הדולר מטפס לרמה של 3.71 שקלים: ״אנחנו מתקרבים לשני צמתים חשובים״

השקל נחלש לשפל של כשלושה שבועות מול הדולר ונסחר סביב 3.71 שקלים • בנוסף, המטבע נחלש גם מול האירו והליט"ש • הכלכלנים הבכירים מסבירים את המגמה

 עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השקל נחלש מול הדולר ב-0.5% ונסחר כעת סביב 3.71 שקלים. מנגד, מול האירו, השקל נחלש ב-0.4% ונסחר סביב 4.04 שקלים.

במהלך המסחר ביום שישי, הדולר הגיע בשיא לרמה של מעל 3.72 שקלים, הרמה הגבוהה מזה שלושה שבועות, ואז ירד מעט בחזרה לאזור ה-3.71. גם מול האירו השקל נחלש, ונסחר סביב 4.02 שקלים. 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, מתייחס למגמה ומסביר: "מגמת התנודתיות של השקל נמשכת וגם היום אנו עדים לתגובות החדות שלו לאירועים המקומיים והעולמיים. חלק מסוים מהפיחות של השקל מול הדולר ניתן לייחס להתחזקות הדולר בעולם ומול האירו בפרט, כתוצאה מהצהרותיו של נגיד הפד וחבריו בדבר האפשרות המאוד ריאלית שהריבית בארה"ב תמשיך לעלות".

עוד מוסיף מנחם כי "סיבה נוספת למגמה בשוק המט"ח המקומי היא שאנחנו הולכים ומתקרבים לשני צמתים חשובים בישראל. הראשון הוא התחום הפוליטי והמשפטי- אשר נובע מקידום החקיקה המשפטית בשבוע הבא, כאשר השבוע, ראש הממשלה התייחס לנושא במסגרת ראיון שנתן לוול סטריט ג'ורנל. בתוך כך בנק ישראל אמור להתכנס בשבוע הבא לצורך החלטת הריבית. בהחלטה הקרובה, חשוב לשים לב לתחזיות הבנק לאינפלציה, לצמיחה ולריבית עצמה במבט לשנה הקרובה".

מנחם מסכם ומציין כי "צריך גם לזכור שברחבי העולם אנחנו עדיין עדים להעלאות ריבית בקרב הבנקים המרכזיים שחלקם אף הפתיעו את התחזיות המוקדמות כמו בריטניה, קנדה וטורקיה. בהמשך לכך, במידה ובנק ישראל לא יעלה את הריבית בהחלטתו הקרובה, בשל מדד המחירים הנמוך של החודש הקודם, יכול להיות שנראה פיחות נוסף של השקל משום שהוא ייתפס כפחות אטרקטיבי בהשוואה למטבעות אחרים".

גם רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI, מוסיף ומסביר: "נראה שבימים האחרונים השחקנים בשוק המט"ח התפכחו מההערכה שהמציאות הפוליטית פונה למקום רגוע יותר. מכיוון שהניסיון של הקואליציה להשתלט על הועדה לבחירת שופטים כשל, ההצהרות על חזרה לניסיונות חקיקה שלא בהסכמה, מובילות לעלייה מחודשת בפרמיית הסיכון של המשק.
הדרך הטובה ביותר לבחון זאת היא באמצעות שוק המט"ח שהוא הנזיל והעמוק יותר. התנודתיות הגוברת בשקל תוך עלייה בהיקפי הפעילות מצביעה על עליית מדרגה בפעילות הספקולטיבית, וניראה שהיא מכוונת להחרפה במצב בטווח הקרוב".