"התושבים יבלו בכל בוקר כשעתיים בדרך לעבודה": אזור השרון בדרך לאסון תחבורתי, ואין פתרון באופק

בכפר סבא חוגגים את ביטולו של נתיב תחבורה ציבורית ברחוב הראשי ומתכוננים לחתימה על הסכם גג • אבל ההסכם, שמתיימר להיות ראשון מסוגו משום שנעשה בשיתוף משרד התחבורה, אינו מציע פתרונות להסעת המונים

נתיב בתחבורה הציבורית ברחוב ויצמן בכפר סבא. אורכו קילומטר וחצי בלבד והמשכו בוטל / צילום: לביא תצלומי אוויר
נתיב בתחבורה הציבורית ברחוב ויצמן בכפר סבא. אורכו קילומטר וחצי בלבד והמשכו בוטל / צילום: לביא תצלומי אוויר

המתנגדים לנתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) שהוקם ברחוב ויצמן בכפר סבא חגגו לאחרונה כשראש העירייה, רפי סער, הודיע שהגיע להסכמות עם משרד התחבורה שהמשך הנתיב שתוכנן - לא יקודם. הכניעה החריגה של משרד התחבורה תשאיר ברחוב הראשי בעיר נת"צ קטוע באורך של קילומטר וחצי בלבד, אבל מדובר רק בסימפטום ולא בבעיה עצמה.

הירידה במחירי הדירות הגיעה לשוק היד השנייה
●  "מחיר למשתכן": ההגרלות חותכות את מחירי הדירות בחצי. אבל מהם סיכויי ההצלחה?
ראש בראש: מי השכונה היקרה יותר, נווה אביבים או רמת אביב ג'? 

מנוף הלחץ של עיריית כפר סבא על משרד התחבורה נוצר באמצעות הסכם גג מול רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לתוספת 7,000 יחידות דיור (יח"ד). ברמ"י מתגאים כי זהו הסכם "חדשני ופורץ דרך" משום שמשרד התחבורה עורב בו, אולם הוא מציג בעיקר פתרונות המבוססים על תוספת תשתית לכלי הרכב הפרטיים. אנשי תכנון ותחבורה מזהירים מפני כאוס שרק יחריף את הפקקים באזור, וכי גם הפעם הסכם גג של רמ"י מוביל להוספת אלפי יח"ד מבלי להתייחס לסוגיות תחבורתיות.

במסגרת ההסכמות שגובשו עד כה לקראת חתימת ההסכם, עולה שהמשך העבודות על הנת"צ ברחוב ויצמן, הרחוב הראשי בעיר, ייעצרו. במקומו במשרד התחבורה ובעירייה יסכמו על נת"צים ברחובות טשרניחובסקי ודרך השרון, סלילת שבילי אופניים והרחבת כבישים. כביש הרוחב 541 יורחב ויתווסף בו נת"צ, ועיריית כפר סבא דורשת שיחובר לכביש 4 באופן שיעמיס על הכביש הארצי שנמצא כבר היום בכשל תחבורתי. גם כביש 5504 יורחב באותו האופן.

"7,000 יח"ד ממזרח ללא פתרון תחבורתי"

במקביל, ההסכם אינו כולל את "הפיל שבחדר" והוא התנגדות העירייה למיקום הדיפו (מוסך ומקום לדיור רכבות המטרו) של המטרו שמתוכנן בכפר סבא. כתוצאה מההתנגדות הזו, תוכנית קו M1 פוצלה ותכנון השלוחות לכפר סבא ולערי השרון נדחה, בעוד שיתר הקו כבר אושר בממשלה. גם מערכת אחרת להסעת המונים אינה נכללת בדיונים.

עו''ד יעל דורי, מנהלת תחום תכנון בעמותת אדם, טבע ודין / צילום: כדיה לוי
 עו''ד יעל דורי, מנהלת תחום תכנון בעמותת אדם, טבע ודין / צילום: כדיה לוי

"התחבורה הציבורית בכפר סבא מדרדרת. כל התוכניות לשדרוגה על ידי נת"צ בוויצמן, הרחוב הראשי, קו של רכבת קלה וארבע תחנות מטרו שיעברו במרכז העיר וגם שבילי אופניים שכולם מחכים להם - הכל נעצר", אומרת יעל דורי, ראש תחום התכנון בעמותת אדם טבע ודין.

