משרד האוצר | ניתוח

כך מתפוררת צמרת הרגולציה הפיננסית של ישראל תחת שר האוצר

כבר תקופה לא מבוטלת צמרת הרגולציה הפיננסית בישראל נותרה ללא מנהלים מכהנים, ואף ללא ממלאי מקום במרבית המקרים • שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טען לאחרונה כי הוא עוד לומד את "אתגרי הכלכלה לעומק", ולכן מתמהמה במינויים • אלא שבינתיים ההשלכות כבר מורגשות בשטח: החל מקשיי אכיפה ועד יישום פרוצדורות שוטפות שמחייבות אישור יו"ר

צמרת הרגולציה הפיננסית של ישראל תחת שר האוצר מתפוררת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי; צילומים: רפי קוץ, איל יצהר וענבל מרמרי
צמרת הרגולציה הפיננסית של ישראל תחת שר האוצר מתפוררת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי; צילומים: רפי קוץ, איל יצהר וענבל מרמרי

באירוע הפרידה שנערך בחודש שעבר במשרד האוצר מהכלכלנית הראשית שירה גרינברג, בירך אותה שר האוצר בצלאל סמוטריץ', בספק מחמאה ספק הצהרת כוונות. "גדולה של מנהל היא שאחרי שהוא עוזב, האגף יודע להתנהל גם בלעדיו", אמר בפני הנוכחים, בהם כל השדרה הניהולית של האוצר. מאז גרינברג סיימה את כהונתה ועזבה מבלי שמונה לה מחליף. 

מניית פרטנר צנחה ב-43% מתחילת השנה, והיא לא היחידה: למה מגזר הטלקום מדמם? 
הניתוקים יחזרו? כיצד נערכים במשק החשמל לשרב הצפוי בסוף השבוע
דוח ה-OECD על כלכלת ישראל: "מאטה אך נשארת איתנה. המחלוקת הפוליטית עלולה להגדיל את הסיכון"  

אך לא רק תפקיד הכלכלנית הראשית נותר מיותם. כבר תקופה לא מבוטלת צמרת הרגולציה הפיננסית במדינת ישראל נשארה ללא מנהלים מכהנים, ובחלק מהמקרים, אף ללא ממלאי מקום. "למה לסמוטריץ' למנות מחליף מקצועי שיפרסם לו תחזיות ואזהרות על הראש?", אומרים גורמים במשרד אוצר. במסדרונות המשרד אף חוששים שהצעד פוגע, במכוון או שלא, בפעילות האגפים והרשויות שנותרו ללא הנהלה בכירה.

סמוטריץ', בתגובה לטענות, הצהיר שהוא עוד לומד את אתגרי המשרד והאגפים השונים בו, ולכן מתמהמה עם המינויים הבכירים. "אני ער לביקורת על ההתמהמהות שלי באיוש שורה של תפקידי מפתח, אבל אני שלם לחלוטין עם ההחלטה שקיבלתי עם כניסתי לתפקיד להמתין עם המינויים ולעשות את זה נכון ומקצועי, ובעיקר אחרי שלמדתי את המשרד ואת אתגרי הכלכלה לעומק וכשאני יודע בדיוק לאן אני רוצה לקחת את כל אחד מהאגפים הללו ומה אני מצפה מהאישים שאמנה לכל אחד מהתפקידים", אמר השר לפני שבוע בכנס אלי הורביץ שנערך בירושלים.

ההמתנה של שר האוצר במינויים הייתה אולי הגיונית עת כניסתו לתפקיד. אבל כעת, כחצי שנה לאחר הקמת הממשלה, הציפייה ממנו אחרת.

מנהל רשות המסים: הארכת קדנציה שלא נגמרת

בעוד ימים ספורים אמור מנהל רשות המסים, ערן יעקב, לפנות את הכיסא בתום קדנציה בת 5 שנים, שכבר הוארכה בשלושה חודשים. אלא שבינתיים אין עדיין מחליף. ועדת האיתור שצריכה לסנן את המועמדים לאיוש המשרה ולהמליץ לשר האוצר על שניים־שלושה מועמדים, טרם סיימה את עבודתה, ואף רחוקה מכך. למעשה, הוועדה, בראשות מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר, עוד לא הגיעה לשלב הראיונות אפילו. בנסיבות אלה, נראה כי סמוטריץ' ייאלץ להאריך בעוד חודש עד שלושה חודשים את כהונתו של יעקב.

באוצר ובנציבות שירות המדינה מסתמנים המועמדים המובילים, כאשר שניים מהשמות בולטים במיוחד: רו"ח ומשפטן רולנד עם שלם, סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות וסגנו של יעקב; המועמד השני שמגיע מחוץ למערכת, הוא יועץ המס ירון גינדי, המכהן כנשיא לשכת יועצי המס מ־2012.

עוד נבחנת מועמדותם של מירי סביון, המשנה למנהל רשות המסים ומנהלת המחלקה הכלכלית. לפי ההערכות, סביון, אשר התמודדה לתפקיד במכרז הקודם והפסידה ליעקב, עשויה לפרוש מהרשות אם לא תיבחר. בנוסף, השמות של עו"ד שי אהרונוביץ', סמנכ"ל ומנהל מחלקת מיסוי מקרקעין ברשות, ורו"ח איריס שטרק, לשעבר נשיאת לשכת רואי החשבון, עלו במסגרת בחינת המועמדים. זאת למרות ששטרק לא הגישה כלל מועמדות (לשר האוצר יש סמכות למנות גם מועמד שלא הגיש, אך עומד בתנאים הנדרשים).

