ללא גיבוי מהאוצר: הממונה על התחרות חשופה לניסיונות ההדחה של ברקת

לפני כחודש זימן אליו שר הכלכלה ניר ברקת את הממונה על התחרות מיכל כהן וביקש ממנה לסיים את תפקידה, אך היא סירבה • כהן ביקשה גיבוי ממשרד האוצר מול הכוונה להדיחה מהתפקיד, אך נראה כי היא לא קיבלה מאנשי המקצוע באוצר את הגב עליו קיוותה להישען

הממונה על התחרות מיכל כהן ושר הכלכלה ניר ברקת / צילום: כדיה לוי, אוליביה פיטוסי - "הארץ"
הממונה על התחרות מיכל כהן ושר הכלכלה ניר ברקת / צילום: כדיה לוי, אוליביה פיטוסי - "הארץ"

שר הכלכלה ניר ברקת מתקדם בניסיונו להדיח את מנהלת רשות התחרות, עו"ד מיכל כהן. אולם לברקת אין סמכות ישירה לפטר את הרגולטורית שאמונה על ההגבלים העסקיים במשק, והוא יצטרך לשם כך לרתום למטרה את נציבות שירות המדינה ואת שאר שרי הממשלה. 

האם ברקת יצליח להשיג את "אפקט כחלון" בשוק המזון? | ניתוח 
ניסיון ההדחה של הממונה על התחרות: המאבקים, המחלוקות והסיכוי שזה יקרה 

כהן ביקשה גיבוי ממשרד האוצר מול הכוונה להדיחה מהתפקיד, אך נראה כי היא לא קיבלה מאנשי המקצוע באוצר את הגב עליו קיוותה להישען. בעוד שבאוצר נאבקים בזמן האחרון בכוונה של שר התקשורת שלמה קרעי להדחת יו"ר הדואר, לא ניכרים מאמצים מקבילים במשרד לטובת חיזוק מעמדה של כהן, שהיא שותפה מרכזית של האוצר במלחמה ביוקר המחיה.

לפני כחודש זימן אליו ברקת את כהן וביקש ממנה לסיים את תפקידה. היא סירבה והודיעה לעובדיה לאחר מכן כי תמשיך לעבוד כרגיל. כהן מכהנת כממונה על התחרות במשך כשנתיים והחלה את תפקידה כממלאת-מקום ברשות באוגוסט 2021. 

פרוצדורה סבוכה 

הפרוצדורה להדחת מנהלת רשות היא סבוכה למדי, בכוונה, כדי למנוע לחצים פוליטיים על הרגולטור. אם ברקת ישכנע את נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, שיש הצדקה מקצועית להדחה, בנציבות יפתחו בתהליך שכולל הזמנה של כהן לשימוע. בשלב הבא תעבור הסוגיה אל השרים, שיצטרכו לאשר את ההדחה בהחלטת ממשלה.

בחודש האחרון רשות התחרות נראתה פעילה במיוחד, עם חקירות נגד ספקי מזון, מתן קנסות גבוהים לחברות על הפרות של דיני התחרות ואף הכרזה נדירה על מונופול חדש בישראל - חברת התה ויסוצקי. ברקת אינו מתרשם מהמהלכים הללו וטוען כי הם רק מחדדים את הטענה שהרשות "הייתה בתרדמת" עד כה.