לדבריה, אושרה תוכנית ל־4,200 יח"ד בשולי העיר, על שטחים חקלאיים, ש"רק תפגע בעיר ובעיקר תיצור עוד עומס ותוסיף לפקקים. מדובר בשכונת ענק שלידה קיימת גם תוכנית גדולה נוספת וביחד הן יוסיפו לעיר 7,000 יח"ד רק ממזרח - ללא פתרון תחבורתי.

"הבדיקה התחבורתית נעשתה רק עבור השכונה החדשה, כלומר בדיקה לא רלוונטית, וגם עורכיה הודו שבגלל שהרובע החדש מרוחק ומנותק ממרכז העיר תושבי השכונה יהיו מוכרחים להסתמך על רכב פרטי והמליצו על תגבור האוטובוסים, שזו בדיחה עצובה. ולמה בדיחה? כי ברחוב הראשי סללו קילומטר וחצי של נת"צ בחמש שנים ועצרו. הקו של הרכבת הקלה בוטל ע"י משרד התחבורה והתוכנית למטרו לא מקודמת בגלל העיריה".

דורי מתנגדת גם להרחבת הכבישים מסביב לעיר, במקום לשדרג את התחבורה הציבורית בתוך העיר. לדבריה, "מלבד ההיבט הנוראי מבחינה תחבורתית, התוכנית מנוגדת לכל עיקרון תכנוני של התחדשות עירונית ובנייה שיוצרת איכות חיים. אם מישהו לא יתעורר מהר, תושבי כפר סבא יהיו שבויים בעירם, ללא יכולת לנוע לא אל מחוצה לה ולא בתוכה".

מי ששותף לדבריה של דורי הוא עילאי הרסגור־הנדין, סגן ראש עיריית כפר סבא לשעבר, שהחזיק גם בתיק התחבורה. "העיר הולכת לכאוס תחבורתי", הוא אומר.

"ברגע שמבטלים את התוכנית המקיפה ביותר לתחבורה ציבורית ומוותרים על נתיבי תחבורה ציבורית, אין אפשרות לשלש את שירות האוטובוסים כפי שתוכנן בתוכנית המקורית, ויחד איתם גם שבילי האופניים. אנחנו רואים מדיניות ברורה של העדפה לרכב הפרטי, אבל גם אלו שנלחמים נגד הנת"צ יחיו בסיוט עוד כמה שנים כי לא יהיה אפשר לזוז בעיר - לא ברכב ולא בתחבורה ציבורית. זה בנוסף לפגיעה בתוכניות ארוכות הטווח כמו המטרו.

"אין שום סיבה להתנגד לתוכנית המטרו, משום שעבדנו במשותף עליה עם משרד התחבורה והמתכננים והם הסכימו כמעט לכל בקשה שביקשנו מהם. הבעיה היחידה הייתה הדיפו וגם הוא סיפור של 'נימבי'. 'נימבי' בדרך כלל מתייחס למפגע, אבל לא מדובר אפילו במפגע אלא במסכת של שקרים וסילופים על המתקן החיוני הזה".

לדבריו, "כדי לפתור את עומסי התנועה מתכננים להוסיף כביש עוקף צפוני. זהו לא פתרון ארוך טווח, וכמובן שהוא לא יוכל להכיל את עומסי המכוניות בתוך כפר סבא. אני תמכתי בבנייה על בסיס תוכניות התחבורה העתידיות, אבל אם תהיה בנייה ללא יישומן אני לא רואה שום אפשרות לשמור על איכות החיים ברמה שאליה הורגלנו. תוך מספר שנים אני חושש שתושבי השרון יבלו בכל בוקר שעתיים לפחות, אם לא יותר, בדרך למקומות העבודה בגוש דן וזמן קרוב לכך בדרך חזרה. ישנן עיריות באזור שמקדמות נת"צים, כמו הוד השרון, אבל הבעיה לא תפתר אם לא תהיה התגייסות של כל ראשי העיריות להקמת נת"צים בטווח הקצר והסכמה לתוואי המטרו בטווח הארוך. לצערי מה שנעשה בכפר סבא הוא הקרבת עתידם של תושבי העיר בשם אינטרסים קצרי טווח".