מנהל רשות המסים הבא צפוי להיכנס לתפקיד בתקופה לא פשוטה, לתוך משבר כלכלי שבמסגרתו מצופה ממנו למצוא מקורות למילוי הקופה הציבורית. בנוסף, ברשות המסים מבקשים מזה תקופה ארוכה לחדש את נוהל "גילוי מרצון", המאפשר לישראלים לעדכן במערכת את הונם החבוי מבלי שיפתחו נגדם הליכים פליליים, אך נתקלים בינתיים במחסום מצד משרד המשפטים. מנהל הרשות יצטרך להתיר את החסמים הללו אם ברצונו לגייס מיליארדים נוספים מההון השחור.

במקביל, קיימת התעוררות בקרב העובדים האקדמאים ברשות המסים שמקדמים מהלכים שונים לטובת פתיחה במאבק שכר חדש מול הנהלת הרשות. מנהל רשות המסים הבא יידרש גם לשמר את כוח-האדם האיכותי הקיים בראשות, בעיקר בקרב הבכירים, שכן עלולה להירשם פרישה מאסיבית של בכירים מהרשות במידה וייבחר מועמד שאינו מתוך המערכת.

אגף הכלכלנית הראשית: פחות כאבי ראש לשר האוצר

אגף הכלכלנית הראשית, האמון על התחזיות והמחקרים של האוצר, כאמור נשאר ללא ראש וצריך להתנהל לבד מאז שגרינברג סיימה את כהונתה בתום 4.5 שנים בסוף החודש. אלא שאפילו לא מונה לה ממלא מקום זמני ובשלב זה, לא נרשמה התקדמות ממשית בתהליך המינוי של המחליף, והאגף נותר ללא מנהל קבוע. לדברי גורמים באוצר, הליך האיתור נמצא עוד בחיתוליו.

גרינברג עשתה לסמוטריץ' הרבה כאבי ראש רבים מאז שנכנס לתפקיד שר האוצר, בין השאר כשפרסמה אזהרות מפני ההשלכות הכלכליות של השינויים במערכת המשפט שמקדמת הממשלה.

רשות ניירות ערך: קיפאון באכיפת החוק

יו"ר רשות ניירות ערך לשעבר, ענת גואטה, פרשה באפריל האחרון. כמו במקרה של גרינברג, תהליך האיתור עדיין מדשדש, ובינתיים גם לא באוצר ממנים ממלא מקום מתוך הרשות. סמוטריץ' שוחח עם חלק מהמועמדים לתפקיד עוד לפני יותר מחודש, אבל התהליך התעכב, כאשר ברקע נשמעות טענות למעורבות פוליטית גוברת. הליך איתור המועמדים לתפקיד נתקל בקשיים, מחשש שבליכוד יתנגדו למינוי מועמדים אשר עבדו עם הממשלה הקודמת או מזוהים בעיניהם עם המחנה הפוליטי הנגדי.

כבר בחודש שעבר דיווחנו בגלובס על הקיפאון שנוצר ברשות האחראית על אכיפת חוקי ניירות הערך, שרלוונטיים לתיק נכסים של מעל ל־3 טריליון שקל. לפי החוק, בהיעדר יו"ר מכהן לרשות, אין באפשרותה לפתוח בחקירות חדשות, קיים קושי בהטלת עיצומים כספיים משמעותיים, ולא ניתן לקיים פרוצדורות שוטפות שדורשות אישור יו"ר. המגבלות האלה הולכות והופכות לקריטיות ככל שהימים חולפים, שכן מידעים על מקרים חדשים עלולים לצוץ מבלי שהרשות יכולה להגיב אליהם ביעילות.

למעשה, מדובר במצב חסר תקדים שבו אין עומד איש בראש הרשות, מאז שנוסדה בשנות ה־60. מחוקקי החוק שמתוקפו פועלת הרשות הקנו בידי היו"ר סמכויות נרחבות, ובהיעדרו - הרשות כולה קופאת על שמריה בפעילות היומיומית, נוסף על הפגיעה ביכולת להתוות מדיניות.

לסמוטריץ' היה די זמן לעסוק בזהות מחליפה של גואטה. בינואר הוא האריך את כהונתה בחודשיים, אחר כך בחודש נוסף, ואז נתן לה לפרוש ללא מחליף. זאת למרות שמלכתחילה היה יכול להאריך לגואטה את הקדנציה לתקופה ממושכת יותר.

רשות שוק ההון: 10 חודשים ללא מחליף קבוע

לא פחות מעשרה חודשים חלפו מאז שד"ר משה ברקת הודיע על התפטרותו מתפקיד הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. במקרה הזה, לפחות מונה ממלא מקום, עמית גל. בחודשים האחרונים פורסמו מודעות בעיתונים להגשת מועמדויות לתפקיד ברשות שוק ההון. התאריך האחרון להגשות מועמדות עמד על ה־12 במאי. מאז חלף כמעט חודש, ועד לרגע זה בכלל עוד לא הוקמה הוועדה שצריכה לשבת ולדון במועמדים.

תפקיד הממונה על שוק ההון מפקח על גופי השקעות מוסדיים שמנהלים נכסים בהיקף של יותר מ־2.5 טריליון שקל, רובם הגדול כספי ציבור. גורמים המכירים את הרשות מקרוב מדברים על היחלשות מעמדו של הארגון וטוענים ל"הזנחה", מכוונת או שלא, מצד לשכת שר האוצר.