ההימורים נגד ה-S&P 500 מתרבים למרות החיבה למניות ההייטק הגדולות

מדד S&P 500 ניצל מירידה מתחילת השנה ורשם עלייה של 12% רק בזכות שבע חברות טכנולוגיה • בינתיים קרנות גידור ומשקיעים ספקולטיביים אחרים בנו הימור גדול שהמדד יירד, שמציב אותם בפוזיציה הדובית ביותר שלהם מאז 2007, ומכינים את עצמם לראלי בנאסד"ק 100

סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Craig Ruttle
סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Craig Ruttle

כבר יותר מעשור שבוול סטריט לא היו דוביים כל כך לגבי שוק המניות, אבל מניות הטכנולוגיה הן סיפור אחר. קרנות גידור ומשקיעים ספקולטיביים אחרים בנו הימור גדול שמדד  אס אנד פי 500  יירד, שמציב אותם בפוזיציה הדובית ביותר מאז 2007.

סעודיה חותכת את הפקת הנפט בפעם השלישית בשנה, ומציבה את ישראל בפני דילמה | ניתוח
"ידענו שהחברה לפני נקודה קריטית": לילך אשר-טופילסקי על השקעת פימי בקמהדע 

במקביל, הם מתכוננים לראלי במדד נאסד"ק 100  ממוקד הטכנולוגיה, עם הימורים שוריים נטו שמתקרבים בשבועות האחרונים לרמות הגבוהות ביותר מסוף שנה שעברה. זה המצב לפי נתונים מהרשות למסחר בחוזים עתידיים על סחורות, שנאספו על ידי Bespoke Investment Group, שנמדדים כאחוז החוזים הפתוחים מתוך שוק החוזים העתידיים.

לדברי אסטרטגים, הסטייה בפוזיציות משקפת את שבריריות הראלי במניות ב-2023. מדד S&P 500 עלה השנה ב-12%, אבל על פי נתוני המדדים של S&P ודאו ג'ונס הנכונים לסוף מאי, הוא היה רושם תשואה שלילית אילולא הדחיפה של שבע חברות טכנולוגיה גדולות. הדבר מותיר את המדד פגיע באופן פוטנציאלי לנסיגה תלולה במקרה שהמניות של אפילו אחת או שתיים מהחברות יירדו.

"אנשים ללא ספק מראים סימני זהירות, ללא קשר למה שקורה עם המחירים", אמר ג'ייק גורדון, אנליסט ב-Bespoke Investment Group. כמובן, פוזיציות פסימיות בקנה מידה כזה יכולות דווקא להיות אינדיקטור לעומתי, הוא אמר. כשסנטימנט דובי או שורי מגיע לרמות קיצוניות, במוקדם או במאוחר השוק ייטה לנוע בכיוון ההפוך.

סיום המחלוקת על תקרת החוב הביא לראלי

המניות הציגו בראלי בשבוע שעבר, כשמשקיעים שמחו על פתרון המחלוקת על תקרת החוב של ממשל ארה"ב, לצד איתותים מהפדרל ריזרב על כך שיותיר כנראה את שיעור הריבית על כנו ביוני - לפני שיעלה אותה שוב. בינתיים, ההתלהבות בנוגע לאינטליגנציה מלאכותית עזרה למניות של יצרניות שבבים כמו אנבידיה לזנק.

המומנטום חוזר לקרנות הנאמנות? "בשוק האג"ח ישנן הזדמנויות השקעה שלא היו קיימות בעבר" 

בימים הקרובים, המשקיעים יקבלו מבט מעודכן על הפעילות במגזר השירותים בארה"ב, עם הפרסום ביום שני של מדד מאי של המכון לניהול מלאי, לצד תובנות לגבי הגירעון המסחרי באפריל, שיפורסם ביום רביעי.
הראלי ב-S&P 500 מביא את המדד אל סף שוק שורי חדש, שלרוב מוגדר כעלייה של 20% משפל שהיה קודם לכן. המדד, שהגיע ביום שישי ל-4282.37 נקודות, יצטרך להיסגר ברמה של 4,292.438 נקודות או גבוה מזה כדי לסיים את מה שנכון להיום נחשב לשוק הדובי הארוך ביותר מאז 1948. ה-S&P 500 והנאסד"ק 100, שעלה ב-33% השנה בינתיים, מרחפים קרוב לשיא של שנה.

כפי שהמדדים טיפסו השנה, כך עשו גם פוזיציות השורט בשוק. ההימורים נגד ה-S&P 500 טיפסו בעקביות ל-487 מיליארד דולר, אם כי מדובר בירידה משיא של 558 מיליארד דולר בנובמבר 2021, על פי חברת ניתוח הנתונים והטכנולוגיה S3 Partners.

