"רק בוולט": צמד המילים שסידר לחברת המשלוחים עיצום כספי של 8.5 מיליון שקל

העיצום הכספי נקבע במסגרת צו מוסכם שנחתם בין וולט ובין הממונה על התחרות • בדיקת הממונה סבבה סביב קידום מסעדות מסוימות באפליקציה אשר השתמשו רק בשירות המשלוחים של וולט, תחת הכותרת "רק בוולט"

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis
שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

חברת המשלוחים וולט מודה כי הפרה את הוראות חוק התחרות ותשלם 8.5 מיליון שקל לאוצר המדינה. זאת, במסגרת צו מוסכם שנחתם בינה ובין הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, בעקבות בדיקת רשות התחרות בנוגע להפרת חוקי התחרות על-ידי החברה. 

ההלוואה לא הוחזרה 17 שנה, ויזם הנדל"ן נאלץ לשלם לדיסקונט 330 מיליון שקל 
קשישה העדיפה עמותה במקום ילדיה כאפוטרופוס. מה קבע בית המשפט? 

הבדיקה של הממונה על התחרות החלה בדצמבר 2021, אז הודיעה כהן בדיון בוועדת הכלכלה כי רשות התחרות "בודקת "את המעמד המונופוליסיטי של ויסוצקי, בודקת את וולט ואת הפרת חוקי תחרות של יבואן לגו".

הבדיקה סבבה סביב קידום מסעדות מסוימות באפליקציה אשר השתמשו רק בשירות המשלוחים של וולט, תחת הכותרת "רק בוולט".

וולט מפעילה פלטפורמה להזמנת מזון ממסעדות אשר מופיעות אצלה בתוך "קרוסלות" - תצוגות מתחלפות של רשימת מסעדות עם מאפיין משותף שמוגדר על-ידי וולט. עד לינואר 2022 וולט הפעילה באזור תל אביב קרוסלה שנקראה "רק בוולט" - שכללה רק מסעדות ששילחו את מנותיהן באמצעות וולט בלבד. הקרוסלה הופיעה במיקום גבוה בפלטפורמה שהעניק חשיפה מוגברת לאותן מסעדות, באופן שהעלה חשש לפגיעה בתחרות. 

הקרוסלה הוסרה בעקבות הבדיקה 

בעקבות בדיקה שערכה רשות התחרות, הסירה וולט את קרוסלת "רק בוולט" מהפלטפורמה. הבוקר (ה') הגיעה החברה להסכמות עם רשות התחרות, הכוללות הודאה של וולט כי הפעלת הקרוסלה הייתה עלולה לפגוע בתחרות והייתה מנוגדת להוראות חוק התחרות הכלכלית. זאת, בהינתן שבתקופה הרלוונטית וולט פעלה תחת רסנים תחרותיים מוגבלים, והתלות של מסעדות בשירותי השילוח שלה, בשים לב לגודלה של וולט ולהיקף ההזמנות באמצעותה, הייתה גבוהה. עוד הוסכם כאמור כי וולט תשלם סך של 8.5 מיליון שקל לאוצר המדינה.

הצו המוסכם עדיין אינו סופי, והוא נתון לשינויים בכפוף להערות הציבור בחודש הקרוב, עד להגשתו לאישור בית הדין לתחרות. 

מוולט נמסר בתגובה: "כניסתה של וולט לישראל לפני ארבע שנים חוללה מהפכה צרכנית ותחרותית במשק. בתחילת הפעילות בישראל ב-2019 הושקה באפליקציה קרוסלה, אחת מתוך עשרות, שכללה מסעדות שניתן היה לקבל מהן משלוחים רק באמצעות וולט, בעיקר כי עד אז הן כלל לא הציעו משלוחים מקוונים לצרכן. ראינו בקרוסלה דרך לגיטימית לקידום השירות עבור המסעדות וציבור הלקוחות בתחילת הפעילות בארץ, והיא אינה קיימת באפליקציה כשנה. הגענו להסכמות עם רשות התחרות, וחשוב להדגיש כי אין בהן כל טענה לנזק שנגרם לציבור או לפגיעה בתחרות בפועל".