מכירת חיסול באירופה: מנסים להיפטר מפחם, מציעים חשמל בחינם

לפי דיווח בבלומברג, ספקולנטים וחברות שרכשו כמויות גדולות של פחם בציפייה למשבר אנרגיה בחורף, מנסים כעת למכור אותו למדינות עולם שלישי במחירי רצפה, לפני שהבלאי הטבעי יפגום בו • במקביל, בשבועות האחרונים רשמו תעריפי החשמל בכמה מדינות באירופה מחירים "שליליים"

תחנת כוח פחמית בגרמניה / צילום: Associated Press, Michael Probst
תחנת כוח פחמית בגרמניה / צילום: Associated Press, Michael Probst

סוחרים בשוק האנרגיה האירופי מנסים "להיפטר" מכמויות גדולות של פחם שנרכשו בשנה האחרונה, בהכנה למשבר אנרגיה אפשרי שיכה באיחוד האירופי החורף בשל הפסקת קשרי סחר האנרגיה באופן חלקי עם רוסיה - כך מדווחת היום (ה') סוכנות הידיעות בלומברג. לפי הדיווח, ספקולנטים וחברות שרכשו כמויות גדולות של פחם בציפייה להגברת השימוש בחורף, מנסים כעת למכור אותו למדינות עולם שלישי במחירי רצפה, לפני שהבלאי הטבעי יפגום בו. 

נורבגיה מחפשת גז ונפט בנרות כדי לעמוד בביקוש של מדינות אירופה 
מהפך בצמרת: אילון מאסק חזר להיות האיש העשיר בעולם 
למה בדיוק מתכוון ארדואן כשהוא מתפייס עם העולם הערבי? | פרשנות

בעוד מדינות כמו גרמניה הגבירו את השימוש שלהן בפחם בשיעור של בין 10% ל-20% בשנה הקודמת, לפי הערכות סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA), מדינות אחרות נסמכו על המקורות הקיימים ועל הנתח ההולך וגובר של אנרגיות מתחדשות בהפקת החשמל באירופה כדי לצלוח את החורף. העובדה שבגרמניה נרשם מיתון רשמי (התכווצות כלכלית של 0.9% ברבעון האחרון של 2022 וברבעון הראשון של 2023 יחד), מפחיתה כעת את הביקוש לאנרגיה בשל הפחתת ייצור. האיחוד האירופי כולו "מדשדש" מבחינת צמיחה, והתחזיות הן לצמיחה מינימלית של שברי אחוזים בשנה הנוכחית, מה שתורם לעובדה שהוא זקוק לפחות מקורות אנרגיה. 

תחזיות האימים לא התממשו

בנוסף, החורף האחרון היה השני הכי חם מאז שהחלו המדידות, לפי נתונים של מרכז קופרניקוס של האיחוד האירופי, מה שסייע להפחית את צריכת האנרגיה לחימום ולתעשייה ברחבי היבשת. הגברת תפוקת הגז בנורבגיה, שעובר בצינורות לשווקים באירופה, ומשלוחים עצומים של גז מונזל (LNG) מארה"ב ומקטאר, סייעו לפצות על הירידה החדה ביבוא אנרגיה רוסית בשנה החולפת. תחזיות האימים בדבר משבר אנרגיה בחורף לא התממשו.

עד כה השנה, יותר מ-1.1 מיליון טון של פחם נשלחו מנמלים אירופיים ליעדים ברחבי העולם, בעיקר להודו ולאסיה, לפי הדיווח היום. "חלק מהפחם שכב בחוץ יותר משנה, ומקום אחסון הוא דבר יקר", אמר לסוכנות אנליסט מחברת Perret. לדבריו, אחרי זמן כה רב בחוץ, פחם עשוי להפוך לבלתי שמיש, ולכן הדחיפות למכור אותו ולשלוח אותו ליעדים אחרים.

לעודף הקיים יש השפעה על המחיר לטון באירופה, העומד כעת על 90 דולר - המחיר הנמוך ביותר מזה שנתיים. בשיא החשש ממשבר אנרגיה עבר מחיר הפחם רף של 350 דולר לטון.

אירופה לא רק ייבאה פחם בכמויות לקראת החורף האחרון, אלא גם הסתמכה על התפוקה הפנימית שלה. מכרות פחם וליגניט (פחם חום) בפולין ובגרמניה מספקים חלק גדול מהצריכה של תחנות כוח, שחלקן "שבו לחיים" בשנה האחרונה בשל החשש ממשבר אנרגיה. כעת, לפי הדיווחים, היא מנסה לייצא פחם למדינות הזקוקות לו, כמו קולומביה, אינדונזיה והודו. "אבל צריך להיזהר לא להיסחף", הזהיר האנליסט שהתראיין לבלומברג. "אנחנו לא יודעים מה יקרה בחורף הקרוב".

גם מחיר החשמל הפך לשלילי לכמה שעות

במקביל לכך, בשבועות האחרונים רשמו תעריפי החשמל בכמה מדינות באירופה מחירים "שליליים" - תופעה החוזרת על עצמה כל שנה ונובעת מעודף ייצור חשמל המאיים על הרשתות עצמן ויכול להביא לנזקים ארוכי-טווח. התופעה מתרחשת כאשר הייצור ממקורות מתחדשים - סולארי, רוח והידרו-אלקטרי למשל - עובר רף מסוים, בעוד התפוקה מתחנות כוח פחמיות ואטומיות נשארת קבועה. זו אחת הסיבות כי לעתים חוות שלמות של טורבינות רוח עומדות דוממות למרות רוחות עזות ופוטנציאל ליצור חשמל רב. הגמישות של מקורות האנרגיה המתחדשת גבוהה מזו של מקורות אנרגיה "מיושנים".

למעשה, עלות הסגירה וההתנעה מחדש של תחנות כוח מיושנות - גם גרעיניות וגם כאלה הנסמכות על ליגניט (פחם חום) היא גדולה - נכון לעכשיו - מהעלות ליצרני החשמל שכרוכה בקביעת מחירים שליליים. המחירים השליליים מאפשרים מכירה לספקיות אנרגיה ומפעילות רשתות חשמל, שחלקן "מגלגלות" אותן לצרכנים, ולמעשה מעניקות להם זיכוי על השימוש בחשמל שלאחר מכן מקזז תשלומים שלהם על צריכתו. גם בשנת 2022, שהייתה שנת מחסור בייצור חשמל ומחירו היה גבוה, נרשמו קרוב ל-100 שעות שבהן היה "מחיר שלילי" בשוק הגרמני לבדו.

המחירים השליליים מופיעים בדרך-כלל בשעות היום, ולדברי מומחים, יש למצוא פתרונות אגירה למקורות האנרגיה המתחדשים כדי לאפשר הגברת הנתח שלהם בייצור החשמל האירופי. במדינות הנורדיות מזג-אוויר חם מהרגיל בחודש האחרון גרם להפשרה זריזה של הקרח והשלג שהצטברו בחורף, וכך להגברת התפוקה מסכרים. במקומות אחרים באירופה, בעיקר בגרמניה, בהולנד ובצרפת, שעות שמש מוגברות גרמו להגברת הפקת החשמל ממקורות סולאריים.