יציבות על פני שכר גבוה: מגמה חדשה מסתמנת בשוק העבודה

רבים בוחרים לוותר על טייטלים נוצצים ושכר מנופח, ומעדיפים להישאר במשרה יציבה • סמנכ"לי HR מעידים כי אנשים נוטים פחות לעזוב את מקומות העבודה ולא מבקשים העלאות כמו בעבר, על אף השחיקה של השכר

עובדים במשרד. תקופה לא יציבה / צילום: Shutterstock, Shutterstock
עובדים במשרד. תקופה לא יציבה / צילום: Shutterstock, Shutterstock

חוסר הוודאות במשק מעורר חששות בקרב עובדים; רבים בוחרים לוותר על טייטלים נוצצים ושכר מנופח, ומעדיפים להישאר במשרה יציבה. "אנחנו בעיצומה של תקופה מאוד מורכבת עבור עובדים, בפרט בהייטק הישראלי", אומר אורן ישראלסון, יועץ עסקי לסטארט־אפים. "מתקיימים שני משברים במקביל, כאשר הראשון הוא יוקר המחיה; מעמד הביניים מתמודד עם ריבית גבוהה.

משרת הצווארון הלבן הנעלמת: התפקידים שאולי לא יחזרו לעולם 
יש לנו חדשות רעות: השכר עומד להישחק לראשונה מזה 15 שנה 
שקט, קרוב לבית ובלי פקקים: כך הפך המרחב הכפרי לאטרקטיבי גם לעובדים 

"במקביל, מקומות העבודה מתמודד עם אתגרים חדשים: קשה לגייס כסף, התקציבים מצטמצמים, בהתאם לכך אין עדכוני שכר. העובדים מתמודדים עם גלי פיטורים, ואף אחד לא רוצה להיות יקר מדי עבור הארגון שלו".

סמנכ"לי HR מעידים כי אנשים נוטים פחות לעזוב את מקומות העבודה ולא מבקשים העלאות כמו בעבר, על אף השחיקה של השכר. מיכל זימלר שותפה מנהלת במיינד: "המגמה שרואים בעיקר בחברות הגלובליות היא הקפאה של עליות שכר, צמצום בונוסים והתנהלות יותר זהירה בארץ ובחול. יש המשך בונוסים בחוזה אבל העלאות מאוד מתונות אם מתקיימות בכלל. העלאות שכר הן פונקציה של תקציב והוא מצמצם כיום".

עם זאת, לא כל הארגונים מאוימים באותו אופן מחוסר היציבות, ונראה כי ההתנהגות של עובדים נגזרת מיציבותו הכלכלית של הארגון. "יש ארגונים שעדיין מרגישים שהם נמצאים באי של יציבות והמשבר שקוף להם לכאורה", אומרת גליה אלמליח־הרמן, יועצת ארגונית־אסטרטגית. "בחברה אחת שאני מלווה ובה מתקיימות העלאות שכר אחת לשנתיים, המשיכה לקיים העלאות שכר נדיבות על פי הנוהל, ואף נשקלו חריגים שקיבלו העלאה גם אחרי שנה".

החשש מהבינה המלאכותית

גם האצת הטכנולוגיה של הבינה המלאכותית מציבה אתגרים רבים בפני עובדים אשר תוהים לגבי נחיצותם ומעמדם בארגון. "במצב זה הנטייה של עובדים היא לשרוד ולשמר את המשרה", מציינת אלמליח־הרמן. "החשש הגובר של העובדים למשרה שלהם אל מול ההתחייבויות הרבות ורמת החיים מצד אחד, לצד איום טכנולוגי של הבינה המלאכותית והבנת העוצמה הטמונה בכוחו לצמצם את כוח האדם, דווקא מציגה מגמה הפוכה של פחות בקשות להעלאות שכר".