האם חברת פיץ' הודיעה שתעלה את דירוג האשראי של ישראל?

בפיץ' הבטיחו להעלות לישראל את הדירוג? לא, והם גם הזהירו מפני הרפורמה המשפטית • המשרוקית של גלובס

עידית סילמן, הליכוד (בוקר טוב ישראל, גל''צ, 12.6.23) / צילום: אתר הכנסת
עידית סילמן, הליכוד (בוקר טוב ישראל, גל''צ, 12.6.23) / צילום: אתר הכנסת

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

התוכנית לשינוי פני מערכת המשפט שמובילה הממשלה הנוכחית, הביאה איתה גם כמה תופעות נלוות מעניינות. אחת מהן: נושאים כמו דירוג האשראי של ישראל, שער הדולר, והתשואות שמניבה הבורסה המקומית הפכו מעניין כלכלי־מקצועי לסוגיה שצבועה בצבעים פוליטיים מובהקים. זהו גם הרקע לדברים שאותם התעקשה להשלים השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, ב"זנבו" של ראיון בגל"צ. "השקל מתחזק, הדולר צונח, צריך שלא תהיה כאן צביעות תקשורתית", היא אמרה, ובהמשך הוסיפה: "פיץ', חברת דירוג האשראי, הודיעה שהיא הולכת להעלות (את) דירוג האשראי של ישראל - שזה לא תחזית, זה הדירוג עצמו".

האם זה אכן מה שהודיעה פיץ'? בסוף מאי פרסמה חברת הדירוג - אחת משלוש חברות מרכזיות הפועלות בתחום - סקירה עדכנית על הכלכלה הישראלית, שאכן הייתה אופטימית יחסית. זאת, בניגוד למשל לסקירה שפרסמה זמן לא רב לפני כן חברה מרכזית אחרת, מודי'ס, שהורידה בפועל את תחזית הדירוג של ישראל מ"חיובית" ל"יציבה" (לכך כנראה התכוונה סילמן כשאמרה "זה לא תחזית"). "יחס החוב־תוצר (של ישראל) אמור להמשיך לקטון, למרות החזרה לגירעונות, בשל צמיחת תמ"ג נומינלית חזקה לאורך שלוש השנים הבאות…", כתבו כלכלני החברה, שבהמשך הזכירו כי בתחזית שפרסמו במרץ צוין כי "הפחתה נוספת (ביחס החוב־תוצר)... עשויה להוביל לפעילות דירוג חיובית", וזאת כל עוד המגמה תימשך "בצירוף גורם נוסף כמו מדדי ממשל יציבים".

מהם מדדי ממשל יציבים? גם כאן מפנים בפיץ' לדוח ממרץ שבו הם התריעו כי "לרפורמה המשפטית יש פוטנציאל להיות השפעה שלילית על פרופיל האשראי של ישראל אם היא תחליש מדדי ממשל, או אם ההיחלשות של בלמים מוסדיים תוביל להרעת תוצאות מדיניות או לסנטימנט שלילי מתמשך של המשקיעים". עוד נכתב כי "ישראל ממשיכה להתמודד עם רמות גבוהות של מתח חברתי ופוליטי, וההתקדמות של צעדי מדיניות מסוימים שמעדיפה הקואליציה המכהנת יכולה להחריף את המתיחויות האלה ולהשפיע על דירוג המדינה".

ומהי השורה התחתונה של הדו"ח? בניגוד לדבריה של סילמן זו לא כוללת הודעה על כך שהחברה מתעתדת להעלות את דירוג האשראי של ישראל, שנותר A+, ולמעשה גם תחזית הדירוג שלה, שעומדת על "יציב", נותרה על כנה.

מטעמה של השרה סילמן נמסר: "בניגוד לכל ההפחדות של מתנגדי הרפורמה ומחוללי הכאוס וה־BDS, דירוג האשראי לא רק שלא נפגע אלא צפוי על פי הודעת פיץ' לעלות ואני בטוחה שגם יעלה. הרפורמה המשפטית בעזרת השם תקודם ואני בטוחה שאם ראשי האופוזיציה יגלו אחריות ולא יעסקו רק בהתססה, היא גם תקודם בהסכמה".

בשורה התחתונה: דבריה של סילמן לא נכונים. חברת דירוג האשראי פיץ' אומנם ציינה כי בתנאים מסוימים תיתכן "פעילות דירוג חיובית", אולם לא הודיעה כי דירוג האשראי של ישראל בהכרח יעלה בעתיד, ואף לא העלתה את תחזית הדירוג שלה.