"חודש רע לשורט בשמות הגדולים בטכנולוגיה"

מוכרי שורט לווים מניות ומוכרים אותן, מתוך כוונה לרכוש אותן מחדש במחירים נמוכים יותר ולהרוויח מההפרש. משקיעים שעושים מכירות שורט בשוק עושים לעיתים הימור ישיר על כך שמניות יירדו או להקטין את חשיפתם לירידות בשוק, בזמן שהם מהמרים שמניות ספציפיות ישיגו ביצועים יוצאי דופן. הם עשו רווחים עצומים בזמן התהפוכות בשוק ב-2022, אבל גורלם התהפך כשהמדדים החלו לעלות בחזרה.

מניות טכנולוגיה גדולות הן בין יעדי השורט הגדולים ביותר בשוק. בחודש שעבר, משקיעים הוסיפו 3.57 מיליארד דולר לפוזיציות שורט נגד טסלה, 2.5 מיליארד נגד אנבידיה ו-7.26 מיליארד דולר נגד החברה האם של פייסבוק, מטא פלטפורמס, על פי נתוני S3 Partners. בכל שלוש המניות היה ראלי במאי, מה שהותיר את מוכרי השורטים עם יותר מ-7 מיליארד דולר בהפסדים.

"זה היה חודש רע למי שעשה שורטים על השמות האלה בטכנולוגיה", אמר איהור דוסניווסקי, דירקטור מנהל של ניתוחים צופי-עתיד ב-S3 Partners.

המצב כזה בגלל שמובילות השוק היו אחראיות לנתח גדול באופן יוצא דופן מהרווחים במאי. מניות עשר החברות הגדולות ביותר ב-S&P 500 טיפסו ב-8.9%, בעוד ש-490 האחרות ירדו ב-4.3%, על פי Bespoke. המדד כולו טיפס קלות, 0.2%.

מניות הטכנולוגיה חזרו לפוזיציה המוכרת בצמרת שוק המניות, לאחר שצנחו בשנה שעברה. זה קרה בין היתר הודות לפריחה העצומה בהתעניינות סביב מה שמוכר כטכנולוגיית אינטליגנציה מלאכותית יוצרת ( AI generative).

מניות אנבידיה, יצרנית המעבדים הגרפיים, שנמצאת בלב ההתלהבות הזו, כמעט שילשה את שווייה השנה, מה שהביא את הערכת השווי של החברה לרגע קצר ליותר מטריליון דולר בשבוע שעבר. מיקרוסופט, שחשפה השקעה של 10 מיליארד דולר בינואר ב-OpenAI, החברה שפיתחה את צ'ט ChatGPT, עלתה ב-40%. מניות טכנולוגיה גדולות אחרות, כמו מטא, טיפסו אף הן.

"ה־AI יהפוך את העסקים הקטנים לתחרותיים יותר"

ג'ורדי וויסר, מנהל השקעות ראשי ב-Weiss Multi-Strategy , אמר שהוא מאמין שמהפכת ה-AI תהפוך עסקים קטנים ליותר פרודוקטיביים ותשנה את הדרך שבה אנשים עובדים. הוא לקח שיעורים בשפת התכנות פייתון בשבועות האחרונים, כדי לנצל כמה שיותר את צ'טבוט האינטליגנציה המלאכותית.

"אינטליגנציה מלאכותית צריכה להפוך את המגרש ליותר תחרותי לעסקים קטנים", אמר. "היתרון אצל החברות הגדולות יותר הוא שהן יהיו יותר פרודוקטיביות, אבל אני לא חושב שזו ערובה לכך שהן הולכות להיות המנצחות".

משקיעים אחרים מחפשים להרוויח מראלי מתמשך בתחום הטכנולוגיה. סוחרים מיהרו לאופציות הימור שוריות, בניסיון להגביר את רווחיהם אם מניות הטכנולוגיה ימשיכו לטפס.

הפעילות באופציות רכש באנבידיה הגיעה לאחת הרמות הגבוהות ביותר שנרשמו בימי המסחר האחרונים, כפי שעשתה הקרן הפופולרית Technology Select Sector SPDR Fund, על פי נתוני Cboe Global Markets. אופציות רכש נותנות למשקיעים את הזכות לקנות מניות במחיר קבוע, עד תאריך מסוים. אופציות מכר נותנות את הזכות למכור.

עדיין ישנם מכשולים בדרכן של מניות הטכנולוגיה. שוק תעסוקה חזק ואינפלציה עיקשת העלו את הסבירות לכך שהפד ימשיך להעלות את הריבית או ישמור אותה ברמה גבוהה. מניות טכנולוגיה רגישות במיוחד לריביות גבוהות בגלל שהן מתומחרות על בסיס ההבטחה שלהן להביא רווחים גדולים בעתיד.

"זו באמת סביבה קשה ומאתגרת לניווט, כשהשווקים לא נעים על בסיס היסודות הרגילים", אמרה אליקי רופיאק, מנהלת תיקים ב-Robeco. היא הגדילה את ההקצאות לקרנות כספיות ואג"ח הקשורות לתחום הפיננסי באירופה.

גונג'ן בנרג'י השתתף בהכנת הכתבה.