עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית

ההפגנות נגד המהפכה המשפטית מתקיימות במוקדים רבים במדינה • השרה לשעבר לימור לבנת נעמה בהפגנה המרכזית בקפלן • אמש במהלך עימותים 17 מפגינים נעצרו בקיסריה ומול תחנת המשטרה בחדרה • ח"כ שמחה רוטמן תועד אתמול בניו יורק חוטף מגפון ממפגינה, ח"כ נעמה לזימי פנתה לוועדת האתיקה של הכנסת נגד התנהגותו

מבט למעלה על ההפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב / צילום: גיתי פלטי
מבט למעלה על ההפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב / צילום: גיתי פלטי

23:01

מאות מפגינים חסמו את איילון דרום וצפון נחסמו לתנועה למשך כשעה.

21:37

תת אלוף דוד אגמון, לשעבר קצין צנחנים ראשי שהיה מנהל לשכת ראש הממשלה נתניהו בשנת 1996, נאם בקפלן: "אני מאשים. אני מאשים אותך, כמנהל לשכתך, גיליתי אותך בהססנותך. באי יכולתך לקבל החלטות. בתלותך במשפחתך והסובבים אותך. אתה פחדן. חסר יכולת מנהיגות. ראשי מפלגות הקואליציה - יש לכם רוב בכנסת. אין לכם רוב בעם. הקואליציה צריכה ללכת מהעולם. כליכודניק לשעבר אני מאשים גם את נבחרי החיכוד- הפנתם עורף לערכיכם לטובת מנהיגכם המושחת. המאבק היום הוא על אופיה וצביונה של ישראל. האם מדינת הלכה משיחית דיקטטורית או ליברלית דמוקרטית ברוח המורשת היהודית? רק המונים יעצרו את הרפורמה".

21:18

ח"כ נעמה לזימי פנתה לוועדת האתיקה של הכנסת נגד התנהגותו של ח"כ שמחה רוטמן, שחטף מגפון ממפגינה בניו יורק. בפניה נטען שרוטמן היה מאובטח בשלושה מאבטחים ושהמפגינה לא התקרבה אליו באופן לא סביר. לזימי כתבה לוועדה כי רוטמן מייצג את המדינה בפני הקהילה הבינלאומית וכי "שימוש באלימות נגד מפגינים ומפגינות מכתים את כבודה של הכנסת ופוגע באמון הציבור בח"כים".

21:09

משה רדמן אמר בנאומו בקפלן: "הלילה ראינו שראש ממשלה שמתנהל כאחרון העבריינים ושרים כוחניים שרומסים את הפקידות, זה משהו שמחלחל לשטח. מראש הממשלה והשרים למפקד המחוז ולמפקד המרחב ועד אחרון השוטרים. השוטרים הם אחים ואחיות שלנו הם לא אויבים. אבל המפקדים והמפקדים של המפקדים רואים את הבוז לשלטון החוק, רואים שר שמעודד אלימות. זה מחלחל למטה. ככה קיבלנו אלימות משטרתית חסרת פרופורציה הלילה. אני קורא לשוטרים, מהמפכ"ל לשוטרי הסיור. אני קורא לכם לזכור שעליכם לשרת את הממלכה ולא את המלך".

שילוט נגד המהפכה המשפטית ברעננה / צילום: רעיה ברקן
 שילוט נגד המהפכה המשפטית ברעננה / צילום: רעיה ברקן

20:47

השרה לשעבר לימור לבנת נאמה בהפגנה בקפלן: "גם כשקוראים לנו אנרכיסטים וכשקוראים לכם שמאלנים וגם לי, וקוראים בוגדים אז אני שמאלנית וביבי ימני. אני זו שדבקה בתורת זאב ז'בוטינסקי ויצחק שמיר הדוגלת בעצמאות ועליונות המשפט. בחיזוק הרשות השופטת כעליונה על שאר הרשויות, כדי שתאפשר הגנה על זכויות המיעוט והפרט. לא אני שיניתי את עמדתי, זה ביבי שהפך את עורו ואתם יודעים למה".

הפגנה בהוד השרון / צילום: אילן פיגנבוים
 הפגנה בהוד השרון / צילום: אילן פיגנבוים

20:14

משה רדמן, ממובילי מאבק ההייטקסיטים שנעצר אתמול בהפגנה בקיסריה אמר לגלובס: "אתמול זו תעודת עניות להתנהלות של המפקדים במשטרת ישראל. יש קו ישיר בין ההתנהלות אתמול לתוקפנות השר לביטחון לאומי בן גביר כלפי היועצת המשפטית ושומרי הסף". רדמן הגיע לנאום הערב בהפגנה המרכזית בקפלן.

על המעצר אמש אמר רדמן, "עמדנו וצעקנו בושה. שוטר הכניס לי אגרוף. גרר אותי באזיקים. 3.5 שעות הבריחו אותי בין תחנות. השוטר אמר לי שמעבירים אותי לאום אל פחם כדי שלא יגיעו להפגין מחוץ לתחנה".

