שר האוצר החליט: זה האיש שיעמוד בראש רשות ני"ע

בתום כמעט חודשיים בהם לרשות ני"ע לא היה יו"ר קבוע, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מינה לתפקיד את עו"ד יוסף (ספי) זינגר ממשרד הרצוג פוקס נאמן • זינגר יצטרך לחזק את הבורסה המקומית ולהמשיך בהגברת הפיקוח על החברות הציבוריות

עו״ד יוסף (ספי) זינגר / צילום: עידן גרוס
עו״ד יוסף (ספי) זינגר / צילום: עידן גרוס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע היום (ב') כי החליט על מינויו של עו"ד יוסף (ספי) זינגר לתפקיד יו"ר הרשות לניירות ערך, במקומה של ענת גואטה שסיימה קדנציה בת חמש שנים לפני כחודשיים. זינגר (44) מכהן כשותף במחלקת חברות וניירות ערך במשרד הרצוג פוקס נאמן. המינוי כפוף לאישור הוועדה לבדיקת מינויים בחברות ממשלתיות - ועדת גילאור.

למה מועמדים פוטנציאליים לא רוצים לנהל את מטה התשתיות במשרד האוצר | בלעדי
כך מתפוררת צמרת הרגולציה הפיננסית של ישראל תחת שר האוצר | ניתוח גלובס

"בתהליך שערך לא מעט זמן בחנתי את הצרכים אותם אני מאמין שמדינת ישראל זקוקה להם בעת הזאת בתחום ניירות הערך, גיבשתי את חזוני לרשות, פגשתי מועמדים רבים טובים וראויים, ואני מודה לכולם על כך, ובחרתי באיש שלראייתי ינהיג את הרשות בצורה הטובה ביותר אל עבר היעדים והאתגרים של המשק הישראלי", מסר שר האוצר. "משרד האוצר יוביל בתקופה הקרובה תהליכי עומק בכלכלה הישראלית שמטרתם להזניק את הכלכלה ולנהל מאבק נחוש בסוגיית יוקר המחיה. ספי יצטרף כשותף בהנהלת משרד האוצר ויביא אל השולחן את נקודת המבט של שכלול שוק ההון, פיתוח מכשירים פיננסיים חדשים לתמיכה בענפי המשק השונים, העצמת הבורסה, צמצום והאחדת רגולציה ועוד". 

עו"ד ספי זינגר

אישי: בן 44
מקצועי: עבד במשך שבע שנים כעורך דין במשרד המשפטים, במסגרת תפקידו היה ממובילי חוק חדלות פירעון החדש. כיום שותף במחלקת חברות וניירות ערך במשרד הרצוג פוקס נאמן
השכלה: תואר ראשון במשפטים מהקריה האקדמית אונו

חזרה לשירות הציבורי 

זינגר הצטרף בשנת 2018 למשרד הרצוג פוקס נאמן כשותף במחלקת חברות וניירות ערך. במסגרת זו ליווה וייעץ לחברות ישראליות ורב-לאומיות במגוון רחב של תחומים ובסוגיות מורכבות בדיני חברות וניירות ערך, ובין היתר טיפל במכירת גרעין השליטה של חברת פרטנר, הסדר החוב בקבוצת אי.די.בי, עסקות בינלאומיות מורכבות וחוצות גבולות, מימון הפרטת נמל חיפה, עסקאות מסוג מרג'ין (Margin), עסקאות איגוח ועוד. 

למעשה, עבור זינגר זוהי חזרה לשירות הציבורי. זאת לאחר שטרם הצטרפותו למשרד עורכי הדין מהגדולים בארץ, הוא עבד כשבע שנים כעורך דין במשרד המשפטים וכיהן שם במגוון רחב של תפקידים במחלקת ייעוץ וחקיקה תחת המשנה ליועץ המשפטי דאז, עו"ד אבי ליכט.

