בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בירידות; קמהדע ופאלו אלטו נסקו אחרי הדוחות

קמהדע, אורבן אאוטפיטרס ופאלו אלטו זינקו אחרי הדוחות, מגמה מעורבת נרשמה בקרב ענקיות הטכנולוגיה • מדד המחירים לצרכן בבריטניה עלה באפריל ב-1.2%, מעל התחזיות •  הזהב מאבד גובה, ירידות שערים גם בשוק הקריפטו • בורסות אירופה צנחו • בניו זילנד העלה הבנק המרכזי את הריבית ב-25 נ"ב, כצפוי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior
וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:01

הירידות בוול סטריט נחלשו במעט לאחר פרסום הפרוטוקולים מישיבת הפד האחרונה בתחילת החודש - שבסיומה הוחלט על העלאת הריבית בארה"ב ב-25 נקודות בסיס נוספות. הנאסד"ק ירד בכ-0.6%, S&P 500 ב-0.7% ודאו ג'ונס בכ-0.8%. בגזרת האג"ח הממשלתיות התשואות עברו לירוק - תשואת האיגרת ל-10 שנים טיפסה בכ-3 נקודות ל-3.73% ותשואת האג"ח לשנתיים זינקה בכמעט 9 נקודות ל-4.36%.

הדולר עלה ב-0.4% ביחס לאינדקס המטבעות, ואילו בזירה המקומית הוא נחלש ב-0.3% ביחס לשער היציג וירד בחזרה ל-3.71 שקלים - לאחר שבשעות הצהריים זינק עד ל-3.73 שקלים. גם האירו נחלש בכ-0.2% לאחר קביעת היציג, ושערו 4 שקלים בדיוק.

המגמה בקרב ענקיות הטכנולוגיה הייתה מעורבת. טסלה , אנבידיה וגוגל איבדו גובה בעוד שאמזון, נטפליקס  ומטא טיפסו וגם אפל מחקה את הירידה שרשמה וסיימה בעלייה מזערית. פאלו אלטו, אורבן אאוטפיטרס וקמהדע הישראלית בלטו בעליות חדות אחרי שפרסמו דוחות (ראו בעדכונים קודמים), וגם שופיפיי, סיילספורס  ומיקרון עלו.

במקביל נמשכו הדיונים בנוגע לתקרת החוב, ויו"ר בית הנבחרים, קווין מקארתי, אמר הערב שמנהלי המשא ומתן עדיין חלוקים לגבי תקרות ההוצאות, והאשים את הדמוקרטים ש"הגיעו לשולחן בשלב מאוחר מדי של התהליך". "זה הגיון בריא, סביר ורציונלי שנוציא פחות בשנה הבאה ממה שאנחנו מוציאים השנה. כל משק בית היה עושה את זה", אמר.

בזירת המסחר בסחורות שוב התחזקות עליות הנפט עד לכ-1.7% בעוד שהזהב נחלש בכ-0.8%. בקריפטו הביטקוין המשיך לאבד גובה וירד ל-26.2 אלף דולר.

21:15

הפרוטוקול מישיבת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב ב-2-3 במאי פורסם הערב, ולפיו בכירי הפד היו חלוקים בפגישתם האחרונה בנוגע לכיוון הריבית. חלק מהחברים בוועדת השווקים הפתוחים (FOMC) ראו צורך בהעלאות נוספות בעוד שאחרים ציפו להאטה בצמיחה שתמנע את הצורך בהידוק נוסף של התנאים המוניטריים.

מהפרוטוקולים עולה שההחלטה להעלות את שיעור הריבית ב-25 נקודות בסיס התקבלה פה אחד, אך נראה שהבכירים לא מסכימים לגבי הצעד בישיבה הבאה בחודש יוני, אם כי הנטייה היא למדיניות פחות אגרסיבית. משפט מפתח אחד הוסר מהצהרת הוועדה לאחר הפגישה, והוא כי "ייתכן שיהיה ראוי חיזוק מדיניות נוסף". נראה שהפד מאמץ גישה שיותר תלויה בנתוני המאקרו, והם אלה שיקבעו אם מחזור העלאת הריבית יימשך.