מי שהגיע לייצג אותו בתחנת המשטרה היה ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר. רדמן החל להקיא בתחנה והשוטרים, שחששו שהוא סובל מזעזוע מוח, שחררו אותו כדי לקבל טיפול רפואי בבית החולים. "כשהגענו לאום אל פחם נתנו לסנגור להכנס. עמית בכר הגיע לייצג אותי".

19:44

מפגיני "אחים לנשק" של המילואמניקים צועדים מכיכר הבימה להפגנה המרכזית בקפלן. המפגינים נושאים לפידים. בדרך הודלקו אבוקות ופחית צבע כתום.

מפגיני ''אחים לנשק'' צועדים בדרך להפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב / צילום: ניצן שפיר
 מפגיני ''אחים לנשק'' צועדים בדרך להפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב / צילום: ניצן שפיר

מפגיני ''אחים לנשק'' צועדים בדרך להפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב / צילום: ניצן שפיר
 מפגיני ''אחים לנשק'' צועדים בדרך להפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב / צילום: ניצן שפיר

צעדה נוספת לקפלן היא של "בונות אלטרנטיבה" למען זכויות נשים. המפגינות והמפגינים קוראים "הממשלה שונאת נשים", "דם נשים הוא לא הפקר".

בצומת נהלל מפגינים מעל אלף מפגינים. בין הנואמים השבוע האלוף במיל' עמירם לוין, ד"ר מיטל פינטו מומחית למשפט חוקתי, פרופ' יועד צור מהטכניון , עמי דרור איש שב"כ בעברו ויזם טכנולוגי וחה"כ רם בן ברק. הארוע התחיל בדקת דומיה לזכר חללי צה"ל שנפלו הבוקר בגבול מצרים.

האלוץ במיל עמירם לוין: " אל תטעו, בהתחלה, כפי שכבר קרה בחווארה, הם יטווחו באזרחים פלסטינאים הנתונים בעל כורחם לשלטוננו, אח"כ הם ישסו את המשטרה בערביי ישראל כי הם ערבים, ובהמשך יפעילו את לה-פמליה וגם את המשטרה נגדנו ונגד כל מי שמתנגד למשטר הדיקטטורי. זה לא יקרה מחר או מוחרתיים, זה כבר קורה, כפי שקרה אתמול בקיסריה. כך מתחושת עליונות וגזענות נבנית דיקטטורה.

"במדינה הידועה לשמצה קראנו להם קלגסים, וההמשך ידוע לכולם, ולנו, העם היהודי בפרט. זה ביבי שמינה את הממשלה ההזויה הזו, ורק הוא אחראי להתדרדרות הנוראה שפוגעת בכל אחת ואחד מאתנו, בכלכלה, בביטחון, בחינוך, והורסת את קודש הקודשים עליו הקמנו את המדינה ונלחמנו עליה, מדינה יהודית, דמוקרטית ושוויונית, כפי שנכתב ונחתם על ידי כל גווני החברה במגילת העצמאות".

19:08

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם בהפגנה ברמת השרון: "לא נקבל אלימות כלפי הפטריוטים הישראלים שיוצאים להפגין. האלימות המשטרתית כלפי המפגינים אתמול בקיסריה וחדרה היא חמורה ומסוכנת. היא צריכה להיחקר. היא לא יכולה לחזור על עצמה. במשטר דמוקרטי אי אפשר לקבל מראות של מפגינים צעירים בעד הדמוקרטיה מובלים עם פלנלית על העיניים. אי אפשר לקבל מראות של דם מרוח על ניידות משטרה. ב-14 ליוני, יהיה רגע המבחן: הכנסת צריכה לבחור את נציגיה לוועדה לבחירת שופטים, היא צריכה לבחור את נציגת האופוזיציה, לכנס את הוועדה ולהתחיל לעבוד לפי הכללים שהיו נהוגים כל השנים. בלי זה, כל ההידברות היא הונאה, ואנחנו לא ניתן יד להונאה".

יאיר לפיד נואם בהפגנה ברמת השרון / צילום: אלעד גוטמן
 יאיר לפיד נואם בהפגנה ברמת השרון / צילום: אלעד גוטמן

18:49

החלו ההפגנות ברחבי הארץ: צומת יד מרדכי, בגני תקווה המפגינים צועדים עם דגלים וחוסמים את כיכר. הפגנות גם בערד, גדרה, רמת השרון, עפולה, צומת צופר, צומת קטורה, צומת סמר, צומת יד מרדכי וגשר חמד. בצומת הגומא מאות מפגינים שפרסו דגל גאווה ענק. המפגינים חוסמים את הצומת לתנועה.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בכרכור / צילום: מטה המחאה
 הפגנה נגד המהפכה המשפטית בכרכור / צילום: מטה המחאה

ברחובות מפגינים אלפים. המפגינים קיימו צעדת מחאה והם חוסמים את צומת פארק המדע על כביש רחובות נס ציונה. בין הדוברים בהפגנה היום שופטת בית המשפט העליון לשעבר איילה פרוקצ'יה.

