בבית, במשרד, עם עציץ או ליד חלון: איך הסביבה הפיזית משפיעה על חיי העבודה

השנים האחרונות גרמו לנו לבחון מחדש הרבה צדדים בחיינו, בהם את התפקיד והמצב של מקומות העבודה שלנו • המרחב בו אנו עובדים משקף וגם מעצב את הזהות המקצועית שלנו • כך תוכלו ליצור לכם סביבת עבודה שתאפשר לכם להוציא מעצמכם את המיטב

הרווארד בגלובס. איך הסביבה הפיזית משפיעה על חיי העבודה / צילום: Unsplash, Leonard Cotte
הרווארד בגלובס. איך הסביבה הפיזית משפיעה על חיי העבודה / צילום: Unsplash, Leonard Cotte

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבים


בריאנה ברקר קאז היא מרצה בכירה בביה"ס למינהל עסקים וכלכלה ע"ש בריאן באוניברסיטת קרוליינה הצפונית בגרינסבורו.

אליסון מייסטר היא פרופ' בביה"ס IMD למניהל עסקים בלוזאן, שווייץ.

בלייק א' אשפורת הוא פרופ' בביה"ס לעסקים ע"ש ו' פ' קרי באוניברסיטת אריזונה. 

כל עבודה מתרחשת במקום כלשהו, והדיון לגבי מה צריך להיות המקום הזה עדיין מעורר מחלוקת. אנשים בוחרים לעבוד במשרד ביתי, בחלל עבודה משותף, תוך כדי נסיעה ברכבת או במשרד מסורתי. יש לכך סיבות טובות: יש משמעות למקום בו מבצעים את העבודה, בגלל שמקומות מעגנים את הקריירה ומעצבים את תחושת העצמי.

בהתבסס על התיאוריה שלנו על הזדהות עם מקום העבודה, שמשלבת מחקר על פסיכולוגיה סביבתית, התנהגות ארגונית ועיצוב חללי עבודה, אנו מציעים תובנות על האופן שבו ניתן להתחשב בנוף הפיזי של מקומות העבודה שזמינים לכם בדרכים שיכולות לסייע לכם להפוך לגרסת העבודה הטובה ביותר של עצמכם.

צורה ותפקיד במקומות העבודה

מקומות עבודה מורכבים מכמה גורמים שמשפיעים על יכולתנו לתפקד ביעילות, להתחבר עם אחרים ופשוט לבצע את העבודה: פונקציונליים - מאפיינים פיזיים שמאפשרים את עבודתנו; חושיים - תאורה, צלילים, ריחות, טקסטורות, צבעים ומראות; חברתיים - הזדמנויות לאינטראקציות בינאישיות; וזמניים - סימנים להישגי העבר שלנו או שאיפותינו לעתיד.

אבל מקומות העבודה שלנו הם יותר מתפאורה. הם חשובים בגלל שהם משקפים, ומבלי משים גם מעצבים, את הזהויות המקצועיות שלנו - מי היינו, מי אנחנו כעת ומי אנו שואפים להיות כעובדים. מקומות מעצבים אותנו בגלל שהם מסוגלים לענות על מניעי זהות, כמו הצורך הבסיסי שלנו ב"בית", להרגיש שייכים או מקובלים, ללמוד ולצמוח ולהיות בתחושה קוהרנטית לגבי מי אנחנו. בתהליך הזה, תפיסת העצמי שלנו נטמעת בהקשרים בהם אנו עובדים, ואנו נושאים את מקומות העבודה איתנו. מנגד, בדיוק כפי שמקומות עבודה יכולים לסייע לנו להגשים את הצדדים הטובים שלנו, הם יכולים גם לסכל את המאמצים שלנו ולהותיר אותנו מנותקים ותקועים.

