הבראה בשל סכום העתק. השופט רועי פוליאק ציין בפסק הדין כי "לנוכח מצבה הכלכלי לא יעלה בידי הדסה בעת ובעונה אחת לפרוע את החוב ולהמשיך לתת שירותים רפואיים בהיקף ובאיכות הניתנים כיום", ולכן הוא מקווה שהצדדים יגיעו לפתרון.

פסק הדין יגרום לקריסת הדסה?

במסגרת תוכנית ההבראה שערכה הממשלה לקרנות הפנסיה הוותיקות, נדרשו גם המעסיקים לתרום את חלקם באמצעות הגדלת ההפקדות. בית החולים הדסה סירב לכך, בטענה כי הפקדותיו ממילא גבוהות יותר.

קרן הפנסיה לעובדי הדסה מנוהלת תחת "עמיתים" החל מ- 2008 כחלק מהסדר שעשתה המדינה לאחר שהקרנות נקלעו לקשיים גדולים והיה חשש להבטחת התשלום.

"עמיתים" מנהלת סכום עתק של 400 מיליארד שקל עבור כ -900 אלף מבוטחים. אפי סנדרוב, המנהל המיוחד של עמיתים, ועו"ד רונן הירש, היועץ המשפטי אמרו כי "פסק הדין מחזק את האיזון האקטוארי של קופת הפנסיה של עובדי הדסה המנוהלת בעמיתים וממשיך לבטא מחויבות בלתי מתפשרת, ערכית ומקצועית, לשמירה על זכויות המבוטחים בכל קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר".

התביעה לבית הדין האזורי הוגשה כבר בשנת 2006, וב־2018 הוחלט כי בית החולים צריך להגדיל את הפקדותיו. ב־2019 הדסה הגיש ערעור לבית הדין הארצי. כעת, השופטים ורדה וירט־לבנה, לאה גליקסמן ורועי פוליאק דחו אותה.

המחלוקת בין הצדדים עסקה בגובה שיעור דמי הגמולים שבית החולים היה אמור לשלם. בית החולים טען במשפט כי פסק הדין יגרום לקריסתו הפיננסית.

קרן הפנסיה יוצגה במשפט על־ידי עו"ד עמי שחר, שותף במשרד נ. פינברג ושות'. בית החולים הדסה יוצג על־ידי עו"ד שושנה גביש. 

עו״ד עמי שחר, שותף במשרד נ. פינברג ושות' / צילום: אופיר אייב
 עו״ד עמי שחר, שותף במשרד נ. פינברג ושות' / צילום: אופיר אייב

הדסה: נערער

מבית החולים הדסה נמסר בתגובה: "הדסה קיבלה את פסק הדין בימים האחרונים. מדובר בפרשנות לחוק שנחקק לפני 20 שנה והליכים מתגלגלים לתקופה שלאחריהן. לטעמנו, חבל מאוד שבית הדין לא נתן משקל לסכומים הנכבדים שהצטברו בקופת הפנסיה בשל הפקדות עודפות של הדסה, מעבר לאלה של מעסיקים אחרים באופן המפלה את הדסה.

"בנוסף, לצערנו בית הדין לא פתר את המחלוקת בסוגיית טענת כפל פיצויים, וכך על פני הדברים לא נשלמה המלאכה לכל הדעות, ועוד צפויים הליכים נוספים.

"הדסה לומדת את משמעות פסק הדין ותערער עליו. בנוסף, ברור מעבר לכל ספק כי הדסה, כמו כל בית חולים אחר, לא תוכל לעמוד בתשלומים אשר נקבעו בפסק הדין, וכי המשמעות היא פגיעה ביציבותו הכלכלית של בית החולים, שהושגה במאמץ רב, עד לכדי סגירתו".