קפיצה של 185 מיליארד דולר ביום: המניה שהדהימה את וול סטריט

ענקית השבבים אנבידיה פרסמה דוחות חזקים במיוחד ותחזית מעודדת לרבעון הנוכחי, והמניה הגיבה בקפיצה חריגה של כמעט 25% • במוקד: הביקוש הגואה לשבבים בתחום הבינה המלאכותית בעידן ChatGPT • שווי השוק של החברה מתקרב לטריליון דולר • מי זוכר שרק בשנה שעברה נחתכה המניה בכ-65%?

שבב של חברת אנבידיה / צילום: Shutterstock
שבב של חברת אנבידיה / צילום: Shutterstock

ענקית השבבים אנבידיה פרסמה שלשום בלילה את הדוחות הכספיים שלה לרבעון הראשון של השנה, והדהימה את וול סטריט. הטירוף סביב המניה החל כבר במסגרת המסחר המאוחר בוול סטריט ביום רביעי, כשנסקה המניה ביותר מ-27%, וגם במסחר המלא בוול סטריט אתמול (ה') זינקה במעל ל-24%. זאת, נזכיר, לאחר שכבר עלתה ב-113% מתחילת השנה.

האזהרה של מנכ"ל אנבידיה למחוקקים בארה"ב: "נזק עצום" 
השקל כבר לא מתנהג אותו דבר: הראיון של המשנה לנגיד וההסבר לקפיצה ביוקר המחיה | ניתוח

מה עומד מאחורי הנסיקה החריגה? בשתי מילים: בינה מלאכותית. בזכות הביקוש האדיר לשבבי ה-GPU, מעבדים גרפיים המסוגלים לבצע פעולות חישוביות מסובכות להפעלת שירותי הבינה המלאכותית כמו מנועי השפה OpenAI ובארד.

מלבד עלייה מרשימה בהכנסות, הוכיחה החברה כי גם בתקופה מאתגרת ניתן לשפר את הרווחיות - ולא לפגוע בה, כפי שקרה לרוב מתחרותיה. זו אחת הסיבות מדוע הפכה אנבידיה - כמו אפל - לאחת מענקיות הטכנולוגיה שכמעט וחסינות לקיצוצים ופיטורים שמאפיינים את רוב חברות הטכנולוגיה בימים אלה, ובפרט בקרב המתחרה אינטל  - שדווקא דיווחה על ירידה במכירות בתחום השרתים (וגם סיימה את המסחר בוול סטריט אמש בירידה של 5.5%, מה שמבהיר איך המשקיעים תופסים את הפער בין החברות).

ההכנסות של אנבידיה ברבעון הראשון של השנה הגיעו ל-7.2 מיליארד דולר, קרוב ל-700 מיליון דולר מעל לתחזיות. גם נתוני הרווח הראו ביצועים מרשימים כאשר הרווח למניה ברבעון עמד על 1.09 דולר, גבוה ביחס לצפיות האנליסטים שעמדו על 92 סנט, והרווח הנקי עמד על כ-2 מיליארד דולר, עלייה של 26% משנה לשנה. מה שבעיקר שלח את המניה לעלייה חדה זו התחזית החזקה שלה לרבעון שני (על כך בהמשך).

המכירות של החברה דווקא ירדו במהלך השנה האחרונה

מניית אנבידיה היא המרוויחה הגדולה מטרנד הבינה המלאכותית היוצרת: בשנה האחרונה עלתה בסך הכל ב-80% (וכאמור מתחילת השנה יותר מהכפילה את שוויה עוד לפני הזינוק המרשים), כאשר עיקר העלייה התרחשה לאחר השקת ChatGPT לציבור הרחב בחודש פברואר השנה.

החדשות הטובות באנבידיה הקרינו אתמול גם לעבר המניות המתחרות: מניית יצרנית מעבדי השרתים והמחשבים האישיים AMD קפצה ב-11%, מניית TSMC המייצרת את שבבי אנבידיה עלתה בכמעט 4%.

יש לזכור כי למרות הציפיות הנמוכות של האנליסטים ועקיפתן על ידי ביצועי האמת, סך המכירות של החברה דווקא ירד במהלך השנה האחרונה בכ-13%, בשל החולשה בתחום משחקי המחשב - אותו משרתת אנבידיה באמצעות שורה של מעבדים וכרטיסים גרפיים - השוק ממנו צמחה באופן היסטורי. עם זאת, ביחס לרבעון הרביעי של השנה החולפת, מדובר בעלייה של 19%.

מבט קרוב יותר בנתוני ההכנסות של אנבידיה מגלה ביצועים מעורבים. בתחום השרתים, שבו שולטת אנבידיה באמצעות אספקת שבבים לאימון מנועי בינה מלאכותית, עלו ההכנסות מ-3.9 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד ל-4.28 מיליארד ברבעון הראשון - עלייה של 14%. בקו המוצרים שלה המספק מעבדים וכרטיסים גרפיים לשוק משחקי המחשב, ירדו ההכנסות, כצפוי ב-38% ל-2.24 מיליארד דולר, זאת בשל סביבה כלכלית חלשה שהובילה לירידה במכירת מחשבים למשחקים ובצריכת משחקים. גם סיום מגיפת הקורונה והוצאתם של מיליוני צרכנים מהבתים תרמו לכך. 

תחזיות החברה הקפיצו את המניה 

גולת הכותרת של הדיווח הגיעה מכיוון התחזיות לרבעון הנוכחי - אנבידיה מאמינה כי ההכנסות לרבעון השני יגיעו לסכום שיא של 11 מיליארד דולר, ועוקפת לחלוטין את התחזיות הקודמות שעמדו על 7.15 מיליארד דולר, כלומר מעל ל-53% ביחס לתחזיות.

התחזית הזו מעידה על כך שאנבידיה מרוויחה מהטירוף סביב הבינה המלאכותית הרבה יותר ממה שהאנליסטים העריכו. בתום המסחר בוול סטריט הוסיפה החברה לערכה מעל 180 מיליארד דולר, וגם לפני העלייה הזו אנבידיה שווה בפועל יותר משתי המתחרות הגדולות שלה, AMD ואינטל, גם יחד.

אנבידיה הצליחה למצב את עצמה כספקית המובילה של שבבי GPU, שבמקור הותאמו לתעשיות הגיימינג והגרפיקה, אך כעת מובילים את תעשיית הבינה המלאכותית - שכן כוח העיבוד מאוד חזק בהם. 

כאמור, עוד טרם הקפיצה החריגה אנבידיה היא אחת החברות שהציגו את הביצועים הטובים ביותר בוול סטריט מתחילת השנה. היא התברגה כחברה החמישית בגודלה בוול סטריט עם שווי שוק של 755 מיליארד דולר, ולאחר הזינוק הגיעה לשווי של כ-940 מיליארד דולר - שיא כל הזמנים בשווי שלה, שקירב אותה בצעדי ענק לשווי שוק של טריליון דולר. מי זוכר שרק בשנה שעברה נחתכה המניה בכ-65%?