ראוותן, כריזמטי וחסר שליטה: כך נפל ענק קרנות הגידור הבריטי

קריספין אודיי, אחד הענקים בסצנת קרנות הגידור בבריטניה, עזב את החברה שהקים לאחר פרסום ההאשמות על הטרדות מיניות בתחקיר של "פייננשל טיימס" • התחקיר חושף עדויות קשות על סביבת עבודה רעילה, הערות מיניות, מגע לא מותאם וביצוע מעשי אינוס בנשים שעבדו תחתיו • ג'יי. פי. מורגן, מורגן סטנלי וגולדמן זאקס שוקלים לנתק את הקשרים עמו

קריספין אודיי / צילום: Reuters, John Sibley
קריספין אודיי / צילום: Reuters, John Sibley

קריספין אודיי מוכר בבריטניה כאחד מהאנשים החזקים ביותר בסצנת קרנות הגידור במדינה. אודיי תמך במשך שנים רבות במפלגה השמרנית בבריטניה והיה ידוע בהימורי השורט שלו נגד השוק, כאלה שהביאו לעתים לרווחים גדולים ולעתים להפסדים גדולים של המשקיעים שלו. 

650 מיליון אירו כ"דמי רצינות" מגרמניה: עסקת חץ 3 יוצאת לדרך 
מה עומד מאחורי הנפילה של מניית טבע בחודשיים האחרונים? 

החברה שהקים בשנת 1991, אודיי ניהול נכסים, הייתה לתקופה מסוימת אחת מקרנות הגידור הגדולות באירופה, ובשיאה ניהלה מעל 12 מיליארד דולר.

בסוף השבוע האחרון, אודיי בן ה-64 אולץ לעזוב את החברה שייסד בעצמו, לאחר ש-13 נשים האשימו אותו בהטרדה ובתקיפה מינית.

העדויות של הנשים ראו אור בתחקיר שהתפרסם ביום חמישי האחרון בעיתון ה"פייננשל טיימס", ומתייחסות למקרים שחלו בין השנים 1998-2021, כאשר עבדו בחברה. הן מתארות את אודיי כאדם ראוותן, כריזמטי ונעדר שליטה עצמית. לפי העדויות, השיח עמו גלש במהירות להערות מיניות בלתי הולמות ואף למגע באיברים מוצנעים של הנשים כאשר היה עמן לבד.

"אל תשתמשי במעלית"

בתחקיר צוין כי מרבית הנשים ביקשו להישאר אנונימיות, בשל חשש מפני ניסיונות לפגוע בהן חברתית, כלכלית או תעסוקתית. הנשים אמרו כי הן בחרו לדבר מכיוון שאודיי עודנו חולש על חברה גדולה ומוערכת מאוד, שם עובדות תחתיו עובדות צעירות רבות.

העדויות מצביעות על כך שהתנהלותו המנצלת של אודיי נתפסה בחברה כדבר שגרתי וידוע לכל. עוזרת שיווק שהועסקה בחברה לפני כעשור אמרה כי היא הוזהרה מאודיי כבר בשבוע הראשון שלה בעבודה: "אני זוכרת שמאוד מוקדם בהתחלה כבר אמרו לי 'הנה השירותים, הנה הסיסמה שלך למחשב. אל תשתמשי במעלית'".

נוסף למקרים המדוברים, העיתון אסף עדויות ממעל 40 עובדים לשעבר באודיי ניהול נכסים, בכל רמות ההנהלה, שמאמתות שבחברה הושרשה תרבות ארגונית רעילה ומנצלת. אודיי הכחיש מכל וכל את ההאשמות נגדו, ומסר בתגובה לתחקיר כי "מדובר בגיבוב של שטויות".

לאחר פרסום התחקיר, מסרה ההנהלה הבכירה באודיי הצהרה כתובה ביום שבת האחרון, לפיה "החל מהיום, לאודיי לא תהיה עוד כל מעורבות כלכלית או אישית בשותפות". במכתב נמסר כי יתר השותפים ימשיכו להחזיק בחברה כישות משפטית עצמאית.

ה"פייננשל טיימס" מצא כי מנהלים בכירים בקרן הגידור ידעו על התנהגותו הבלתי-הולמת של אודיי, אך לקח 16 שנה עד שהצליחו להביא לידי פתיחת חקירה רשמית של מעשיו. לפי הדיווח, מספר ניסיונות של מועצת ההנהלה הבכירה בחברה למשמע את אודיי נכשלו, ואף הביאו לפיטורים של בעלי תפקידים בכירים.

בעקבות פיצוץ הפרשה, שלושה מבנקי ההשקעות הגדולים בעולם - ג'יי. פי. מורגן, מורגן סטנלי וגולדמן זאקס - החליטו לבחון את המשך ההתקשרות שלהם עם אודיי. נכון לעכשיו, מורגן סטנלי כבר החל בתהליך של ניתוק הקשרים עם אודיי. שני הבנקים האחרים, כאמור, עדיין שוקלים את צעדיהם, אך צפוי לראות גם אותם חותכים קשר עמו בעתיד הנראה לעין.

בשנת 2020, הוגש נגד אודיי כתב אישום בגין תקיפה מינית של בנקאית בתקרית שחלה ב-1998. אודיי כפר באישומים נגדו. בעודו מנהל מאבק משפטי בניסיון להוכיח את חפותו, הוא לקח צעד אחורה מניהול קרן הגידור שלו, אך עדיין המשיך לנהל כספים בחברה. במרץ 2021 אודיי זוכה מהאישום נגדו, לאחר שהשופט קבע כי בעדותה של המתלוננת קיימות סתירות אשר מטילות ספק באמינותה.