בגיל 37, הבן של ג'ורג' סורוס ירש אימפריה ששווה מיליארדים והפתיע את העולם

אלכס סורוס קיבל השבוע, בגיל 37, את המושכות לחברת קרנות הגידור של אביו OSF, ששווה 25 מיליארד דולר • בראיון מיוחד לוול סטריט ג'ורנל הוא מספר על הילדות בצל ג'ורג' סורוס, הדאגה מחזרת טראמפ, וההבדל בינו לבין אביו ("אני יותר פוליטי") • התרגום הבלעדי והמלא

ג'ורג' ואלכסנדר סורוס / צילומים: רויטרס, AP עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'ורג' ואלכסנדר סורוס / צילומים: רויטרס, AP עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ג'ורג' סורוס, המשקיע האגדי, הפילנתרופ והמטרה הימנית, מעביר את המושכות באימפריית 25 מיליארד הדולר שלו לבן הצעיר - אלכסנדר סורוס, המזוהה פוליטית עם המרכז-שמאל, שגדל עם תחושת אי-נוחות מסוימת למול עושר המשפחה ולא היה יורש פוטנציאלי צפוי.

איטליה נפרדה מברלוסקוני, טראמפ שוב מסתבך והמל"ט שתפס שבוי רוסי | 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם
גולדמן זאקס הימרה נגדה: עכשיו היא מזנקת עקב השקעה במתחרה של OpenAI
הצצה לפורום המשקיעים שבו רף הכניסה הוא הון נזיל של 20 מיליון דולר

הצעיר בן ה-37, העונה לשם אלכס, אמר בראיון הראשון מאז בחירתו שהוא נוטה להרחיב את המטרות הליברליות של אביו, "אנחנו חושבים דומה", אמר סורוס האב, תוך שהוא מונה סיבות שונות. אלה כוללות זכויות הצבעה והפלות, כמו גם שוויון מגדרי. הוא מתכנן להמשיך להשתמש בכיסים העמוקים של המשפחה כדי לגבות פוליטיקאים אמריקאים הנוטים לשמאל.

"אני יותר פוליטי," אמר אלכס בהשוואה לאביו. לאחרונה הוא נפגש עם בכירי ממשל ביידן, מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר וראשי מדינות, כולל נשיא ברזיל לואיז אינאסיו לולה דה סילבה וראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו כדי לתמוך בסוגיות הקשורות לקרן המשפחתית.

אלכסנדר סורוס (37)

אישי: מתגורר בניו יורק ובנו של המיליארדר היהודי־אמריקאי־הונגרי ג'ורג' סורוס. לאלכס עוד שלושה אחים ואחות, חלקם אחים למחצה מנישואים קודמים של איל ההון

מקצועי: אלכס מקבל את השליטה על חברת ניהול קרנות הגידור OSF ששווה 25 מיליארד דולר. הוא גם מכהן כיו"ר הדירקטוריון וכחבר בוועדה המפקחת על כספי הקרן והמשפחה. סורוס הצעיר החל את דרכו בקרן בשנת 2006 במשרה חלקית, ורק בשנת 2015 עבר למשרה מלאה

עוד משהו: ידוע בחיבתו להיפ־הופ ואוהד מושבע של קבוצת הפוטבול הניו יורק ג'טס

הקרנות ללא מטרות רווח של סורוס, המוכרות כ-OSF, מקציבות כ-1.5 מיליארד דולר בשנה לקבוצות התומכות בזכויות אדם ברחבי העולם ובבניית דמוקרטיות. כספי הקרן עוברים גם לאוניברסיטאות וארגוני חינוך אחרים. ה-Suros Super PAC, Democracy PAC של סורוס תמכו במסעות הבחירות של תובעים מחוזיים וגורמים אחרים באכיפת החוק המבקשים להפחית את שיעורי הכליאה וההטיה הגזעית במערכת המשפט, בין היוזמות שהטרידו את הימין.

