הסדר מקל בתיק חניון הברזל: אחד המהנדסים לא ירצה מאסר ולא יורשע

הפרקליטות הגיעה להסדר טיעון עם שניים מהנאשמים בתיק קריסת גג החניון ברחוב הברזל בת"א ב-2016: המהנדס אריאל בבג'נוב ומשרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים • עפ"י ההסדר, הנאשמים יודו בעבירות של מעשה פזיזות ורשלנות במקום גרימת מוות ברשלנות, ויוטל עליהם לשלם פיצוי של מאות אלפי שקלים • הנאשם המרכזי, המהנדס חנוך צחר, ימשיך לנהל את ההליך

קריסת החניון ברחוב הברזל בתל אביב ב-2016 / צילום: שלומי יוסף
קריסת החניון ברחוב הברזל בתל אביב ב-2016 / צילום: שלומי יוסף

כשנתיים וחצי לאחר הגשת כתב האישום, פרקליטות מחוז תל אביב הגיעה להסכמות עם המהנדס אריאל בבג'נוב ועם משרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים, בו עבד בזמן קריסת גג חניון ברחוב הברזל בתל אביב בשנת 2016, שהביאה למותם של שישה עובדים: אולג מישאלוב, רוסלן איסקוב, אולג יעקובוב, עאהד רימאווי, דניס דיאנצ’נקו ומוחמד דוואבשה. 

מגובה המזונות ועד נרמול אפליה: חוקי הקואליציה שיפגעו כלכלית בנשים 
העליון: עורך דין שהתפשר בשם לקוחותיו ולקח לעצמו את הכסף יושעה לצמיתות

הפרקליטות הגיעה להסדר טיעון לפיו הנאשמים - בבגנוב וחברת המהנדסים - יודו בעבירות של מעשה פזיזות ורשלנות במקום גרימת מוות ברשלנות. הנאשמים לא יורשעו בכפוף להמלצת שירות המבחן, ויוטל עליהם במסגרת ההסדר פיצוי עונשי שישולם דרך התיק האזרחי - 100 אלף שקל לכל משפחת מנוח ובסך-הכול 600 אלף שקל. בנוסף ניתן צו שירות מבחן בהתאם לתסקיר שייערך.

תפקיד המהנדס שהורשע בהסדר היה לפקח על עבודת המתכנן הראשי. בשל כך הוא נחשב לנאשם הפחות חמור מבין השניים שהועמדו לדין. לפי החוק אין חובת פיקוח על מהנדס מתכנן והחובה נגזרת מהחוזה האזרחי שנערך. בחוזה שנחתם לא הוגדרו היקף וטיב הפיקוח, אלא רק פיקוח חלקי על פרוגרמה.

בתיק עלתה השאלה הקשה מה כלל הפיקוח החלקי והאם היתה חובה לבדוק את התקרה, או רק בדיקה כללית של המבנה. עוד עלתה שאלה מי צריך ליזום בדיקה כאמור, האם מהנדס הצל בעצמו, או לפי דרישה של מנהל הפרויקט, והאם הדרישה כרוכה בתשלום נוסף, כפי שהיה בבדיקות מיוחדות שנתבקשו.

לדברי גורם בפרקליטות, בסיכום הכללי, מאחר שמדובר באחריות של גורם משני, ממעגל אחריות שני, ובהתחשב בקשיים בראיות ובמורכבות המשפט, הגיעו למסקנה שנכון להגיע להסדר.

מי שימשיך לנהל את ההליך הוא המהנדס חנוך צחר (88) ומשרדו, משרד המהנדסים מילר שנבל צחר.

קריסת המבנה: שישה נהרגו, 23 נפצעו 

בספטמבר 2016 קרס גג חניון ברחוב הברזל בתל אביב והביא למותם של שישה עובדים - אולג מישאלוב, רוסלן איסקוב, אולג יעקובוב, עאהד רימאווי, דניס דיאנצ’נקו ומוחמד דוואבשה. 23 נפצעו. רק בדצמבר 2020 הוגש כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות של ששת העובדים וחבלה ברשלנות של הפצועים.

כתב האישום הוגש נגד המהנדסים חנוך צחר (83) ואריאל בבג’נוב (52) ונגד שותפויות המהנדסים מילר שנבל צחר וירון-שמעוני-שחם שייעצו לפרויקט. התיק נגד דניה סיבוס, שביצעה את הפרויקט, והמנכ"ל רונן גינזבורג נסגר לאחר הליך שימוע.

מאז הוגש כתב האישום, נדחו הדיונים פעם אחר פעם במטרה להסדיר את בקשות הסנגורים לחומרי חקירה בתיק, לאחר שאלה טענו כי לא קיבלו את מלוא חומר החקירה לו הם זכאים. לבסוף החלו להישמע העדויות בנובמבר 2022, לאחר שהליך גישור בין הצדדים לא צלח.

אחת הסיבות להימשכות ההליכים בחקירה, בפרקליטות ובבית המשפט, היא היקף חומר החקירה בתיק, שמכיל עשרות ארגזים, ומורכבות הסוגיות שגופי החקירה והתביעה נדרשו לבחון. מדובר בסוגיות בתחום ההנדסה, והראיה המרכזית היא חוות-דעת שנכתבה על-ידי מומחים מהטכניון.

לפי כתב האישום, המהנדס צחר לא ערך חישובים לבדיקת חדירה של תקרת החניון, לפי הסטנדרט המקצועי המתחייב. כמו כן, נטען כי ליקוי זה נבע מרצונו לחסוך בחפירה באזור מי התהום על רקע תמריץ כלכלי.

כתב האישום המקורי ייחס לבבבג'נוב ומשרד המהנדסים בו עבד תפקיד של הבטחת איכות ואחריות לגרימת מותם של המנוחים. בכתב האישום המתוקן בו הודו השניים לא מיוחסת חובת פיקוח או תפקיד של הבטחת איכות. ובהתאם, גם לא אחריות לתאונה.

לפי כתב האישום המתוקן, קיים נוהל שקבעה עיריית תל אביב לניהול פרויקט חניון הברזל המחייב בין היתר להעביר לחברת שחם תכניות הנדסיות לצורך בחינת התאמתן לדרישות התכנון, הועבר לחברה תכנית קונסטרוקטיבית המציגה את גיאומטריית התקרה של חניון הברזל.

בבג'נוב אישר כי עקרונות תכנון השלד תואמים את דרישות התכנון, לא פנה לאחוזת החוף או למנהל הפרויקט כדי לדרוש בחינה של המבנה ולא עקב אחר התקדמות התכנון הקונסטרוקטיבי בפרויקט. בשל כך הורשעו בעבירה של פזיזות ורשלנות.

את בבג'נוב ייצגה עו"ד תמי אולמן ואת משרד המהנדסים עו"ד משה מזור מגולדפרב זליגמן. את המדינה ייצגו עורכי הדין אסף שביט, אור גוטמן ואריאל גטניו מפרקליטות מחוז תל אביב.