לראשונה זה שנים בתחום המזון: רשות התחרות הכריזה על ויסוצקי כמונופול

רשות התחרות הכריזה על ויסוצקי כמונופול בשוק התה הירוק ובשוק חליטות הצמחים, שבו החלק שלה במכירות לקמעונאים גבוה מ-70% • ויסוצקי תוכרז מעכשיו כ"ספק גדול", ובין ההגבלות שיוטלו עליה יהיו איסור להתערב בסידור המדפים ברשתות ואיסור התניית מכירת מוצר מסוים ברכישת מוצר אחר

מדף עם מוצרים של ויסוצקי / צילום: תמר מצפי
מדף עם מוצרים של ויסוצקי / צילום: תמר מצפי

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, הודיעה היום (ב') לחברת התה ויסוצקי כי היא מכריזה עליה כמונופול. ויסוצקי נמצאת על הכוונת של הרשות כבר שנים, והבדיקה שהובילה להחלטה החריגה החלה לפני כשנה וחצי. בתום שימוע שנערך לחברה בחודשים האחרונים, הכריזה היום הממונה על התחרות על חברת תה ויסוצקי (ישראל) בע"מ כבעלת מונופולין בשוק התה הירוק ובשוק חליטות הצמחים.

ועדת הכספים הצביעה פה-אחד: ביטוחי המנהלים מגיעים לסוף דרכם
400 אלף איש חידשו דרכון בשידור חי: כך הצליח משה ארבל איפה שרבים נכשלו  

בדיקת רשות התחרות מצאה כי החלק של ויסוצקי במכירות תה ירוק וחליטות צמחים לקמעונאים גבוה מ-70%. בנוסף, ובאופן תקדימי, החליטה הממונה להכריז על ויסוצקי כבעלת מונופולין גם בשל כוח שוק משמעותי בתה ירוק ובחליטות צמחים, שמאפשר לה לגבות מחירים גבוהים יותר מאשר ספקים מתחרים. כוח השוק שימר לויסוצקי דומיננטיות יציבה במשך שנים רבות. בשל כוח השוק, המתחרים של ויסוצקי התקשו להגדיל את מכירותיהם גם במקרים בהם הציעו מחירים נמוכים מאלה שהציעה ויסוצקי, וגם במקרים בהם נכנסו מותגים חדשים לישראל, שזכו להצלחה בחו"ל.

בעקבות ההכרזה ויסוצקי תהיה "ספק גדול", כהגדרת המונח בחוק לקידום התחרות בענף המזון, ועל כן מעתה חלים עליה כלל החובות המושתים על ספקים גדולים מכוח חוק זה לגבי המוצרים המוכרזים.

איסורים אלה כוללים, בין היתר, איסור להתערב בסידור המדפים ברשתות השיווק, איסור התניית מכירת מוצר מסוים ברכישת מוצר אחר, איסור כולל על כל סוג של התערבות במחיר המוצר ללקוח הסופי ברשתות והגבלות נוספות המופיעות בחוק המזון.

טרם השימוע שבוצע לויסוצקי הממונה שקלה להכריז על ויסוצקי גם כבעלת מונופולין בשוק התה השחור ובשוק התה השחור בטעמים. אולם הנתונים שנאספו בעקבות השימוע חיזקו את המסקנה כי חלקה של ויסוצקי בתה שחור נמוך ממחצית ונמצא במגמת שחיקה, כמו גם העובדה שלויסוצקי יש מתחרה שגם לו יש נתחי שוק לא מבוטלים בשוק זה. ביחס לתה שחור בטעמים, לאחר השימוע ובחינה של המידע שנאסף, עלו מספר קשיים לקבוע כי מדובר בשוק ברור ומובחן.

בסיכום הבדיקה ושקילת טענות ויסוצקי, החליטה הממונה כאמור להכריז על ויסוצקי כעל בעלת מונופולין בשווקי התה הירוק וחליטות צמחים. ויסוצקי רשאית לערער על הקביעה לבית הדין לתחרות.

61 תאגידים מוכרזים כמונופולים

כיום יש בישראל 61 תאגידים המוכרזים כמונופולים. מרביתם הוכרזו בשנות ה-80 וה-90. בעשור האחרון הוכרזו רק שלוש חברות, שלושתן לא בתחום המזון: נמל אשדוד, דלק קידוחים והחברה לשירותי איכות סביבה.

היום כאמור מצטרפת ויסוצקי לרשימה, בה חברות כבר החברה המרכזית למשקאות על משקה קוקה-קולה, שטראוס בגזרת מעדני החלב ועלית בתחום טבלאות השוקולד, הקפה הנמס ואבקת קקאו. כולן הוכרזו כמונופול בשנת 1988, תנובה בתחום החלב ומוצרי החלב שהוכרזה כמונופול גם היא ב-1988, אסם באותה השנה על הפסטה, וטבעול בגזרת תחליפי בשר מבוססי סויה שהוכרזה ב-1989. גם תוצרת מזון ישראלית בע"מ הוכרזה כמונופול בגזרת המרגרינה והמיונית בשנת 1988.

משר הכלכלה ניר ברקת נמסר בתגובה: "אני שמח לראות שרשות התחרות מתעוררת מתרדמת ארוכת-שנים ואחרי 20 שנה הכריזה על מונופול בישראל. תפקידה של רשות התחרות הוא להגן על הציבור מהמונופולים ולפעול בכל הכלים החוקיים למען התחרות. המדיניות שלי כשר הכלכלה היא להילחם במונופולים ובמי שעושק את הציבור. הציפייה שלי מרשות התחרות הכפופה למשרד הכלכלה היא לפעול בנחרצות נגד כל מי שמונע תחרות, פועל כמונופול ועושק את הציבור. אני מצפה להרבה יותר צעדים בכיוון הזה".