ענף המזון | ניתוח

האם ברקת יצליח להשיג את "אפקט כחלון" בשוק המזון?

בין פופוליזם לניעור המערכת: שר הכלכלה ניר ברקת פתח חזית עם רשות התחרות ויצא עם שלל רפורמות חדשות • האם הוא יעשה בשוק המזון את מה שמשה כחלון עשה בסלולר?

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר הכלכלה ניר ברקת הציג אתמול (ג') את הצעתו ל"חוק קידום התחרות בענף המזון והטואלטיקה", אותו הוא מכנה "החוק לפירוק המונופולים". על-פי הצעה, שהיא למעשה גרסה של רפורמה שנפלה מחוק ההסדרים האחרון, תוגבל היכולת של ספקים גדולים לשלוט בבלעדיות על מוצרים של יצרנים גדולים.

שורת מהלכים שמלמדת: דברים מתחילים לזוז במלחמה בהעלאות המחירים במזון | פרשנות
צו להורדת מחירים, קנס חריג וחקירות: משרד הכלכלה מגביר את הלחץ על חברות המזון | ניתוח 
חברות המזון תכננו קמפיין נגד הממשלה, ואז גנזו אותו | בלעדי

ספקים יצטרכו לבחור באחת משתי אפשרויות: לשווק מותגים רק של יצרן גדול או רק של כמה יצרנים בינוניים - או לחלופין לשמור על שני הפלחים, ובלבד שהמחזור הכספי ממותגים אלה לא יעלה על מחצית מהמחזור הכספי שלו.

המהלך נועד לפזר את המותגים בין ספקי המזון והטואלטיקה, כמו דיפלומט או שסטוביץ'. אבל יש גם חשש שהוא עלול לצמצם את התחרות בעקיפין, אם יוביל ספקים לצמצם את הסחורות שהם משווקים.

כך או כך, מדובר בצעד דרמטי בשוק, והוא לא היחיד שמתרחש לאחרונה בגופים הכפופים למשרד הכלכלה. רק בשבועות האחרונים רשות התחרות חקרה את שסטוביץ', קנסה את שטראוס ואת וולט בשל הפרת כללי התחרות, והשבוע אף הכריזה על מונופול חדש לראשונה זה שנים - ויסוצקי. ברקע מרחף ניסיון של השר ברקת להדיח את הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, מהלך שייתכן שהשפיע על האקטיביות ברשות.

הרשות להגנת הצרכן דרשה מחברות המשקאות הקלים באופן חריג ותקדימי לבטל את העלאות המחירים שלהם (למרות שלא ברור עד כמה יש לבקשה תוקף משפטי); וברקת עצמו דרש, דרך המפקח על המחירים, לבדוק את העלויות של 15 חברות המזון הגדולות, מהלך שגם הוא מוטל בספק משפטי.

אבל יותר מכל אלה, נראה כי מהלך הדגל של ברקת במשרד הכלכלה הוא האחדת תקני היבוא האירופיים עם אלה הישראלים - "מה שטוב לאירופה, טוב לישראל", כמאמר השר.

השר צריך את הפקידים כדי לזוז

נראה כי ברקת רוצה לעשות בשוק המזון את מה שמשה כחלון, לשעבר שר האוצר והתקשורת, עשה בשוק הסלולר. בעיני גורם המעורה בשוק התקשורת, יש בהחלט קווי דמיון, כשהוא קושר בין הפתיחה ליבוא שכחלון ביצע בזמנו בשוק מכשירי הסלולר, לפתיחה ליבוא שברקת מתכוון לעשות עתה. "פעם המכשירים עלו הון תועפות, והיה אפשר לייבא אותם רק דרך יבואנים רשמיים. המכשיר עצמו שימש כאזיקים שמנעו תחרות ומעבר בין ספקים".