20:30

הירידות בוול סטריט נמשכות בשיעורים של 0.7%-0.9% בשלושת מדדי המניות המרכזיים. בעוד חצי שעה יפורסמו הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב.

בקרב ענקיות הטכנולוגיה נרשמות ירידות לטסלה, אנבידיה, מיקרוסופט , AMD , אפל  ואלפאבית (גוגל) , בעוד שאמזון  רושמת עלייה קלה בניגוד למגמה ומטא (פייסבוק)  נסחרת ביציבות. פאלו אלטו בולטת בעלייה של כמעט 8% במחזור גבוה.

בשוק הסחורות התמתנו עליות החוזים של הנפט לכ-0.5%. נפט אמריקאי נסחר סביב 73.3 דולר לחבית ונפט מסוג ברנט תמורת 77.3 דולר לחבית. הזהב עבר לירידה של 0.6% ומחירה של אונקייה יורד ל-1,963 דולר.

18:45

בורסות אירופה ננעלו בירידות חדות של 1.7%-2% במדדים המניות המרכזיים. במילאנו נרשמה ירידה חדה אף יותר ומדד הדגל השיל 2.3%.

בוול סטריט התמתנו במעט הירידות - הנאסד"ק יורד ב-0.8%, S&P 500 ודאו ג'ונס משילים 0.7%. 

בקרב המניות הישראליות בולטות לטובה ביומיקס  שמזנקת ב-16% במחזור גבוה יחסית, קמהדע שקופצת ב-12.5% ופאלו אלטו  שמוסיפה מעל ל-8% לערכה. גם קומפיוג'ן, REE, איתוראן ונאנו-אקס מתחזקות. בצד השלילי טרמור מאבדת יותר מ-7% וגם לייבפרסון , אופקו , למונייד , קורנית  ואינוביז  רושמות ירידות חזקות.

בקריפטו - הביטקוין נחתך עתה כבר ב-3.8% ומחירו יורד ל-26.2 אלף דולר. גם האת'ריום נסוג בשיעור דומה ונסחר סביב 1,790 דולר.

17:45

הירידות בוול סטריט מתחזקות, והנאסד"ק מאבד כבר 1%. במקביל נרשמות ירידות חדות בבורסות אירופה, בהן מדד דאקס שנחתך ב-2% ומדדי קאק ופוטסי עם ירידות של 1.8% כל אחד - כך גם יורוסטוקס 50 הכלל אירופי.

בתחתית הנאסד"ק בולטות בירידות מודרנה, טסלה , ג'יי.די.קום ובאידו הסיניות וכן ענקית השבבים אנבידיה . המנכ"ל של האחרונה, ג'נסן הוואנג, שיגר אזהרה חריפה למחוקקים בארה"ב בנוגע למדיניות יצוא השבבים שלה מול סין בשיחה עם "פייננשל טיימס". הוואנג הסביר ל-FT שמנגנוני הבקרה על יצוא השבבים לסין, שקודמו על־ידי ממשל ביידן, מעודדים את הסינים לפתח יכולות עצמאיות בתחום - מה שבסופו של דבר עלול לפגוע בעמק הסיליקון: "אם סין לא תוכל לקנות מארה"ב, הם פשוט יבנו בעצמם, אז ארה"ב צריכה להיזהר מאוד. סין היא שוק מאוד חשוב עבור תעשיית הטכנולוגיה האמריקאית".

16:31

המומנטום השלילי בוול סטריט נמשך וגם היום נפתח המסחר בירידות. מדד הנאסד"ק יורד בכ-0.6%, S&P 500 מאבד 0.4% והדאו ג'ונס נחלש ב-0.2%. המשקיעים מצפים לפרסום הפרוטוקולים מישיבתה האחרונה של ועדת השווקים הפתוחים של הפדרל ריזרב (21:00 שעון ישראל), שאולי יחשפו רמזים למדיניות המוניטרית של הפד גם בהמשך הדרך.