אלכס אמר שהוא מודאג מהסיכוי לחזרתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, מה שמרמז על השפעה כלכלית משמעותית מצד ארגון סורוס במרוץ לנשיאות של 2024. "עד כמה שאשמח להוציא את הכסף מהפוליטיקה, כל עוד הצד השני עושה את זה, גם אנחנו נצטרך לעשות את זה", אמר בראיון במשרדי מנהל הקרן בניו יורק.

בניגוד לחלק מהשמאל, אלכס מאמין שהשיח בקמפוסים בקולג' ובמקומות אחרים הפך מוגבל מדי. "יש כמה הבדלים ביני לבין הדור שלי בענייני חופש הביטוי ודברים אחרים - אחרי הכל גדלתי עם התוכניות של ביל מאהר לפני השינה", אמר, בהתייחס לאישיות הטלוויזיה והתומך הנאמן של התיקון הראשון לחוקה.

"הוא הרוויח את זה"

היו שהטילו ספק בכך שג'ורג', היום בן 92, יוותר אי פעם על הכסא בעודו בחיים. בנוסף, בראיון הוא אמר, "לא רציתי שהקרן תעבור לאחד מילדיי, כעניין עקרוני. חשבתי שהיא צריכה להיות מנוהלת על-ידי האדם המתאים ביותר". במשך שנים, מקורבים לג'ורג' האמינו שאחיו למחצה הבכור של אלכס, ג'ונתן סורוס, היום בן 52, עורך דין עם רקע פיננסי, הוא היורש הטבעי. גבוה ואתלטי, ג'ונתן היה משחק טניס עם אביו, עבד זמן מה בקרן וייצב את קרן הגידור סורוס בתקופות סוערות. ואז נוצר קרע שהשפיע על השיקולים קדימה.

אלכס, שמרכיב משקפיים עם מסגרת גדולה ומגדל זקן גזוז בקפידה, רכש בסופו של דבר את אמונו של אביו, כשעמד לצידו בנסיעות למשרדי הארגון ברחבי העולם. "הוא הרוויח את זה," אמר ג'ורג'. בדצמבר, מועצת המנהלים של OSF בחרה באלכס כיו"ר שלה, במקום אביו. אלכס גם מנהל כעת את הפעילות הפוליטית כנשיא ה-Super PAC של סורוס. סורוס הצעיר הוא בן המשפחה היחיד בוועדת ההשקעות המפקחת על ניהול קרנות סורוס, המשרד המפקח על כספי הקרן והמשפחה. רוב 25 מיליארד הדולר שלה יופנו ל-OSF בשנים הבאות, על-פי דובר סורוס. כ-125 מיליון דולר הוקצו ל-Super PAC.

עבודתו של אלכס בארגון המשפחתי גילתה עד כה סגנון ניהול קולגיאלי, השונה מזה של אביו, אמרו עמיתים. אלכס מטפל בפרטים שג'ורג' בדרך כלל זונח ולוקח עימו לפגישות מחברת קטנה אותה הוא ממלא בהערות שאחר כך יחלוק עם אנשי הצוות, אמרו. "הוא יכול לשגע אנשים בקרן כי הוא כל כך מעורב בהכל", אמר אנתוני רומרו, מנכ"ל האיגוד האמריקאי לחירויות האזרח, שמקבל מימון OSF.

לבחירה באלכס, חובב היפ-הופ וחובב הניו-יורק ג'טס, היה פעם סיכוי קלוש. בשלבים מוקדמים יותר, אלכס בקושי דיבר בפגישות והיה ידוע בעיקר בחיי החברה הנוצצים שלו. "דוגמניות יפהיפיות, חברים מה-NBA ומשחקי מחבואים באחוזה שלו: ברוכים הבאים לחיי הפאר של בנו של המשקיע ג'ורג' סורוס, נער השעשועים", נכתב באחת הכותרות של הדיילי מייל ב-2016.

