הפגנות | סיקור שוטף

לאחר הקפאת ההידברות: הפגנות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית זה השבוע ה-24

גם השבוע מתקיימות הפגנות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית, המרכזית בהן ברחוב קפלן בתל אביב • בהפגנה בקפלן נאם ראש לשכת עורכי הדין הזמני עמית בכר ואמר כי "הבחירות ללשכת עורכי הדין, ביום שלישי הקרוב, הן רגע האמת של הדמוקרטיה" • על פי הערכות, מפגינים ברחבי הארץ עשרות אלפים

הפגנה הערב בקפלן נגד המהפכה המשפטית / צילום: אמיר גולדשטיין
הפגנה הערב בקפלן נגד המהפכה המשפטית / צילום: אמיר גולדשטיין

המחאה נגד המהפכה המשפטית נמשכת היום זה השבוע ה-24 ברציפות. זאת לאחר הקפאת השיחות בבית הנשיא בעקבות דחיית הקמת הוועדה לבחירת שופטים.

ההפגנה המרכזית מתקיימת ברחוב קפלן בתל אביב. ברקע הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, ראש הלשכה הזמני ומי שזוכה לתמיכת מתנגדי המהפכה, נאם הערב בקפלן. בנוסף ינאמו שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני ויזם ההייטק רן הר נבו. את ההפגנה nנחה העיתונאית אור-לי בר לב, והזמרת סי היימן vופיע.

21:40

קארין אלהרר אמרה מוקדם יותר בהפגנה ברמת השרון: "אמנם נבחרתי להיות נציגה בוועדה, אבל עוד אין ועדה. אין ועדה - אין שיחות. אנחנו לא נשתוק. הוועדה היא רק כלי, המטרה היא שופטים עצמאיים ובלתי-תלויים שנותנים מענה לאזרחים".

הפגנה הערב ברעננה נגד המהפכה המשפטית / צילום: תמונה פרטית
 הפגנה הערב ברעננה נגד המהפכה המשפטית / צילום: תמונה פרטית

21:10

שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני נאמה בקפלן: "הם (הממשלה, נ.ש.) כבר מקדמים החלטות וחוקים פשיסטיים שישנו את פניה של ישראל לתמיד. החלטות וחוקים שמוחקים את השוויון, קובעים עליונות דתית על חילונים, עליונות יהודית על ערבים ועליונות המושחתים על השופטים.

"זה יכול להיות רגע היסטורי שנקבע איך נחיה במדינה שלנו. אנחנו מציעים לחזור למגילת העצמאות. אנחנו המפגינים ברחובות החומה היחידה שעוצרת אותם. לא ניתן להם לקחת מהדור הבא, מהילדים שלנו, את הזכויות לשוויון וחופש ולא נפקיר את החינוך שלהם".

20:45

יו"ר לשכת עורכי הדין הזמני עמית בכר, המתמודד לראשות הלשכה נאם בהפגנה בקפלן.

בכר התייחס לדחיית בחירת נציגי הכנסת לוועדה ולהתמודדות של עו"ד אפי נוה: "הם רצו לראות אם הם מצליחים להשתלט על הוועדה דרך הבחירות ללשכת עורכי הדין - וזה בדיוק מה שהם מתכוונים לעשות. מה שהם לא הצליחו לעשות בחקיקה, שנבלמה בזכותכם, הם מנסים לעשות באמצעות בחירת ראש לשכה עבריין שלא בוחל באמצעים ושיאפשר להם שליטה מוחלטת במינוי שופטים ובמינוי נשיא בית המשפט העליון הבא".

בנוסף אמר בכר כי "הבחירות ללשכת עורכי הדין, ביום שלישי הקרוב, הן רגע האמת של הדמוקרטיה. הן צו 8 לדמוקרטיה".

עו''ד עמית בכר נואם בהפגנה נגד המהפכה המשפטית הערב / צילום: גלובס
 עו''ד עמית בכר נואם בהפגנה נגד המהפכה המשפטית הערב / צילום: גלובס

20:40

ההפגנה בקפלן נפתחה בשירת התקווה ששרה הזמרת סי היימן.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיע להפגנה בקפלן. הוא מסר הערב: "יש שני דברים שלמדנו השבוע שמובילים הנה לקפלן, הראשון: לוין ורוטמן לא ויתרו על ההפיכה המשטרית ולא ויתרו על הניסיון להרוס את הדמוקרטיה הישראלית. השני: גם בקואליציה שומעים את הקולות שעולים מכאן וגם בקואליציה יש אנשים שמבינים שההפיכה המשטרית תוביל להרס הכלכלה, לפגיעה בביטחון, לקריעה של עם ישראל".

יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד בהפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית / צילום: אלעד גוטמן
 יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד בהפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית / צילום: אלעד גוטמן

20:08

בחיפה מתקיימת הפגנה במרכז חורב, בה נאם קונסול ישראל בניו יורק לשעבר אלון פנקס. במקביל, אלפי בני אדם צועדים בחיפה לכיוון ההפגנה.

במקביל מתקיימת צעדה מגבעתיים להפגנה בקפלן, בראש הצעדה המפגינים נושאים שלט "גבעתיים נגד הדיקטטורה".

גם בבאר שבע מתקיימת צעדת מחאה בשעה זו.

הפגנה בצומת צמח הערב / צילום: ניב גרבר
 הפגנה בצומת צמח הערב / צילום: ניב גרבר

19:30

החלה צעדת המחאה מכיכר דיזינגוף להפגנה המרכזית בקפלן. המפגינים נושאים בראש הצעדה שלט "החקיקה עוד כאן".

18:30

בצומת נהלל מפגינים כאלף בני אדם. בהפגנה נאמו היום ד"ר גייל טלשיר, חוקרת משבר הדמוקרטיה מהאוניברסיטה העברית; עו"ד אומימה חאמד פעילה חברתית מנצרת שהגיעה לדבר על הבחירות ללשכת עו"ד ומשמעותן למהפכה המשפטית; ד"ר שחף גל מנכ"ל התנועה לאיכות השלטון וגידי ברן, ממובילי המחאה בכרכור.

לדברי עפרי רביב, מיוזמי המחאה: "בחירת חברת הכנסת אלהרר היא צעד ראשון בהסרת האיום על הדמוקרטיה אבל לא נשקוט ולא נרפה עד שיוסר כלל האיום על הדמוקרטיה הישראלית".

צעדת מחאה בחיפה נגד המהפכה המשפטית, היום / צילום: תמונה פרטית
 צעדת מחאה בחיפה נגד המהפכה המשפטית, היום / צילום: תמונה פרטית

בטבעון מתקיימת צעדת מחאה. המפגינים קוראים "דמוקרטיה", נושאים דגלי ישראל ענק ושלט "נפתלם על הדןר הלא נכון". ההפגנה מתקיימת בליווי המשטרה, ובמהלכה נחסמו רחובות בטבעון.

בעפולה מפגינים עשרות, ברמלה כמאה מפגינים, בצומת יד מרדכי כמה עשרות מפגינים ובכרכור מאות בני אדם.

18:00

בשעה זו מתקיימת הפגנה בצומת הגומא בהשתתפות מאות בני אדם החוסמים את הצומת לסירוגין. גם ברחובות החלה ההפגנה.

קבוצת דתיים ציונים דמוקרטים יפגינו לאחר צאת השבת בחיפה, צומת עין הנציב, רעננה, בית שמש, גבעת שמואל, מודיעין, חיפה ובתל אביב בצומת קפלן.

צומת פארק המדע על כביש רחובות נס ציונה החסם לתנועה. מפגינים צעדו עם שלט "אפי תמנה אותי", על רקע הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין שיתקיימו בשבוע הבא בהן מתמודד עו"ד אפי נוה.

הפגנה בצומת פארק המדע, רחובות, היום / צילום: רובי יהב
 הפגנה בצומת פארק המדע, רחובות, היום / צילום: רובי יהב

במקביל מתקיימות הפגנות בירושלים, חיפה, באר שבע, הרצליה, ראשון לציון, צומת כרכור, צומת העוגן, רעננה ועשרות מוקדים נוספים.

עצירת השיחות בבית הנשיא

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הודיעו על עצירת השיחות לאחר שנתניהו הפר את ההסכם עמם, והורה לקואליציה להביא לדחיית ההצבעה על נציגי הכנסת לוועדה למינוי שופטים. לבסוף נבחרה חברת האופוזיציה מיש עתיד קארין אלהרר, בעזרת קולות של חברי קואליציה, אך לא נבחר נציג קואליציה.

המשמעות היא שהקמת הוועדה נדחתה לפחות בחודש. שר המשפטים יריב לוין, ממובילי המהפכה, כי הוא "נחוש מתמיד להמשיך ולעשות הכל כדי להעביר את הרפורמה".