זו שזינקה ב-189% וזו שהתרסקה: המניות שבלטו מתחילת השנה בוול סטריט

במחצית הראשונה של שנת 2023 שוקי המניות בעולם רשמו ראלי מסחרר • מדד ה-500 S&P רשם תשואה של כ-15%, לצד מדד הנאסד"ק שזינק בכ-30% • 5 מניות בוול סטריט בלטו במיוחד עם עליות של יותר מ-100%, ואילו 5 אחרות בלטו בירידות דו ספרתיות

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

המחצית הראשונה של שנת 2023 פיזרה אנחת רווחה בקרב המשקיעים. לאחר ששנת 2022 הציגה ביצועים חלשים בשוקי המניות לאור הריסון המוניטארי האגרסיבי של הבנקים המרכזיים ברחבי העולם, אין ספק שהאופטימיות חזרה לשוקי המניות, שהציגו ביצועים מרשימים עד כה.

וול סטריט סוגרת מחצית חזקה, מה מלמדת ההיסטוריה על ההמשך? | ניתוח גלובס
בורסת ת"א מסכמת מחצית עגומה: אילו מניות בכל זאת בלטו לטובה 

במבט קצר על ביצועי שוקי המניות הגלובלים במחצית הראשונה של השנה מדד ה-500 S&P רשם תשואה דו ספרתית של כ-15%, לצד מדד הנאסד"ק שזינק בכ-30%. גם באירופה ובאסיה נרשמה מגמה חיובית חזקה כאשר מדד ה-Eurostoxx 50 עלה בשיעור של 15% ומדד הניקיי היפני עלה בשיעור תלול אף יותר של 28%.

הכוכבות של 2023: 5 מניות שזינקו מעל ל-100%

בקרב המניות שבלטו לחיוב, במקום הראשון מככבת מניית אנבידיה , שזינקה מתחילת השנה ב-189%. כיום, אנבידיה נחשבת לחברת השבבים המובילה בשוק הבינה המלאכותית שנהנית מביקושים גבוהים לשבבי AI. בבית ההשקעות אופנהיימר הדגישו לא מזמן בכנס הטכנולוגיה במגזרי השבבים והתוכנה כי "היתרון המשמעותי של אנבידיה לעומת המתחרות, מתבטא לפי בשליטה על שפת תכנון השבבים CUDA שפותחה על ידה - ואף הפכה לסטנדרט בפיתוח חומרה ותוכנה בקרב מיליוני מפתחים".

גם מניית  מטא   הציגה ביצועים מרשימים מתחילת 2023 כאשר זינקה בכ-138%.  בחודשים האחרונים החברה הכריזה על מספר פיתוחים חדשים שהפכו אותה להיות חלק ממרוץ ה-AI, יחד עם ענקיות טכנולוגיה נוספות כמו מיקרוסופט ואלפבית. מבין הפיתוחים החדשים שהציגה החברה לאחרונה, אפשר למצוא את DINOv2 - שיטה חדשה לאימון מודלים של ראייה ממוחשבת, Make-A-Video- טכנולוגיה שפותחה בישראל שהופכת טקסט קצר לווידאו וכלי בינה מלאכותית שמנפיש ציורי ילדים או מודל שפה שיהפוך דיבור לכיתוב במעל לאלף שפות. 

יחד עם אנבידה ומטא, מצטרפת מנייתה של חברת ה"קרוזים" קרניבל , שזינקה מתחילת השנה בכ-134%. בשבוע שעבר החברה פרסמה את תוצאותיה לרבעון שהסתיים בחודש מאי והציגה שיא כל הזמנים בסך ההזמנות של הלקוחות שעמדו על 7.2 מיליארד דולר. מנכ"ל החברה, ג'וש ווינשטיין התייחס לתוצאות הרבעוניות וציין כי "נפח ההזמנות היה עצום ואנחנו ממשיכים לצבור מומנטום עם מגמות תמחור טובות המשקפות שיפור בביצועי החברה".

במקביל, מניית טסלה הוסיפה לערכה כ- 113% מתחילת 2023. יצרנית הרכב החשמלי הציגה ראלי מסחרר בחודש יוני האחרון, בו תפח שווי השוק של החברה ברבע טריליון דולר. האנליסטים ברחבי העולם מייחסים את הראלי של המנייה לתחום הבינה המלאכותית. האנליסט אדם ג'ונס ממורגן סטנלי לדוגמא ציין לאחרונה כי "השוק רוצה להאמין שטסלה היא קודם כל חברת AI ורק אחר כך חברת רכב". עוד הסביר כי "למרות שציפיות ה־AI האחרונות היו ממוקדות במודלים של שפה דוגמת Chat GPT, נראה שחלק מהמשקיעים רואים קו מחבר דווקא למכוניות האוטונומיות".

מיד אחרי טסלה, אפשר למצוא את מניית חברת רויאל קריביאן קרוזס  שזינקה מתחילת השנה בכ-110%. חברת הקרוזים, נהנתה מביקושים עודפים לשירותיה, בדומה למתחרות שלה, מה שדחף את מניית החברה לביצועי יתר בשנת 2023, לעומת ירידה חדה של כ-36% במנייה בשנת 2022.

המניות המאכזבות של השנה: 5 חברות ששווין נחתך בכעשרות אחוזים

לצד המניות שזינקו בחדות, היו גם כאלו שרשמו ביצועים חלשים במחצית הראשונה של השנה:

הראשונה מביניהן היא חברת אדוונס אוטו פרטס  שרשמה ירידות שערים של כ-52% מתחילת השנה. חברת חלקי החילוף לכלי רכב, הציגה ביצועים חלשים בתוצאותיה הכספיות לרבעון הפיסקלי, כאשר פספסה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ודחתה את חלוקת הדיבידנד לבעלי המניות.

מיד אחריה, אפשר למצוא את מניית הבנק קיקורפ  שצללה מתחילת השנה בכ-47%. הבנק, סבל בעיקר מהסנטימנט השלילי של הבנקים האזוריים בארה"ב, שנאלץ לשלם ללקוחותיו ריביות גבוהות יותר על הפיקדונות בשל העלאות הריבית החדות בארה"ב, מה שפגע בין היתר בהכנסותיו של הבנק.

במקביל, מניית בנק זיונס בנקורפוריישן , נפלה בכ-45% מתחילת השנה. בדומה לבנק קיקורפ, גם בנק זיונס נפגע קשות מקריסתם של הבנקים האזוריים בארה"ב כמו סיליקון ואלי בנק לאור הריסון המוניטארי האגרסיבי של הבנק המרכזי בארה"ב, והציג תוצאות חלשות בדוחותיו הכספיים האחרונים.

גם חברת האנרגיה הסולארית אנפייז אנרג'י  צללה בכ-37% במחצית הראשונה של 2023. החברה, הציגה דוחות רבעוניים מעורבים ברבעון הראשון של השנה. מצד אחד, החברה הציגה הכנסות שיא בדוחות הכספיים, אך מצד שני הורידה את תחזיות הרווח שלה. 

בדומה למניית אנפייז, מניית הבנק קומריקה נחתכה בכ-37% מתחילת השנה. בדומה למניות בנק קיקורפ וזיונס, הבנק האזורי קומריקה נפגע מקריסתם של בנקים אזוריים אחרים בארה"ב לאור התנאים המאקרו כלכליים בארה"ב.