הדולר מזנק בכ-0.8% מול השקל; "שם המשחק הוא תנודתיות גבוהה"

הדולר מזנק בכ-0.8% ונסחר סביב 3.743 שקלים, והאירו מוסיף 0.7% ונסחר בשער של 3.995 שקלים • רונן מנחם ממזרחי טפחות: "שוק המט"ח לא פועל בחלל ריק, ובזירה הפנימית יש מלא רחש סביב עניין הרפורמה"

הדולר מתחזק / צילום: Shutterstock
הדולר מתחזק / צילום: Shutterstock

השקל צונח הבוקר מול הדולר ומול האירו. הדולר מזנק בכ-0.8% ונסחר סביב 3.743 שקלים. האירו מוסיף 0.7% ונסחר בשער של 3.995 שקלים.

בבנק ההשקעות האמריקאי גולדמן זקס היו פסימיים כבר בתחילת השבוע לגבי השקל. התחזית העדכנית שלהם השבוע היא שהתנודתיות "תישאר גבוהה", לאור המצב הפוליטי בישראל. הצפי בבנק ההשקעות הוא שבטווח הקרוב שער החליפין יישאר גבוה: שער הדולר יעמוד על 3.7 בעוד שלושה חודשים ועל 3.6 בעוד כשנה.

● אחרי שכבר נפל ב-6% מתחילת השנה: התחזית הפסימית של גולדמן זאקס לשקל 

"בתקופה האחרונה, שם המשחק בכל הקשור לשוק המט"ח הוא תנודתיות גבוהה וחיפוש כיוון", אומר לגלובס רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות. התנודתיות משקפת את העצבנות בשווקים. אך מעבר לכך יש להביט תחילה בהתנהלות הדולר בעולם. כאשר הדולר התחזק יותר אל מול האירו לעומת השקל. "התחזקות הדולר בעולם באה על רקע המתנה לאישור סופי של תקרת החוב בארה"ב. יכול להיות שאחר כך ישוב הדולר להיחלש בעולם - וגם נגד השקל". הוא מסביר.

גם בזירה המקומית יש הסבר לתנודתיות, רפי גוזלן כלכלן ראשי ב-IBI בית השקעות מוסר ש"הפיחות של השקל נובע מהתחזקות הדולר בעיקר, אך לא ניתן לשלול שדברי חברי הכנסת השונים על חקיקה של חלק מהרפורמה המשפטית מעלה מחדש את חוסר הוודאות בשווקים מהנעשה בזירה הפוליטית".

מנחם מצביע על כך שהזירה הפוליטית מובילה את שוק המט"ח, "שוק המט"ח לא פועל בחלל ריק, ובזירה הפנימית יש מלא רחש סביב עניין הרפורמה", מנחם מדגיש שאם ההתרחשויות הפוליטיות בתקופה הקרובה ילכו לכיוון של חתירה להסכמות, העברת נושאים כלכליים וחברתיים לקדמת סדר היום, טיפול במחוללי צמיחה ועוד, לא מן הנמנע כי נראה תיקון בשער השקל.