במשרד התחבורה לא ביצעו כלל בדיקה תחבורתית לעיר כפר סבא לפני שמיהרו להיכנע לדרישות העירייה. בכפר סבא, 71% מהנסיעות מבוצעות באמצעות רכב פרטי - מהנתונים הגבוהים בארץ. לפי היעדים שהציב משרד התחבורה עצמו - עד לשנת 2040 שיעור זה אמור לצנוח ל־35% אך הסיכומים התחבורתיים בהסכם כלל לא תומכים ביעד זה, ואל התושבים הקיימים היום יתווספו עוד עשרות אלפים.

מנגד, בעירייה טוענים כי האיכלוסים יגיעו בהדרגה וכי ההסכם משפר את תשתיות התחבורה והתחבורה הציבורית.

הוויתור על המשך ביצוע נתיב האוטובוסים ברחוב ויצמן בעיר משדר מסר לרשויות מקומיות אחרות בישראל ורגע לפני בחירות - משרד התחבורה לא מתעקש על ביצוע של פרויקטים לקידום התחבורה הציבורית. ביטול הפרויקט בעצם מהווה "השראה" למתנגדי נת"צים - שמגיעים על חשבון נתיבים לרכב הפרטי ומקומות חניה - גם במקומות אחרים.

"הנת"צ לא תוכנן טוב כי הוא כרוך בהקמת גדרות וחסימות וצמצום המדרכות ברחוב מסחרי", אומר אלן טנטמן מארגון תחבורה בדרך שלנו, "אבל שופכים את התינוק עם מי האמבט כי לבטל לגמרי עם הנת"צ זה פשוט לא נכון. לצד זאת מקימים עוד שכונת בלון ונראה שאנשים ימשיכו להצטרך את הרכב שלהם".

תגובות: "כביש 541 יורחב ויוארך"

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

מרמ"י נמסר: "הסכם הגג המתהווה עם עיריית כפר סבא נערך על תוספת של כ־6,000 יחידות דיור בקרקעות מדינה. ההסכם הינו הסכם חדשני ופורץ דרך בכך שלראשונה נוהל המו"מ בשיתוף משרד התחבורה ותוך יצירת פתרונות משותפים ומשולבים בין שני הגופים. ההסכם יכלול פתרונות תחבורה מגוונים הן בהיבט התחבורה הציבורית והן בקידום תשתיות".

מעיריית כפר סבא נמסר: "פרויקט הצעירים בכפר סבא הינו נקודת מפנה היסטורית לעיר, בשורה אמיתית לתושבי כפר סבא. הפרויקט מקודם יחד עם פתרונות תחבורה מקיפים לעיר בשיתוף משרד התחבורה.

"כך לדוגמה, כביש 541, יהווה אחד מצירי הרוחב החשובים בשרון הדרומי, בדומה לכביש 531, יורחב ויוארך ובו גם יהיו נתיבי תחבורה ציבורית. לצידו יסללו שבילי אופניים ומדרכות להולכי רגל.

"כביש 5504 לאזור התעשייה המזרחי, וציר בן יהודה והמוביל יורחבו ויכללו נתיב תחבורה ציבורית, שבילי אופניים ושלושה מסופי תחבורה ציבורית עם מאות אוטובוסים חשמליים.

"תוכנית הצעירים תוכננה בקפידה, בהובלת ראש העיר ומאפשרת לצעירי העיר לגור בכפר סבא, העיר עם איכות החיים מהגבוהות בישראל עם תשתיות חינוכיות ותחבורתיות מתקדמות וקהילה איכותית. אנו מודים לכל השותפים על העשייה הנרחבת".