האשם הנצחי

ג'ורג' סורוס בנה את הונו בשנות ה-70 וה-80 כמנהל קרן גידור חלוץ שהימר על מניות, אג"ח ושוקי מטבעות על סמך תחזיותיו לגבי שינויים כלכליים ופוליטיים. הוא ביצע השקעות לאחר סינון רשתות של מידע, כולל מידע מודיעיני מרשת של קשרים פוליטיים ועסקיים. הימור בודד שהפאונד הבריטי ייפול ב-1992 הניב לקרן שלו רווחים של יותר ממיליארד דולר.

מה שייחד את ג'ורג' היה היכולת שלו לשנות כיוון בהשקעות ו"לצאת מהן בראש פתוח שהאמונה בהן דעכה", אמר סטנלי דרוקנמילר, לשעבר מנהל ההשקעות הראשי של חברת קרנות הגידור של סורוס. ג'ורג' התייחס לעובדים כמו למניות, אמר דרוקנמילר בראיון לפודקאסט שנערך לאחרונה. "הייתי היורש התשיעי שלו".

לאחר נפילת חומת ברלין ב-1989, הפילנתרופיה של ג'ורג' התמקדה בחיזוק הדמוקרטיות בגוש הסובייטי לשעבר ובמקומות אחרים. ב-2004, הוא עורר ביקורת זועמת בארה"ב כשאמר שמניעת בחירתו מחדש של הנשיא ג'ורג' וו. בוש היא "המוקד המרכזי" בחייו. הוא תמך בקמפיין הנשיאותי של ברק אובמה ב-2008 ועורר ביקורת נוספת על תמיכה בתוכניות להחלפת מזרקים ולגליזציה של מריחואנה לשימוש רפואי.

ג'ורג', שנולד בהונגריה, הוציא את הקרן שלו מהמדינה ב-2018 לאחר שהפכה ליעד של ראש הממשלה ויקטור אורבן.

מאז התנפחו ההשמצות. בחודש שעבר צייץ אילון מאסק שג'ורג' סורוס, "מזכיר לי את מגנטו", דמות קומיקס של מארוול, שכמו ג'ורג', גם הוא ניצול שואה. בתגובה לביקורת על ההשוואה, הוסיף מאסק כי ג'ורג', "רוצה לפורר את בסיס הציוויליזציה", תוך שהוא ננזף על-ידי הליגה נגד השמצה."אני המקור המועדף כשהם רוצים להאשים מישהו." אמר ג'ורג'.

אילון מאסק. ננזף על-ידי הליגה נגד השמצה / צילום: Associated Press, Evan Agostini
 אילון מאסק. ננזף על-ידי הליגה נגד השמצה / צילום: Associated Press, Evan Agostini

התפנית בתכנית הירושה

ג'ונתן הוא הילד השלישי מנישואיו הראשונים של ג'ורג', לאנליז סורוס, ויש לו אח ואחות. הוריו נפרדו כשהיה בן שבע, ואביו עבר לדירה במרחק הליכה מבית המשפחה ממול סנטרל פארק בניו יורק. הוא גדל עשיר, אבל ג'ורג' עדיין לא הפך לדמות פיננסית ידועה ברמה בינלאומית. לאחר שסיים את לימודיו באוניברסיטת ווסליאן ב-1992, ג'ונתן בילה שנתיים בעבודה במשרד חדש של קרן סורוס בבודפשט. הוא הצטרף לחברת ההשקעות סורוס ב-2002, לאחר שקיבל תארים במשפטים ומדיניות ציבורית בהרווארד. הוא ייצב את החברה כנשיא לאחר שכמה ראשי השקעות - שהיו מתוסכלים מספקנותו של ג'ורג' לגביהם - עזבו או הוחלפו. ג'ונתן זכה לכבוד מצד עמיתים וליחס של מי שיהיה יורש העצר של אביו.

"ציפיתי שג'ונתן יהיה האחד", אמר אריה נייר, נשיא OSF מ-1993 עד 2012. גם ג'ונתן עצמו הניח שהוא מי שימונה להנהיג את ארגוני סורוס, אם כי הבין את נטייתו של אביו לשנות מסלול. "תמיד ידעתי שהוא יכול לשנות את דעתו", אמר. "כסוחר, זה הדבר שהוא הכי מפורסם בו."