 

צרו מקום בו תוכלו לשגשג

1בחנו את מקום העבודה הנוכחי שלכם: בכל מקום שבו אתם עובדים - בבית, במשרד או במקום אחר - בידקו איך אתם חווים את הממדים שלו ולאיזה חלק בכם הם קשורים. הכי חשוב, בידקו איך הממדים גורמים לכם להרגיש, מה הם מאפשרים לכם לעשות ומי הם מאפשרים לכם להיות.

קחו זמן לענות בכתב על השאלות הבאות שיכולות לסייע בעיצוב יותר מכוון של מקום העבודה שלכם:

● מה התחושה הכללית ממקום העבודה הזה? איך אתם מרגישים כשאתם נכנסים אליו? לדוגמה, האם הוא מביא לכם תחושת רוגע? האם הוא עושה אתכם עצבניים? האם הוא ממלא אתכם אנרגיה?

● איך מקום העבודה שלכם משפיע על השלמת משימות? האם אתם מתפקדים ביעילות?

● איך מקום העבודה משפיעה על מערכות יחסים? האם אתם מרגישים מחוברים ומכובדים? מבודדים?

● האם מקום העבודה משקף את המסע המקצועי שלכם? האם הוא מזכיר לכם איפה הייתם (ואת ההתקדמות שלכם)?

2העריכו את המשמעות האישית של מרכיבי מקום: הבדיקה הזו מצריכה התבוננות פנימית. בדקו את התשובות, וחישבו אם ואיך הסביבה הפיזית שלכם משקפת ומאפשרת את מי שאתם רוצים להיות בעבודה. איזה מניעי זהות המקום מספק - ואיזה לא? איזה חלקים מהזהות שלכם הוא מטפח ואיזה הוא חונק? האם אתם חשים שרואים אתכם בדרך בה אתם רוצים? האם יש מרכיבים בסביבה שמרגישים לכם זרים?

לדוגמה, אם חלק מהזהות שלכם הוא "חובב טבע", אולי תרגישו הכי מאוזנים ופרודוקטיביים במקום עבודה שבו אתם יכולים לראות ירוק (אפילו בתמונות). מצד שני, אתם עלולים לחוש מנותקים מהאני האמיתי והיצירתי שלכם בגלל שהמשרד שלכם נמצא במרכז העיר וגורם לכם להרגיש לכודים בג'ונגל בטון.

ואז, דמיינו את מקום העבודה האידיאלי שלכם. אולי אתם יכולים להתחבר לחלקים שונים של העצמי שלכם במקום אחד, או אולי תגשימו חלקים שונים בעצמכם במקומות שונים. עשו סיעור מוחות על דרכים בהן אתם רוצים לצמוח, איזה חלקים מכם זקוקים לתשומת לב ו"מרחב" ואיך מקומות העבודה השונים שלכם יכולים לעזור לכם להשיג זאת. בהתבסס על הקטגוריות בחלק הקודם, איפה אתם רואים הזדמנויות לשיפור?

3פעלו: תכננו את מקום העבודה שלכם כך שישקף את מי שאתם ואת מי שאתם רוצים להיות. האם אתם יכולים להסתדר עם ממדי מקום העבודה הנוכחי שלכם או שאתם צריכים למצוא אחד חדש?

למרות שבכל מקום עבודה יש מגבלות, כמעט תמיד יש דרכים להסתדר. לדוגמה, אולי לא יהיה לכם משרד פרטי בבית אבל כן תצליחו לקבוע עם המשפחה זמני "נא־לא־להפריע". או, אם אתם עובדים במשרד עם חלל פתוח, אולי אתם יכולים להתרחק מהאזורים העמוסים והרועשים ביותר ולהשתמש באוזניות מבטלות רעש.

יותר מתמיד, ברור שמקומות העבודה גם מעצבים וגם משקפים חלקים חשובים מעצמנו, משפיעים על הביצועים שלנו ועל בריאותנו. נצלו את ההזדמנות לבדוק אם מקום העבודה שלכם עובד מבחינתכם.

© Harvard Business School Publishing Corp