מתקדמים בלי הסכם עם ישראל: ניו מד רוצה לחבר את מאגר אפרודיטה למצרים

ממשלת קפריסין טרם הגיעה להסכם עם ישראל בנוגע למאגר אפרודיטה, אך השותפות בו כבר הגישה תוכנית מעודכנת לפיתוחו שתכלול צנרת תת-ימית לחיבורו לתשתית קיימת במצרים • בינתיים, המו"מ בין שר האנרגיה ישראל כ"ץ למקבילו הקפריסאי נמשך

אסדת גז בים הטריטוריאלי של קפריסין / צילום: Reuters, Danil Shamkin
אסדת גז בים הטריטוריאלי של קפריסין / צילום: Reuters, Danil Shamkin

ניו מד אנרג'י הודיעה היום (ד') כי השותפות במאגר אפרודיטה, של (35%), שברון (35%) וניו מד (30%) הגישו לאישור ממשלת קפריסין תוכנית מעודכנת לפיתוח המאגר, הכוללת שינוי במתווה היסודי של התוכנית המקורית. זאת, למרות שהמאגר חופף בכ-10% עם מים כלכליים של ישראל, וממשלת קפריסין טרם הגיעה להסכם עם ישראל בנוגע למאגר.

לא מאוחר לקפוץ על עגלת האג"ח: "תשואות של 5%-7% גם לארבע שנים קדימה" | בדיקת גלובס 
האיום מתממש: מירי רגב בולמת את המטרו ומציבה אולטימטום | בלעדי 
נתוני הריביות בבנקים: כך הופלו משקי הבית מול העסקים הגדולים | בלעדי

על פי התוכנית המעודכנת, במטרה לבצע את מלאכת הטיפול וההפקה של הגז הטבעי, השותפות יקימו צנרת תת-ימית שתחבר את המאגר בקפריסין לתשתית הפקה קיימת במצרים. מדובר בצעד משמעותי ואפקטיבי לפיתוח המאגר, תוך מיקסום השימוש בתשתיות קיימות.

בהתאם להערכה עדכנית שביצעה המפעילה שברון, תוכנית הפיתוח המעודכנת צפויה להפחית את עלויות הפיתוח בהשוואה לתוכנית המקורית ואף לקצר את לוחות הזמנים לתחילת הפקת הגז הטבעי מהמאגר. בהמשך לכך, ביום שני, נפגשו השותפות באפרודיטה עם שר האנרגיה החדש של קפריסין, לדיון על ההתקדמות בפיתוח המאגר.

נזכיר כי בחודש מאי הודיעו השותפות על תחילת ביצוע קידוח הערכה 3-A, אשר צפוי להימשך כשלושה חודשים ולשמש בעתיד כקידוח הפקה. אפרודיטה, שעתודות הגז הטבעי בו עומדות על 129 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים) ממוקם ברובו בבלוק 12, שנמצא בקצה הדרומי-מזרחי של המים הכלכליים של רפובליקת קפריסין. הוא חופף לגבול הימי עם ישראל, וכאמור, כ-10% מתוך המאגר נמצאים במים הכלכליים של ישראל - במה שנקרא מאגר ישי.

החלק הישראלי במאגר אמור להימכר לזכייניות בצד הקפריסאי

המאגר, שהתגלה ב-2011, נמצא במרחק של כ-30 ק"מ ממאגר לוויתן שגדול ממנו בהרבה, עם עתודות גז טבעי בהיקף 631 BCM. השותפות שקיבלו בנובמבר 2019 את רשיון ההפקה מהמאגר למשך 25 שנה הן, כאמור שברון, "של" וניו-מד, דלק קידוחים לשעבר. מעבר לכך, קיימת אופציה להארכת החוזה בעשר שנים נוספות.

אפרודיטה-ישי, כמובן, רחוק מלהיות מאגר הגז או הנפט הראשון בעולם שחוצה גבולות מים כלכליים. לכן, הפתרונות הן, לרוב, איחוד של המאגר (יוניטיזציה) או פיתוח משותף. אפשרות אחרת היא ויתור של מדינה על המאגר, כשבתמורה היא מקבלת שיעורים מסויים מרווחי ההפקה. בספטמבר האחרון, דווח בגלובס כי שרת האנרגיה דאז קארין אלהרר ומקבילתה הקפריסאית, נטשה פילידס, הגיעו לסיכום כי החלק הישראלי של המאגר יימכר לזכייניות בצד הקפריסאי. זאת, לאחר שבשנת 2010 הסכימו ישראל וקפריסין בכלל על פיתוח והפקה משותפים במקרה של גילוי מאגרים שחופפים במים הכלכליים של שתי המדינות.

הסיכום התרחש לאחר שאלהרר מאסה במשא-ומתן שהתמשך בין הזכייניות של הצד הישראלי, הזדמנות ישראלית, נאממאקס אויל אנד גז, אדן אנרגיה ו-PSH, לבין אלו שבצד הקפריסאי. בפועל, חתימה על הסכם הייתה כבר אמורה להתרחש השנה - אך היא לא קרתה. מאז הסיכום בין השרות אלהרר לפילידס, שתיהן התחלפו: זו הישראלית בסוף דצמבר, שבמקומה נכנס לתפקיד ישראל כ"ץ, וזו הקפריסאית בפברואר, ואותה החליף ג'ורג' פאפאנסטאסיו, שעבד במשך שנים בענקית הנפט הבריטית BP.

המשא-ומתן עדיין נמשך ומסתמן שהצד הישראלי יפוצה

כיום, תחת שני השרים החדשים נמשך המשא-ומתן, שאליהן נוסף הנדבך שבו השותפות במאגר אפרודיטה החליטו להתקדם לכיוון ההפקה. המתווה המסתמן, עדיין, הוא כי הצד הישראלי יקבל פיצוי.

"מערכות היחסים האזוריות שרקמנו יוצרות אפשרויות חדשות לשיתופי פעולה אזוריים וגלובליים, ושיתוף תשתיות שיסייעו לספק גז טבעי לכל נקודת ביקוש בגלובוס", אמר יוסי אבו, מנכ"ל ניו מד אנרג'י. "אנו מתקדמים משמעותית בפיתוח מאגר אפרודיטה בהתאם לאבני הדרך שהצבנו בתוכנית העבודה".