חילוקי הדעות ביניהם שינו את תוכנית הירושה. ג'ורג' היה אימפולסיבי. ג'ונתן היה אנליטי ומהורהר. ג'ונתן רכש כבוד לג'ורג' אך היה נדחף לאחור כאשר לא הסכים עם ההחלטות של אביו, לפי אנשים שעבדו איתם. כשהם התחבטו בעניין שתי אפשרויות לגיוס בכירים, ג'ורג' חש שסמכותו מאותגרת. ג'ונתן הרגיש מעורער.

בניסיון לשמור על שלום בית, ג'ונתן עזב את עסקי ההשקעות של סורוס ב-2011, לדבריו. אביו התאכזב מן הבחירה בו להוביל את הקרן. "לא הסתדרנו בנקודות מסוימות", אמר ג'ורג'. "זה נהיה ברור לשנינו, במיוחד לו, והוא בעצמו רצה לצאת". ג'ונתן מתגורר במנהטן עם אשתו ושלושת ילדיו ומאז 2012 עבד בפרויקטים בעלי אינטרס ציבורי. הוא היה שותף להקמת Athletes Unlimited, המפעילה ליגות מקצועיות לנשים בסופטבול, כדורסל, לאקרוס וכדורעף.

"סיימנו את הקשר העסקי שלנו בתנאים טובים למדי", אמר ג'ונתן על אביו. "הייתי מאוכזב אבל לא התחרטתי". על פי מקורבים לשני האישים היחסים בינו ובין אלכס ידידותיים אבל לא קרובים.

כדורגל, פילוסופיה, פוליטיקה

אלכס, הבכור מבין שני הבנים מנישואיו של ג'ורג' עם אשתו השנייה, סוזן ובר, השתוקק להיות קרוב יותר לאביו בשנות ילדותו בכפר היוקרתי קטונה, ניו יורק. "הוא היה שם, אבל הוא לא היה שם. הוא חשב על שווקים כל הזמן". הוא אמר. כילד, אלכס היה מופנם, סבל מעודף משקל וממבוכה לגבי העושר של משפחתו, אמרו חברי ילדות. חבר אחד לכיתה אמר לו, "אבא שלך מפורסם, אתה צריך להיות ממש מודאג מחטיפה", אזהרה שערערה אותו, סיפר.

כנער, לאלכס התלוו לעתים שומרי ראש לנסיעות לחו"ל ושם משפחתו משך תשומת לב לא רצויה. הוא השתלב בספורט ובמוזיקה כדי להיות חלק. "רציתי להיות יותר נורמלי, במובן מסוים", הוא נזכר. אלכס התקרב לאביו לאחר שאמו הגישה בקשה לגירושין ב-2004. הוא היה אז סטודנט טרי בן 18 באוניברסיטת ניו יורק. "במובן מסוים, הוא התייחס לאבהות ברצינות רבה יותר לאחר הגירושין", אמר אלכס, שקיבל תואר ד"ר בהיסטוריה מאוניברסיטת קליפורניה, ברקלי.

הוא לא התעסק במיוחד במימון וכשל בניסיונותיו לשכנע את אביו לצפות בכדורגל. במקום זאת, הם בילו שעות בדיונים ברעיונות ובפוליטיקה גלובלית. נושא התזה שלו, "דיוניסוס היהודי: היינה, ניטשה והפוליטיקה של הספרות", ריגש את אביו. עבור אלכס, "זה כדורגל, פילוסופיה ופוליטיקה, בסדר הזה", אמר סוונטה מייריק, אחד מחבריו.

במהלך עונת הכדורגל, כשהוא לא נוסע עבור הקרן, אלכס מקדיש כמעט את כל זמנו לצפיה ב-NFL RedZone, הערוץ שמסקר את הרגעים המרגשים במשחקים שונים. מייריק אמר שהוא נמנע מלהתקשר לחברו בימי משחקים, כאשר אלכס ממוקד רק בניצחון בליגת ההימורים הבלתי רשמית שלהם. "הוא אף פעם לא מכריח אותי להשתתף בהוצאות," אמר מייריק, "אבל הוא גם לא מפספס הזדמנות להתרברב." במשך שנים, אלכס זכה לתשומת לב תקשורתית בעיקר בגלל השתתפות במסיבות באזורים כמו ההמפטונס וקאן. הוא הצטלם עם מפורסמים, ביניהם הזמר אשר והדוגמנית שאנל אימן, חברה לשעבר.