זינגר היה אחראי על תחום חדלות הפירעון והוביל בממשלה ובכנסת את המהלך לחקיקתו של אחד החוקים הכלכליים המרכזיים ביותר בשנים האחרונות - חוק חדלות פירעון החדש. בנוסף, הוא היה שותף לחלק גדול מהרפורמות המשקיות שנערכו באותם השנים, ובין היתר הסדרת תחום האיגוח, הסדרת חלק המדינה במשאבי הטבע של ישראל (ועדות ששינסקי) ומתווה הגז, הסדרת תחום האשראי החוץ-בנקאי והוועדה לבחינת הסדרי החוב בישראל.

אתגרים מרובים 

לזינגר מחכים לא מעט אתגרים כראש הרשות. אחד האתגרים הגדולים יהיה לחזק את הבורסה המקומית כדי לאפשר לה למשוך משקיעים, בתקופה בה רבים מעדיפים את השווקים בחו"ל, בראשות הגופים המוסדיים שטוענים לא פעם כי "שוק ההון המקומי קטן עליהם".

בין הרשות לבורסה שררו מתחים רבים, לדוגמה זה שהתסיים בעתירה של הבורסה לבג"ץ, כשבבורסה מבקשים זה זמן רב לייקר את העמלות מהקרנות העוקבות אחר מדדים שהיא עורכת, בטענה לקיפוח ביחס לעורכי מדדים זרים.

בנוסף, בשנים האחרונות עלו לא פעם טענות נגד רשות ניירות ערך, על כך שהיא לא מבצעת מספיק ביקורות נגד הגופים המפוקחים, בהן החברות הציבוריות הנסחרות בבורסה.

ברשות הגבירו לאחרונה את רמת הביקורות, לדוגמה על תחום האשראי החוץ-בנקאי, בין היתר בעקבות אי-סדרים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ביונט קרדיט ובגיבוי אחזקות, כך שזינגר יצטרך להמשיך במגמה ואף לשאוף לקצר את פרקי הזמן של הבדיקות והחקירות.

אתגר נוסף נוגע לקידום רפורמת הבנקאות הפתוחה, שעל רשות ניירות ערך הוטלו חלקים גדולים מקידומה, למשל פיקוח על פינטקים שנכנסים למערכת הפיננסית. אתגר זה מוביל אולי לאתגר הגדול ביותר המחכה ליו"ר החדש - הצורך והיכולת לעבוד עם רגולטורים אחרים כמו הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ורשות שוק ההון.

היחסים בין רשות ניירות ערך לרשות שוק ההון ידעו לא מעט קשיים בשנים האחרונות, כשלא פעם הוחלפו האשמות בין הצדדים סביב פיקוח על תחום מסוים, כפי שקרה לדוגמה סביב הפיקוח על תחום האשראי החוץ-בנקאי.

אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, מסר בתגובה למינוי: "אנו מברכים על החלטת שר האוצר, שבחר איש מקצוע ראוי בעל ראייה הוליסטית של השוק הפרטי והציבורי גם יחד. הקיפאון היחסי בשוק ההון הישראלי מצריך התייחסות מיידית. לעו"ד זינגר אין לצערנו מאה ימים של חסד. רשות ניירות ערך צריכה להוביל בהקדם שורת צעדים שתעודד השקעה בחברות הישראליות על פני חברות ציבוריות בבורסות אחרות בעולם. הבורסה הישראלית היא מנוע צמיחה משמעותי ביציאה של המשק מהמיתון המסתמן".

ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך היוצאת: "אני מברכת על מינויו ובחירתו של ספי זינגר ליו"ר החדש של רשות ניירות ערך. מנסיוני ומהכרותי עם ספי, אני יודעת שהוא מביא אתו מקצועיות ויושרה ברמות הגבוהות ביותר, חוכמה וצניעות. אני בטוחה שספי יוביל את הרשות באופן שישיא ערך רב לכלל מגזרי הציבור והכלכלה הישראלית גם באמצעות הגברת התחרות והחדשנות בשוק הפיננסי, בין היתר, על ידי ביסוס וחיזוק תחומי הפעילות החדשים שהרשות החלה לבנות ולפקח עליהן בשוק הפיננסי".