רמת הגולן | בלעדי

אחרי שנה וחצי של סחבת: הוועדה שתאפשר את הכפלת אוכלוסיית הגולן יוצאת לדרך

שר הפנים משה ארבל חתם באופן רשמי על הצו המאפשר את תחילת פעילותה של הוועדה - השלישית מסוגה המוקמת בישראל • "תעסוק בכ־40 תוכניות בחמש שנים"

קצרין בגולן / צילום: אייל מרגולין
קצרין בגולן / צילום: אייל מרגולין

שר הפנים משה ארבל חתם על צו התכנון והבנייה - והוועדה המיוחדת לרמת הגולן יוצאת סוף־סוף לדרך: כשנה וחצי לאחר אישור החלטת הממשלה 864, שמהותה "תוכנית לעידוד צמיחה דמוגרפית בת קיימא ביישובי המועצה האזורית גולן וקצרין לשנים 2022-2025", נחתם רשמית הצו המאפשר לוועדה להתחיל לפעול, במטרה להגשים את הייעוד המרכזי שלה: הכפלת אוכלוסיית רמת הגולן בשנים הקרובות.

ברמת גן ובראשל"צ: המבצעים בשוק הנדל"ן עולים מדרגה, וגם הסיכונים 
האיום מתממש: מירי רגב בולמת את המטרו ומציבה אולטימטום | בלעדי 
מתקדמים בלי הסכם עם ישראל: ניו מד רוצה לחבר אפרודיטה למצרים

הסחבת הסתיימה לאחר 18 חודשי המתנה

החלטת הממשלה בנוגע לגולן התקבלה בסוף 2021, עוד בתקופת ממשלת בנט־לפיד ובהובלת שרת הפנים הקודמת, איילת שקד ושר הבינוי והשיכון דאז זאב אלקין. היא כוללת בין היתר החלטה על הקמת הוועדה המיוחדת, לקידום תוספת של 4,065 יחידות דיור ביישובי הגולן שאינם כוללים את העיר קצרין, ועוד מספר דומה בקצרין עצמה. נציין כי הוועדה המיוחדת אינה מחליפה את הוועדה המקומית קצרין, שתמשיך לפעול בצורה עצמאית.

ח''כ משה ארבל / צילום: איל יצהר
 ח''כ משה ארבל / צילום: איל יצהר

מאז התקבלה החלטת הממשלה, המתינה הוועדה לתחילת פעילותה באופן רשמי. בתחילת יוני 2022, קרי לפני כשנה, חתמה השרה שקד על צו התכנון והבנייה להקמתו של מרחב תכנון מיוחד בגולן, אך הוא יכול היה להיכנס לתוקפו רק עם חתימה על תיקון צו התכנון והבנייה (גולן), המסדיר הלכה למעשה את תחום פעילות הוועדה המיוחדת. וכעת, הודות לשיתוף פעולה בין משרד הפנים למשרד הבינוי והשיכון, הצו נחתם והוועדה יוצאת לדרך.

שנה וחצי לאישור תוכנית מתאר

בדיון שנערך השבוע במליאת המועצה המקומית גולן הוצגה תוכנית פעולתה של הוועדה המיוחדת, כמו גם הדרך שבה תעבוד והרציונל שמאחוריה. על פי התוכנית, בשלב ראשון תהיה הוועדה מוסמכת לפעול בשני שטחים מצומצמים - האחד סביב מושב מיצר והשני סביב היישוב רמת טראמפ. שלב זה ישמש גם כשלב התארגנות עבור הוועדה, שנדרשת לצעדים רגולטוריים ואדמיניסטרטיביים כמו הקמת רשות רישוי משלה, הקמת מערכת מחשוב, בחירת אדריכל ועדה, גזבר ויועץ משפטי ועוד. בעוד חמישה חודשים ייכנס לתוקפו השלב השני, אז תחל לפעול הוועדה בכל המרחב שהוקצה לה.

"היום פועלת במועצה ועדה מקומית לתכנון ובנייה", הסבירה בישיבת המועצה האזורית גולן סמנכ"לית רגולציה במנהל התכנון, רותי שורץ, שתעמוד בראש הוועדה לעת עתה. "כשרוצים לאשר תוכנית שאינה בסמכות הוועדה המקומית, היא עוברת לוועדה המחוזית צפון - שחולשת על כ־90 רשויות ומאות יישובים, ומטפלת באלפי בקשות, כולל בערים גדולות כמו טבריה וצפת. העומס שנוצר בוועדה המחוזית כבד מאוד.

"ועדה מיוחדת מקבלת סמכויות ועדה מקומית וגם סמכויות של ועדה מחוזית, והוועדה המיוחדת בגולן מתוכננת לעסוק בכ־30-40 תב"עות בתקופת זמן של חמש שנים. יהיה לה זמן רב יותר להקדיש לנושא, ותהליכי התכנון והבנייה במועצה האזורית גולן יתקדמו מהר יותר". הוועדה, על פי ההערכות, תוכל לאשר תוכנית מתאר בתוך שנה וחצי עד שנתיים. נציין כי על פי דוח מנהל התכנון, כיום נדרשות בוועדה המחוזית כשנתיים וחצי בממוצע לאישור תוכנית מתאר.

הוועדה היא הראשונה מסוגה במגזר הכפרי. עד היום הוקמו ועדות כאלו בשני מקומות בלבד - בחריש ובמודיעין. היא תמנה ארבעה חברים, כולם כאלו המוגדרים כבעלי אוריינטציה לאזור. הוועדה המקומית של המועצה האזורית גולן תמשיך לפעול במקביל, אך תטפל בעיקר בשטחים הפתוחים, ובשטחים ספציפיים שלא נכללו בתחום שיפוטה של הוועדה המיוחדת.

"ועדה ששווה יותר מכסף"

ראש המועצה האזורית גולן חיים רוקח דיבר גם הוא במהלך ישיבת המועצה, והסביר מהי המשמעות שבהקמת הוועדה המיוחדת: "הצלחנו לאשר את החלטת הממשלה לפני שנה וחצי, שתזרים לכאן 800 מיליון שקל, וזה נהדר. אבל אם אני שם בצד אחד את הכסף שהבאנו ובצד השני את הוועדה המיוחדת - הוועדה המיוחדת שווה יותר מהכסף. זו החלטה מטורפת: היא תייצר לגולן אפשרות לרוץ בירוקרטית וסטטוטורית, ותאפשר לקדם נושאים שאנחנו חסומים בהם".

שר הפנים משה ארבל אמר על ההחלטה: "הוועדה המיוחדת בגולן הינה כלי משמעותי לפיתוח חבל הארץ הצפוני של מדינת ישראל. ההחלטה תוביל לעידוד צמיחה דמוגרפית ולחיזוק יישובי המועצה האזורית גולן וקצרין, באמצעות יצירת תשתית פיזית, כלכלית וחברתית ושמירה על הסביבה והטבע המיוחדים המאפיינים את האזור. אנחנו מקדמים את הצעד החשוב הזה תוך שיתוף פעולה עם משרד השיכון והעומד בראשו ומחויבים לשמירה על הצפון ועל איכות החיים של תושביו".