על רקע הריבית הגבוהה והקיפאון בשוק: מספר קבלני הביצוע ממשיך להישחק; "הסיכון הממוצע בענף עלה ב־4%"

על פי נתוני Coface BDI, עד לסוף השנה יעלה הסיכון לכ־8%, וכ־680 קבלני ביצוע ייעלמו מהענף • יגאל סלוביק, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "אם המגמה הנוכחית תימשך, צפוי קיטון של 32 מיליארד שקל בהכנסות המדינה מנדל"ן"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, במסיבת עיתונאים / צילום: ארן דולב
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, במסיבת עיתונאים / צילום: ארן דולב

המשבר בענף הנדל"ן ממשיך לשחוק את מספרם של קבלני הביצוע הפעילים, ולהעלות את הסיכון בסקטור הזה: על פי נתוני חברת המידע העסקי Coface BDI שהוצגו היום (ד') בוועידת "גשרים לעתיד" של התאחדות הקבלנים בוני הארץ שנערכת באילת, מדובר בשחיקה מתמשכת שמתרחשת כבר יותר מעשור, ומביאה הלכה למעשה לקיטון של 20% במספר קבלני הביצוע מאז 2015.

המכירות של הדירות החדשות צנחו גם באפריל. ואיזו עיר אלופת העסקאות?
דודו זבידה: "הבעיה היא לא מי שקנה קרקע לדירה בשדה דב, אלא בלוד ובנתניה"
ישראל כ"ץ ושר האנרגיה של קפריסין ידונו בהסכם על אפרודיטה

תהילה ינאי, מנכ"לית Coface BDI, הציגה במסיבת עיתונאים לרגל פתיחתה של הוועידה נתונים שונים מטעם החברה, לפיהם בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2024, הסיכון הממוצע של קבלני הביצוע בענף עלה ב-4% - ועל פי התחזית של החברה, עד לסוף השנה, יעלה הסיכון ב־8%. עוד אמרה ינאי כי ההסתברות לכשל בענף גבוהה יותר מאשר במשק הישראלי כולו.

הנתונים מראים כי הצפי השנה הוא להפסקת פעילות של כ־680 חברות בתחום - בין אם בשל קשיים כלכליים, בשל התמזגות לתוך חברה אחרת או רכישה על ידי חברה חיצונית. למול זה, התחזית היא לתוספת של כ־310 חברות בלבד, כך שהמאזן בין החברות הנגרעות מהענף לחברות המתווספות לענף יהיה השלילי ביותר משנת 2015 - 370 יותר חברות שייגרעו מהענף.

לפי Coface BDI, כבר יותר מעשור, מספר קבלני הביצוע בשוק נמצא בירידה, והשנה צפויה גריעת הקבלנים מהענף להגיע לכ־6%. Coface BDI ביצעה גם סקר בקרב 350 קבלנים, לרגל הוועידה שנפתחה היום, לפיו 64% מהקבלנים צופים ירידה נוספת ברווחיות. בהקשר זה, יש לציין כי הירידה ברווחיות, לפי החברה, החלה כבר באמצע שנת 2021 - זאת למרות שהמשבר בענף התהווה, מעל פני השטח לפחות, רק במהלך שנת 2022. עוד עולה מהסקר כי 55% מהקבלנים צופים ירידה משמעותית בפעילות הענף השנה, לעומת 7% בלבד אשתקד. נוסף על כך, כשליש מהם מדווחים על קושי לקבל אשראי לביצוע הבנייה בעת האחרונה.

"אנחנו נמצאים באירוע שהממשלה נעדרת ממנו"

במסיבת העיתונאים דיבר בין היתר גם מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, יגאל סלוביק, אשר התייחס בין היתר לקיטון הדרמטי בהכנסות המדינה מנדל"ן - ירידה של כמעט מחצית מההכנסות, בחודשים האחרונים, בהשוואה למקביליהם ב־2022. לדברי סלוביק, "בהינתן המגמה הנוכחית, אנחנו צופים פיחות דרמטי בהכנסות המדינה מנדל"ן שיסתכם בכ־32 מיליארד שקל בשנת 2023".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, הציג במסיבת העיתונאים תוכנית שעל הממשלה לקדם, ובה כמה צעדים לאישוש הענף, ביניהם: הענקת רשת ביטחון - הבטחה לרכישת דירות חדשות על ידי המדינה בעיקר בפריפריה; הפחתת מס הרכישה המוטל על משקיעים (ברכישת דירה נוספת); פטור ממס רכישה על רכישת קרקע בהוראת שעה עד סוף 2024; הפחתת המע"מ בענף ל־16%; הגדלת ההשקעה בתשתיות לשיעור הממוצע ב-OECD; קידום מיידי של תוכניות לשני מטרופולינים חדשים בישראל; תכנון של שלושה מיליון דירות חדשות בערים חדשות ובעיבוי ערים מרכזיות ועוד.

"הענף נמצא במיתון עמוק", אמר סרוגו. "הקטר שמוביל את המשק ירד מהפסים. צריך כאן תוכנית של הממשלה שתחזיר אותו לפסים, אבל אנחנו נמצאים באירוע שהממשלה נעדרת ממנו. אין ממשלה, אין תוכניות, אין שום סינרגיה או תיאום בין שרי הממשלה. העלאות הריבית רק מתדלקות את האינפלציה, ובקצב הזה מחירי השכירות יוכפלו בשנה-שנתיים הקרובות.

"הממשלה הקודמת עבדה, הכינה תוכניות; שר האוצר, שר הבינוי והשיכון ושרת הפנים עבדו יחד ויצרו משהו - אפשר להגיד שהוא טוב או רע, אבל לפחות הם עשו משהו, ונתנו ודאות לשוק. הקבלנים ידעו מה קורה. היום - ריק, לא קורה שום דבר. מהיום שהממשלה הוקמה לא ישבתי לפגישת עבודה אחת עם אף אחד מהשרים. היו ישיבות היכרות, ופה זה נגמר. חייבים להתעורר, ולהפסיק להתעסק בהצבעות ובשיחות בבית הנשיא. חובה לעשות משהו, ועכשיו".