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: עידית סילמן
מפלגה: הליכוד
תוכנית: בוקר טוב ישראל
ציטוט: "פיץ', חברת דירוג האשראי הודיעה שהיא הולכת להעלות (את) דירוג האשראי של ישראל, שזו לא תחזית, זה הדירוג עצמו"
תאריך: 12.6
ציון: לא נכון

בריאיון לגלי צה"ל, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן התייחסה לסוגיית יוקר המחיה. ראשית, היא ציינה כי הממשלה פעולת בעניין וכי "התכנסה גם ועדת שרים בנושא הזה". אולם מעבר לזה, לדברי סילמן חשוב גם להזכיר את נקודות החוזקה של הכלכלה הישראלית: "השקל מתחזק, הדולר צונח, צריך שלא תהיה כאן צביעות תקשורתית", אמרה. עוד עדות לאיתנות הכלכלית של מדינת ישראל, סילמן מצאה בהחלטת חברת דירוג האשראי פיץ': "פיץ' חברת דירוג האשראי הודיעה שהיא הולכת להעלות (את) דירוג האשראי של ישראל - שזה לא תחזית, זה הדירוג עצמו". בדקנו האם אכן פיץ' הודיעה על העלאת דירוג האשראי של ישראל.

בסוף מאי, חברת דירוג האשראי פיץ' (Fitch) פירסמה סקירה עדכנית על מדינת ישראל. בניגוד לדברי סילמן, פיץ' לא העלתה את דירוג האשראי של מדינת ישראל, לא הודיעה על העלאה עתידית שלו ואף לא שינתה את תחזית הדירוג. גם לאחר ההודעה של פיץ' דירוג האשראי של מדינת ישראל נשאר ברמה של +A עם אופק יציב.

ואולם, בסקירה אכן נכתבו מילים חיוביות על כלכלת ישראל: "יחס החוב-תוצר אמור להמשיך לקטון, למרות החזרה לגירעונות, בשל צמיחת תמ"ג נומינלית חזקה לאורך שלוש השנים הבאות…". עוד נכתב כי בתחזית שלה ממרץ, פיץ' "ציינה שהפחתה נוספת [ביחס החוב-תוצר - י"א]... עשויה להוביל לפעילות דירוג חיובית" - וזאת כל עוד המגמה תימשך "בצירוף גורם נוסף כמו מדדי ממשל יציבים". בהמשך, פיץ' אף מציינת לטובה את העברת התקציב: "העברת התקציב היא חיובית עבור יציבות פוליטית בטווח הקרוב ועבור אפקטיביות הממשלה, כאשר כישלון להעבירו עד ה-29 במאי היה מוביל להכרזה על בחירות חדשות".

יחד עם זאת, פיץ' הצביעה גם על גורמים שהם לטענתה שליליים. בהקשר של הרפורמה המשפטית, היא הזכירה שבמרץ האחרון היא התריעה ש"לרפורמה המשפטית יש הפוטנציאל להיות השפעה שלילית על פרופיל האשראי של ישראל אם היא תחליש מדדי ממשל, או אם ההיחלשות של בלמים מוסדיים תוביל להרעת תוצאות מדיניות או לסנטימנט שלילי מתמשך של המשקיעים". פיץ' אמרה כעת כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר מעבר התקציב שהרפורמה המשפטית תחזור, אבל היוזמות המדויקות של הקואליציה נותרו לא ברורות". כמו כן, פיץ' טוענת ש"ישראל ממשיכה להתמודד עם רמות גבוהות של מתח חברתי ופוליטי, וההתקדמות של צעדי מדיניות מסוימים שמעדיפה הקואליציה המכהנת יכולה להחריף את המתיחויות האלה ולהשפיע על דירוג המדינה".

בהקשר התקציב, חברת הדירוג מעריכה ש"ההוצאות יעלו בטווח הבינוני בהתאם לתקרת הוצאה רשמית שמחושבת על בסיס גידול אוכלוסייה ועלייה במדד המחירים לצרכן, כאשר הדינמיקה הקואליציונית מגבילה את הפוטנציאל לריסון תקציבי גדול יותר".

פיץ' התייחסה גם לכוונות בדבר השקעה בתשתיות. "הממשלה שמה דגש על הוצאות תשתיות חינוך ותחבורה תחת התקציב הדו-שנתי. יחד עם זאת, האיכות של ההוצאות הללו גם תהיה חשובה, ואנו מאמינים שעדיין יש סיכון שחוסרים בתשתיות ובהון אנושי עשויים להוות יותר ממכשול עבור פוטנציאל הצמיחה של ישראל בטווח הארוך אם לא ינוצלו ביעילות".

לסיכום, חברת דירוג האשראי פיץ' אומנם ציינה כי בתנאים מסוימים תיתכן "פעילות דירוג חיובית", אולם החברה לא העלתה את דירוג האשראי של מדינת ישראל, לא ציינה כי היא בהכרח תעלה בעתיד את הדירוג ולא העלתה את תחזית הדירוג. לכן דבריה של סילמן לא נכונים.