בגזרת האג"ח הממשלתיות נרשמות תנודות קלות לכאן או לכאן. תשואת האיגרת ל-10 שנים יורדת בנקודה ל-3.68% ותשואת האג"ח לשנתיים עולה בנקודה ל-4.29%. בגזרת הדולר - בעוד המטבע האמריקאי זינק מול השקל ביומיים האחרונים, מול אינדקס המטבעות הוא נסחר ללא שינוי של ממש.

בשוק הסחורות נרשמות עליות של יותר מ-2% במסחר על חוזי הנפט הגולמי. הנפט האמריקאי קופץ ל-74.5 דולר לחבית ונפט מסוג ברנט מטפס ל-78.3 דולר לחבית. הזהב נסחר ביציבות ברמה של 1,975 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו המגמה שלילית עם ירידות של עד 2% במטבעות העיקריים. הביטקוין יורד ל-26.6 אלף דולר, והאת'ריום ל-1,815 דולר.

15:55

קמהדע  הישראלית מזנקת ביותר מ-11% במסחר המוקדם, לאחר שדיווחה על הסכם רכישת מניות בהנפקה פרטית של 60 מיליון דולר עם קרן ההשקעות פימי. על פי תנאי ההסכם, קמהדע תנפיק לפימי סך כולל של 12.6 מיליון מניות רגילות במחיר של 4.75 דולר למניה. עם השלמת העסקה, פימי צפויה להחזיק בכ-38% מהמניות הרגילות של קמהדע ולהפוך לבעלת שליטה.

במקביל דיווחה החברה כי ההכנסות ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ב-30.7 מיליון דולר, צמיחה של 9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ההפסד הנקי ברבעון היה 1.8 מיליון דולר, 0.04 דולר למניה, בדומה להפסד ברבעון המקביל. 

13:45

באירופה המסחר מתנהל בירידות חדות של 1.6%-1.8% בבורסות המובילות.

בחוזים על המדדים המובילים בניו יורק נרשמות ירידות של 0.3%. 

בין המניות שמרכזות עניין במסחר המוקדם, אורבן אאוטפיטרס  מזנקת 14% לאחר שדיווחה על מכירות ורווחים טובים מהצפוי ברבעון הראשון של השנה. המכירות עלו ב-6% והסתכמו ב-1.11 מיליארד דולר, לעומת תחזיות של 1.09 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 0.56 סנט, לעומת קונצנזוס אנליסטים של 0.35 סנט.

פאלו אלטו נטוורקס  עולה כ-5% במסחר המוקדם לאחר שעקפה את הערכות האנליסטים בשורת הרווח וסיפקה תחזיות חזקות. ההכנסות ברבעון השלישי של שנת הכספים 2023 זינקו 24% ל-1.7 מיליארד דולר, מעט נמוך מהתחזיות שעמדו על 1.72 מיליארד דולר, אך הרווח למניה עמד על 1.1 דולרים, לעומת תחזיות אנליסטים של 93 סנט.

12:35

טיגו אנרגיה הישראלית-אמריקאית משלימה את המיזוג לספאק, תפתח היום את המסחר בנאסד"ק ותחל להיסחר תחת הסימול TYGO. טיגו עוסקת בתחום פתרונות אחסון לאנרגיה סולארית והיזם הישראלי הוותיק צבי אלון, מייסד נטוויז'ן, משמש כיו"ר ומנכ"ל החברה. 

11:20

באירופה המסחר מוסיף להתנהל במגמה שלילית עם ירידות של כ-1.5% בבורסות המובילות.

בהונג קונג מדד הנג סנג ננעל בירידה חדה של 1.8%.

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בניו יורק נסחרים בירידות קלות של 0.2%.

