בנייה | בלעדי

70 קומות, 1.5 מיליארד שקל: עוד פרויקט ענק בדרך למתחם הבורסה

חברת דן נדל"ן מקדמת הקמת מגדל גרנדיוזי ברמת גן שיכלול כ־150 אלף מ"ר של שטחי משרדים ומסחר • ההסכם עם בעלי הזכויות ייחתם במסגרת עסקת קומבינציה בשיעור צפוי של כ־40%

הדמיית הפרויקט של דן נדל''ן בבורסה / הדמיה: קסם הדמיות
הדמיית הפרויקט של דן נדל''ן בבורסה / הדמיה: קסם הדמיות

גורד שחקים נוסף מקודם במתחם הבורסה ברמת גן: לגלובס נודע כי חברת דן נדל"ן מקבוצת דן תחבורה מקדמת הקמת מגדל בן 70 קומות. המגדל יציע 150 אלף מ"ר שטחי משרדים ומסחר, על שטח של כחמישה דונמים בדופן המערבית של מתחם הבורסה, בסמוך לצומת הרחובות הרקון ודרך מנחם בגין. על תכנונו אמון משרד מילוסלבסקי אדריכלים.

"התושבים יבלו בכל בוקר כשעתיים בדרך לעבודה": אזור השרון בדרך לאסון תחבורתי, ואין פתרון באופק 
מועצת מקרקעי ישראל: ההנחות על דירה בהנחה יוגדלו - והגרלות יותרו גם באזורי יוקרה 
סגן ראש אגף התקציבים בראיון פרישה: "התעסוקה במרכז היא כמו משאב טבע, קרן הארנונה תחלק אותו" 

בימים אלו החברה נמצאת בעיצומו של תהליך חתימה מול כלל בעלי הזכויות במתחם, כ־70 בסך הכול, וכבר השיגה את הרוב הדרוש לקידום תוכנית בניין העיר למתחם, שתאפשר הריסה של כתשעה מבנים ישנים קיימים, והקמה של המגדל החדש. ההסכם הסופי ייחתם במסגרת עסקת קומבינציה בין החברה לבין בעלי הזכויות, וההערכה היא כי שיעור הקומבינציה - שיעור הזכויות שיינתנו לבעלי הזכויות - הוא סביב 40%. את בעלי הזכויות מייצג משרד עורכי הדין נשיץ ברנדס אמיר.

אפשרות לשטחי מגורים

לחברת דן נדל"ן יש זכויות בהיקף של שתי קומות באחד מתשעת הבניינים אשר נכללים במתחם המתוכנן, וזה למעשה היה ה"טריגר" עבורה לקדם את התוכנית החדשה מול יתר בעל הזכויות. מדובר בבניינים ישנים בני 4־5 קומות, טיפוסיים למתחם זה.

לחברה יש גם עוד כמה פרויקטים מתוכננים במתחם הבורסה, ובהם פרויקט סמוך ברחוב היצירה 6, שם מתוכנן לקום מגדל בן 25 קומות בתכנונו של משרד האדריכלים אבנר ישר. עוד היא מקדמת תוכנית להעצמת זכויות בבית שאפ הסמוך, ברחוב היצירה 3, לצד הבנק הבינלאומי. סך השטחים שיתווספו בשני הפרויקטים הוא כ־50 אלף מ"ר.

במגדל החדש שמקדמת כעת החברה מתוכננים, כאמור, שטחי מסחר ומשרדים בעיקר, אך החברה שוקלת גם את האפשרות לכלול בו שטחי מגורים. זאת, כפי שמאפשרת תוכנית המתאר למתחם הבורסה, תוכנית רג/1800, אשר מתירה הקמת 250 יחידות דיור לכל היותר בפרויקטים מסוג זה, בשטח שלא יעלה על 50 מ"ר לדירה - קרי "מיקרו דירות", שככל הנראה יוקצו לטובת השכרה ארוכת טווח.

אופיר קרני, מנכ"ל קבוצת דן מסר כי "לצד זכייה בפרויקטי תשתית גדולים, רואה קבוצת דן תחבורה חשיבות רבה בקידום פעילותה הנדל"נית. החברה רואה במתחם הבורסה ברמת גן מקום אסטרטגי, שכן במסגרת השינוי ומתיחת הפנים שתעבור הבורסה יורחבו ויוגדלו בה זכויות הבנייה במטרה שתהפוך למתחם איכותי הכולל מגורים, פנאי ותרבות לצד תעסוקה ומסחר".

מתחם הבורסה מבוקש

רק לפני כשלושה שבועות פרסמנו כאן על הפרויקט שמקדמות החברות איילון, ב.ס.ר ו־ולור ביירון, להקמת מגדל בן 90־100 קומות במתחם הבורסה, בהשקעה של כ־2.4 מיליארד שקל. הפרויקט הזה נמצא בסמוך מאוד למתחם שבו מקדמת דן נדל"ן את התוכנית שלה, בסביבת בית דרום אפריקה שבו מחזיקה איילון בכ־79%.

לא במקרה מקודמות תוכניות גרנדיוזיות כאלו דווקא במתחם הבורסה, שכן תוכנית המתאר לאזור, שאושרה במרץ 2022, מתכננת להפוך אותו למע"ר מטרופוליני, אשר יכלול בנייה גבוהה מאוד ויאפשר זכויות בנייה של עד 3,000%.

עם זאת, האזור שבו מקודמות שתי התוכניות, בין דרך מנחם בגין, רחוב הרקון, רחוב היצירה ורחוב בצלאל, מתחם תכנון 222, נכלל בתוכנית המתאר של הבורסה תחת שטח C. שטח זה מיועד לבנייה מרקמית שבו תינתן תוספת זכויות של 450 עד 700 אחוזים בלבד, ותתאפשר בנייה שבה רק 7־15 קומות. אם כך, מדוע מתכננות שתי החברות בנייה גבוהה הרבה יותר, ו"בונות" על זכויות בנייה מקסימליות של 3,000%?

הוראות התוכנית מחריגות את מתחמי התכנון 221־223 שבשטח C כאשר אלו יגיעו לשלב התוכניות המפורטות - קרי תוכניות ספציפיות לכל מגרש שנמצא במתחם הבורסה. בשלב זה, אם יתבצע איחוד חלקות לשטח בן שני דונמים ויותר, הוא יאפשר בנייה גבוהה מאוד גם בשטח C, על אף היותו שטח לבנייה נמוכה יחסית.

אם איחוד החלקות יאחד מתחמים בני חמישה דונמים ויותר (גם התוכנית של דן נדל"ן וגם התוכנית של איילון, ב.ס.ר ו־ולור ביירון חולשות על שטח גדול מזה), תתאפשר העצמת זכויות מקסימלית של 3,000% ובנייה לגובה של עשרות קומות - בדיוק על פי המתוכנן בשתי התוכניות.