מפגינים בצומת קטורא / צילום: מטה המחאה
 מפגינים בצומת קטורא / צילום: מטה המחאה

בהפגנה בצומת כרכור נואם אורי ברן, אביו של גידי ברן, חייל משוחרר בן 21 שנעצר אמש בהפגנה בקיסריה ושוחרר בהמשך. ״אני כאן כדי להעביר מסר פשוט וברור בשם גידי, בשמי ובשם כל מי שמאמין בערכי החירות הצדק והשיווין: אנחנו לא מפחדים! נמשיך לבלום בגופנו את נסיונות ממשלת החורבן שבא לבצע הפיכה משטרית. נמשיך להפגין בכל מקום ובכל דרך חוקית לא אלימה יצירתית ומלאת אנרגיה. כי זו הדרך בה בחרנו לחיות כאן וזו הדרך שתוביל את כולנו, יחד, לניצחון על מחריבי הדמוקרטיה".

גידי ברן סיפר על מעצרו בקיסריה אתמול "נתקלתי באלימות מוגזמת לא פרופורציונלית. ראו אותי מוביל את השירה וקטפו אותי מהקהל. הם בחרו לפני את מי לקחת. שמו לי את הבנדנה שלי על העיניים. הייתי עם בנדנה על העיניים, אזיקים על הידיים והרגליים. כל הנסיעה. כמו אחרון העבריינים. לא היו מוכנים להגיד להורים שלי שאני בבית חולים עד הצהריים. אני סובל ממחלה שפגעה לי בבריאות, ולקח להם באזור ה- 8 שעות מהרגע שאמרתי ועד שלקחו אותי לבית חולים". לצד זאת ברן הוסיף כי הוא מודה לשוטרי תחנת חדרה וג'סר א זרקא על העזרה.

18:27

נמשכות ההפגנות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית. זה השבוע ה-22 למחאה שהחלה לאחר הקמת הממשלה והכרזתו של שר המשפטים יריב לוין על המהלך. בשל התקרית הביטחונית בגבול מצריים, במהלכו נהרגו 3 לוחמי צה"ל, הודיעו מארגני המחאה כי ההפגנה המרכזית בקפלן תיפתח בדקת דומיה. הקטעים האומנותיים שתוכננו בוטלו. בהפגנה צפויים לנאום השרה לשעבר לימור לבנת, העיתונאי מיקי רוזנטל, תא"ל במילואים דוד אגמון ששימש כמנהל לשכת ראש הממשלה ויו"ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר.

הפגנה ברמת השרון / צילום: שי קוריאנסקי
 הפגנה ברמת השרון / צילום: שי קוריאנסקי

החל מהשעה 16:00 מתקיימת הפגנה מול ביתו של ראש הממשלה נתניהו בקיסריה. זאת לאחר העימותים האלימים שהתקיימו אמש במקום במהלכם המשטרה עצרה שלושה מפגינים בטענה כי מדובר בהפגנה לא חוקית, הגיעו לאזור מאובטח ותקפו שוטרים בזמן המעצר . המפגינים דיווחו על אלימות משטרתית קשה במהלך ההפגנה בקיסריה ולאחר מכן כאשר הגיעו להפגין ליד תחנת המשטרה בחדרה כדי לתמוך בעצורים. אז נעצרו 14 מפגינים נוספים. העצורים הועברו בין מספר תחנות משטרה במהלך הלילה.

הפגנה בכרכור נגד המהפכה המשפטית / צילום: מטה המחאה
 הפגנה בכרכור נגד המהפכה המשפטית / צילום: מטה המחאה

בין העצורים היה משה רדמן, ממובילי המאבק. רדמן אושפז בעקבות המעצר ובהמשך שוחרר והוא צפוי לנאום היום בקפלן בהפגנה המרכזית. במטה המאבק אמרו כי "אלימות המשטרה והיס״מ הערב בהפגנה בקיסריה מתאימה למשטרים דיקטטורים. הניסיון לדכא באלימות את המחאה לא יצלח".

ארוע חריג נוסף היה אתמול בניו יורק. חבר הכנסת שמחה רוטמן מהציונות הדתית, ממובילי המהפכה המשפטית כראש ועדת החוקה, תועד חוטף מגפון ממפגינה שצעדה אחריו ברחוב וקראה לעברו יחד עם מפגינים נוספים. המפגינים הלכו אחרי רוטמן בזמן שצעד למלון בעיר לאחר שהגיע על מנת להשתתף במצעד ישראל בניו יורק מחר.