תמיכה בדמוקרטים

אלכס עבד במשרה חלקית בקרן בין 2004 ל-2006 ולאחר מכן הצטרף לדירקטוריון ה-OSF. הוא לא הותיר רושם מיוחד, על אחת כמה וכמה כמי שעשוי להיות יורש, לדברי אנשים שעבדו שם. "אלכס נהג להגיע לישיבות דירקטוריון, אבל הוא כמעט לא דיבר", אמר נייר, נשיא OSF לשעבר. מיוזמתו, אלכס נסע לאזורים מרוחקים של האמזונס כדי להיפגש עם מנהיגים ילידים על-מנת למשוך תשומת לב לצרכיהם. הוא הצטרף למועצת המנהלים של Global Witness, קבוצה שחושפת הפרות של זכויות אדם על-ידי חברות כרייה וממשלות.

ג'ורג' סורוס. בנה את הונו בשנות ה-70 וה-80 / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
 ג'ורג' סורוס. בנה את הונו בשנות ה-70 וה-80 / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

בשנת 2015, ארבע שנים לאחר עזיבתו של ג'ונתן את הקרן המשפחתית, אלכס לקח תפקיד במשרה מלאה. הוא עבד עם יועצו הוותיק של ג'ורג', מייקל ואשון ואחרים, כדי להשחיז את הופעותיו בפני קהל ואת הכישורים הפוליטיים שלו. הוא הפך כסגנו של אביו.

לאחר הבחירות ב-2016, על רקע החשש שהקונגרס עלול לחקור את OSF, חלקים בקרן הפצירו לגישה סולידית יותר. אלכס דרבן את הקולגות לשפר את עבודתם במקום זאת. הוא מילא תפקיד חשוב בהגדלת התקציב השנתי של OSF באמריקה הלטינית ל-60 מיליון דולר מ-12 מיליון דולר. הקרן גיבתה ארגונים בקולומביה כדי לתמוך בהסכם השלום של 2016 שסיים עשרות שנים של אלימות, אמר פדרו אברמובי, המנהל את המשרד של OSF באמריקה הלטינית. בארה"ב, אלכס עבד עם הדמוקרטית סטייסי אברמס כדי לשפר את אחוזי ההצבעה בדרום.

בעוד שביקורת על ג'ורג' סורוס כוללת לפעמים קווים אנטישמיים, קרן סורוס לא תמכה בהרבה מטרות יהודיות. אלכס, לעומת זאת, ביקר בישראל כמה פעמים והוא חוגג חגים דתיים יהודיים כמו ראש השנה ופסח, בניגוד לאביו. לדבריו, אלכס מתמקד יותר בפוליטיקה פנימית מאביו. הוא עוזר לדמוקרטים להיות אטרקטיביים בקרב המצביעים הלטיניים ולשפר את שיעור ההצבעה בקרב מצביעים שחורים. הוא דחק בפוליטיקאים דמוקרטיים לחדד טוב יותר את המסר שלהם ולהרחיב את אטרקטיביות המפלגה.

"הצד שלנו חייב להיות יותר פטריוטי ומכיל", אמר. "זה שמישהו מצביע לטראמפ לא אומר שהוא אבוד או גזעני". אלכס אינו שולט בחדר בנוכחותו כמו אביו, ונראה לא נינוח במסגרות ציבוריות גדולות, אמרו עמיתים. גם חוסר הניסיון היחסי שלו בעניינים גלובליים מהווה עבורו מכשול. אבל מינויו יכול לעזור לארגון בצורה חשובה אחת, לדברי אנשים שעובדים איתו. "לא סביר שאלכס יהיה 'השד' המאיים שג'ורג' סורוס היה עבור הימין", אמר רומרו.