מנגד, גורם מתחום התחרות מסביר כי הדרך עוד ארוכה. "כדי להזיז דברים באמת, הוא צריך שיתוף-פעולה עם גורמי ממשלה שונים, כמו משרד הבריאות ומכון התקנים", הוא אומר. "לא סתם זה לא קורה, למנגנונים הבירוקרטיים יש סיפורי זוועה מכאן ועד הודעה חדשה על הסכנות שעלולות להגיע אם נעז להיפתח לתחרות ולתקנים אירופיים. וכמובן, תקדים רמדיה (מזון התינוקות שהביא למקרי מוות ותחלואה חמורה אצל פעוטות, ע"א) של רגולטור שלא בדק הכול. אף אחד לא רוצה פרשה כזאת במשמרת שלו, אז מעדיפים לנקוט מדיניות של אפס סיכון".

גורמים נוספים בענף מסמנים את הפקידות במשרד הבריאות בתור המכשול הגדול של ברקת. "גם שרים קודמים שלחו את הפקידים שלהם להתרסק על חומות משרד הבריאות", הם אומרים. נראה כי גם השר ברקת מבין את זה, ובין משרד הכלכלה למשרד הבריאות מתנהל שיח ער שמטרתו לאפשר לרפורמות היבוא בכל זאת לצאת לדרך.

ובכל זאת, בעיני עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, אין דרך להתגבר על מסלול המכשולים הבירוקרטי בלי חקיקה ראשית: "בעבר הסתפקו ברפורמות הצהרתיות, אבל לא הבינו שהמנגנונים כמו משרד הבריאות, משרד החקלאות ומכון התקנים מייצרים טונות של נהלים, בצורה כזאת שהסיכון מבחינת הפקידים יהיה אפס. הם טירדפו בפועל את כל המהלך הזה, כי השרים מסרבים להיכנס לפרטים הקטנים ולטפל בכל נוהל. אם לא ינערו את המערכת הזאת בצורה ישירה ובוטה - לא יקרה כלום, כי ירוקנו את זה מתוכן".

"מהלכים שמבזים את הממשלה"

אבל למרות התמיכה הגדולה ברפורמת היבוא, בשוק חלוקים לגבי מהלכים אחרים של השר ברקת. "יש שני דברים שהשר עושה: אחד - מהלכי חקיקה ראויים בנושא היבוא החופשי. השני - הוא גורם לבעלי התפקידים במשרדו לחרוג מסמכותם על-פי דין, כמו ברשות הגנת הצרכן שדרשה למנוע התייקרות של משקאות קלים, והמפקח על המחירים שדרש מחברות לחשוף עלויות", אומר גורם בתחום התחרות. "אלה מהלכים שמבזים את ממשלת ישראל. כשמיכל כהן לא הייתה מוכנה לעשות את זה, הוא טרלל אותה בכל התקשורת".

גורם נוסף מתחום התחרות מדגיש את עוצמת החריגה מסמכות של הרשות להגנת הצרכן: "זה די הזוי להגיד לחברת קוקה-קולה שזו 'התנהגות בלתי הגונה לצרכנים' שהם מעלים מחירים. צריך להגיד תודה שישראל היא כלכלה חופשית, ואי-אפשר לפקוד על מחירים לעלות או לרדת. להגיד שהם מתנהגים בצורה 'לא הוגנת', ולכן הם עבריינים, זה לעשות מעצמם צחוק, ויש לדברים האלה מחיר".

האם ברקת יצליח להשיג "אפקט כחלון" בתחום התחרות ויוקר המחיה בשוק הישראלי? עוד מוקדם מכדי לדעת. אבל לכל הפחות, הוא פועל במגוון אפיקים כדי לגרום לזה לקרות. בחלק מהמהלכים, כמו רפורמת התקנים האירופיים, יש תמיכה די רחבה - אך גם שורת אתגרים בדרך ליישום. אבל צעדים אחרים מייצרים רושם של פופוליזם, ובעיקר ספק אם יעברו את בית המשפט.