הטענה השגויה על המתים מקורונה בישראל, שהגיעה לפרלמנט הבריטי

משרד הבריאות לא קבע שאף צעיר לא מת מקורונה, אבל הטענה הגיעה עד בריטניה • המשרוקית של גלובס

ציוץ של אנדרו ברידג'ן, חבר בפרלמנט הבריטי, 29.5.23
ציוץ של אנדרו ברידג'ן, חבר בפרלמנט הבריטי, 29.5.23

לפני כחודש הודיע ארגון הבריאות העולמי על סיום מצב החירום העולמי שהוכרז על רקע התפרצות הקורונה. זה היה יכול להיות אות הסיום לדיונים הסוערים סביב עניינים כמו בידודים וחיסונים שרק לפני זמן לא רב היו חלק מרכזי מאוד בחיינו, וכיום הם בעיקר זיכרון עמום מ"העבר הרחוק". אבל יש מי שמסרבים להרפות. "מכחישי קורונה", כמו שהם מכונים לעיתים, הפיצו בימים האחרונים ברשתות החברתיות נתונים שמתבססים על בקשת חופש מידע שהוגשה למשרד הבריאות. לפי הפרסומים, משרד הבריאות למעשה מודה כי בישראל לא היה אף אדם "בריא" (ללא מחלות רקע) בן פחות מ־50 שנפטר מקורונה. ובמילים אחרות, הנה עוד הוכחה שהפאניקה סביב המגפה הייתה מוגזמת.

יחד עם הפצת המידע הזה ברשתות, חזרה עוד תופעה שזכינו להכיר בימי הקורונה. מידע מוטעה שקשור לישראל ולמגפה עושה את דרכו מהר מאוד אל מעבר לים וזכה להדהוד גם שם. והפעם המידע הזה לא רק הגיע לחו"ל מהר, אלא זכה להגיע אל הפרלמנט הבריטי המכובד. "האמת ממשיכה לצוף", צייץ חבר הפרלמנט אנדרו ברידג'ן. "אף אחד לא יוכל להמשיך להסתיר אותה לנצח". לציוץ הזה נלווה צילום מסך של כותרת ובה נכתב: "נתונים מישראל מראים שאפס צעירים בריאים מתו מקורונה". הכול בהסתמך כמובן על אותה תשובה לבקשת חופש מידע שהופצה בישראל. בדרך־כלל אנחנו משתדלים להתייחס לגופן של טענות ולא לגופו של אדם, אבל לפני שנסביר מדוע הכותרת ששותפה על ידי חבר הפרלמנט ברידג'ן היא אינה נכונה, הנה קצת רקע בעניינו. לפני כחודש הושעה ברידג'ן מהמפלגה השמרנית בה היה חבר, לאחר שצייץ לינק לאתר שהפיץ קונספירציה נגד חיסוני הקורונה והוסיף: "כפי שקרדיולוג אמר לי, זה (מבצע חיסוני הקורונה) הפשע הכי גדול נגד האנושות מאז השואה". בהמשך, הוא הודח משורות המפלגה באופן קבוע, ובעקבות כך הצטרף למפלגת Reclaim שמתנגדת לסגרים.

ומה לגבי המידע שנסמך לכאורה על משרד הבריאות שלנו? כאן בישראל התייחסו אליו בשבוע שעבר עמיתינו בתוכנית "מהצד השני" שמשודרת בכאן 11, והזכירו שגם לנו יש חבר פרלמנט - אמנם לשעבר - ששיתף את המידע הזה: משה פייגלין. ההתייחסות בתוכנית הגיעה לאחר שמשרד הבריאות עצמו נדרש לפרסם הבהרה לגבי המידע המטעה שמובא לכאורה בשמו. ומה מסבירים שם? המשרד פרסם נתונים בתשובה לבקשת חופש מידע, בה התבקש לספק נתונים לפי גיל ומחלות רקע. למשרד הבריאות, נכתב בתגובה, אין גישה ישירה לתיקים הרפואיים של הנפטרים, ולכן המידע שיש לו בנושא הוא חלקי ותלוי בחקירות האפידמיולוגיות. אלא שמתוך 356 נפטרים מקורונה בני 18־49, רק אצל 184 בוצעה חקירה כזאת. ומתוכם, רק לגבי 27 אנשים ניתנה תשובה שנוגעת למחלות הרקע שיש או אין להם. אכן, אצל כל אותם 27 היו מחלות רקע, אבל נדמה לנו שכבר קל להבין שמכאן ועד להכרזות הדרמטיות על אפס נפטרים צעירים ללא מחלות רקע הדרך ארוכה.

אגב, בבריטניה היו מי ששמו לב להבהרה של משרד הבריאות, וצירפו אותה כתגובה (בתוספת תרגום באדיבות גוגל) לציוץ של ברידג'ן. גם אנחנו פנינו אליו ישירות עם המידע. אבל ברידג'ן לא השיב - לא לתגובות בטוויטר ולא לפניה שלנו - והציוץ שלו ממשיך להופיע ברשת.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת: