המכירות של הדירות החדשות צנחו גם באפריל. ואיזו עיר אלופת העסקאות?

בין פברואר לאפריל נמכרו בנתיבות כמעט פי ארבעה דירות חדשות ממספר הדירות שנמכרו בתל אביב, כך על פי נתוני הלמ"ס שמתפרסמים היום • התמונה הכוללת חושפת מצב שבו היצע הדירות, שבממשלה ממשיכים כל הזמן להתלונן על המחסור בו, עלה בשנה האחרונה ב-26%, וכמעט 54% מהן נמצאות במחוזות הביקוש תל אביב ומרכז

נתיבות / צילום: איל יצהר
נתיבות / צילום: איל יצהר

הכירו את אלופת מכירת הדירות החדשות: נתיבות. בין פברואר לאפריל נמכרו בעיר 792 דירות חדשות, כמעט פי ארבעה ממספר הדירות שנמכרו בתל אביב. מדובר באחד מהנתונים שמעידים על עומק המשבר שאליו נקלע ענף הבנייה והדיור, ומה שחמור יותר זה, שהמשבר רק בתחילתו.

70 קומות, 1.5 מיליארד שקל: עוד פרויקט ענק בדרך למתחם הבורסה 
מועצת מקרקעי ישראל: ההנחות על דירה בהנחה יוגדלו - והגרלות יותרו גם באזורי יוקרה 
"התושבים יבלו בכל בוקר כשעתיים בדרך לעבודה": אזור השרון בדרך לאסון תחבורתי, ואין פתרון באופק 

מנתוני הלמ"ס שמתפרסמים היום (רביעי) על מכירת דירות חדשות עולה, כי בחודש אפריל נמכרו 1,456 דירות - ירידה של כ-50% לעומת מרץ. אין מדובר בשיא שלילי היסטורי, כבר היו תקופות, למשל בין 2003 ל-2014, שהמספר הזה לא היה יוצא דופן, ולעתים אף נחשב לכמות נכבדה של דירות. ואולם בהשוואה לימינו אנו, מדובר על כמחצית מהדירות שנרכשו בחודש מרץ 23', ו-42% ממספר הדירות שנמכרו באפריל 22'. באפריל אמנם נרשמו מעט מאוד ימי עסקים עקב חג פסח ויום העצמאות, ואולם גם אם נבחן את התנהלות שוק הדירות החדשות במשך השליש הראשון של 2023, לעומת השליש הראשון של שנה שעברה נגלה ירידה של כ42% במספר הדירות שנרכשו.

 

התמונה הכוללת מהנתונים הללו לנתוני הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, חושפת מצב שבו היצע הדירות, שבממשלה ממשיכים כל הזמן להתלונן על המחסור בו, עלה בשנה האחרונה ב-26% ומגיע לכ-55 אלף. כמעט 54% מהן נמצאות במחוזות הביקוש תל אביב ומרכז. ואולם המחוז שמוביל את מכירת הדירות הוא דווקא מחוז הדרום, שבו נמכרו כמעט שליש מהדירות החדשות בין החודשים פברואר לאפריל. למעלה משליש מאותן דירות נרכשו בנתיבות, העיר המובילה את טבלת הערים שמובילה את המכירות.

מי מהיזמים שלא יפנים את המצב - לא יצליח להיפטר מהמלאי שבידיו

נתיבות אינה באמת העיר המבוקשת ביותר לדירות חדשות בישראל, אלא יותר מדגימה את מצב השוק המעוות, שכבר לא יכול להבדיל בין אזורי ביקוש לאזורי פריפריה, ורק מתחשב במחירים. חלק ניכר מהדירוג המפתיע מוסבר בדירות שנמכרו בעיר במסגרת "מחיר למשתכן", אליהן צורפו גם דירות שנמכרו במבצעי קבלן.

אחריה מגיעות, מבחינת מכירת דירות בין פברואר לאפריל ירושלים (624 דירות) ואשקלון (381); תל אביב משתרכת רק במקום השביעי בטבלה עם 220 דירות חדשות שנרכשו בה בשלושת החודשים הללו. בתקופה המקבילה אשתקד נמכרו בעיר 935 דירות, כלומר למעלה מפי ארבעה.

אין ספק שתל אביב כלואה באנומליה של מחירים גבוהים במיוחד וביקושים שלא יכולים להגיע למחירים הללו. לא ידוע עדיין על מבצעים או על הורדות מחירי דירות חדשות מצד יזמים, אבל מהנתונים ברור, שמי מהם שלא יפנים את המצב במהירות - לא יצליח להיפטר מהמלאי שבידיו. אין בנמצא נתונים על היצע הדירות בתל אביב העיר, אולם בהינתן שחלק גדול מהתחלות הבנייה במחוז בשנים האחרונות היו בפרויקטים של התחדשות עירונית בעיר, והמלאי במחוז תל תל אביב מהווה כמעט 30% מכלל היצע הדירות בארץ, יש בעיר אלפים רבים של דירות חדשות למכירה.