10:10

המסחר בבורסות אירופה נפתח בירידות, בפרנקפורט מדד דאקס מאבד 0.9%, בלונדון פוטסי 100 יורד כ-1.1% ובפריז קאק 40 נסוג 1.2%.

המסחר ממשיך את המגמה השלילית שנרשמה באסיה: מדד שנגחאי קומפוזיט ירד 1.3% ובסאול מדד קוספי ננעל ביציבות. בשעה זו מדד הנג סנג בהונק קונג מאבד 1.8%.

בזירת הסחורות, הנפט מתחזק וחוזה מסוג ברנט מוסיף 0.8% למחיר של 77.4 דולר לחבית, חוזה WTI עולה 0.9% לכ-73.6 דולר לחבית. הזהב יציב ברמה של 1,975 דולר לאונקיה. 

09:05

מאקרו בריטניה: מדד המחירים לצרכן רשם באפריל עלייה של 1.2% לעומת צפי לעלייה של 0.8%. ב-12 החודשים האחרונים נרשמה עלייה של 8.7% לעומת תחזיות לעלייה שנתית של 8.3% (בהשוואה ל-10.1% במרץ). מדד הליבה רשם עלייה של 1.3% באפריל לעומת צפי לעלייה של 0.8%. 

בטוקיו ננעל המסחר בירידה של 0.7% במדד הניקיי, ההנג סנג יורד בכ-1.1%, ומדד הקוספי שומר על יציבות.

08:05

בורסות אסיה נסחרות היום בירידות. מדד הניקיי נסוג בכ-0.8%, ההנג סנג יורד ב-1%, הקוספי בכ-0.2%, ובורסת שנחאי רושמת ירידות של כ-0.5%. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת עליות קלות. אמש המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים. מדד הנאסד"ק איבד 1.3%, S&P 500 ירד ב-1.1%, והדאו ג'ונס נסוג ב-0.7%. ברקע למסחר נמשכים הדיונים בקונגרס בנוגע להעלאת תקרת החוב של ארה"ב. 

בניו זילנד העלה הבנק המרכזי את גובה הריבית היום ב-0.25% לרמה של 5.5%. המהלך היה צפוי.

ב-9 בבוקר יתפרסם בבריטניה מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל, והתחזיות הן לעלייה שנתית של 8.3% (בהשוואה ל-10.1% במרץ). עוד היום יתפרסמו בארה"ב הפרוטוקולים מהישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (FOMC), שאולי ישפכו מעט אור על המדיניות המוניטרית הצפויה בהמשך.

בשוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב נרשמו אתמול עליות תשואות בתחילת היום, אולם בהמשך השתנה הכיוון. תשואת האג"ח ל-10 שנים ירדה בנקודה ל-3.70%, ותשואת האג"ח לשנתיים נותרה יציבה ברמה של 4.33%. כעת המגמה מעורבת במסחר. 

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, מציין כי עליית התשואות האחרונה בארה"ב נבעה בין השאר על רקע המגעים לפתרון משבר תקרת החוב, ירידה בסיכון הבנקים, נתונים כלכליים שנתפסו כחיוביים וחילוקי דעות בקרב קברניטי הפד בנוגע להמשך עליית הריבית בארה"ב. בשורה התחתונה, הוא כותב, "אנו ממשיכים להמליץ על מח"מ בינוני באפיק האג"ח". 

בשוק הסחורות ממשיכים מחירי החוזים על הנפט הגולמי לטפס. מחירה של חבית נפט אמריקאי עולה בכ-1% לרמה של 73.8 דולר, ומחיר נפט מסוג ברנט עולה בשיעור דומה ועומד על 77.7 דולר לחבית. מחיר הזהב רושם עלייה קלה לרמה של כ-1,980 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו רושמים בשעה זו המטבעות הגדולים ירידות של כ-1.5%. הביטקוין נסחר ברמה של 26.8 אלף דולר, והאת'ריום סביב 1,825 דולר.