כתב אישום בפרשת אסון קריסת החניון ברמת החייל; רונן גינזבורג לא יואשם

באסון הקשה נהרגו 6 פועלים • למרות שהחשדות יוחסו בתחילה הן לגורמי ההנדסה והן לגורמי הביצוע, כתב האישום קובע כי האשמה מוטלת על חברת ההנדסה • התיק נגד דניה סיבוס והמנכ"ל רונן גינזבורג נסגר

קריסת החניון ברחוב הברזל ברמת החייל / צילום: שלומי יוסף
קריסת החניון ברחוב הברזל ברמת החייל / צילום: שלומי יוסף

לבית משפט השלום בתל אביב הוגש הבוקר (ה') כתב אישום בפרשת אסון קריסת החניון ברמת החייל בתל אביב בספטמבר 2016. באסון הקשה נהרגו 6 פועלים.

למרות שהחשדות יוחסו בתחילה הן לגורמי ההנדסה והן לגורמי הביצוע, כתב האישום קובע כי האשמה מוטלת על חברת ההנדסה.

הנאשמים הם: חנוך צחר, מבעלי שותפות משרד המהנדסים מילר, שנבל , צחר ושות'; המהנדס הבכיר אריאל בבגנוב ממשרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים בע"מ; וכן שני התאגידים בהם עובדים השניים.

על-פי כתב האישום, שהוגש על-ידי עורכי הדין אסף שביט וגיל קרן-רם, במהלך שנת 2008 נחתם חוזה לקבלת שירות ייעוץ בין חברת אחוזת חוף לבין משרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים בע"מ. במסגרת החוזה הוטל על המשרד תכנון והכנת אומדן מקדמיים להקמת חניונים ברחוב הברזל בתל אביב. במהלך שנת 2012 זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז שפרסמה עיריית תל אביב להקמת החניון ברחוב הברזל. לאחר זכייתה, העבירה אפריקה ישראל את עבודות התכנון והביצוע לחברת דניה סיבוס.

חברת דניה התקשרה בחוזה עם שותפות משרד מילר, שנבל, צחר ושות' לתכנון החניון. במסגרת ההתקשרות זו נכלל תמריץ כלכלי, לפיו במקרה שהמשרד יחסוך בעלויות השפלת מי התהום בתכנון הקונסטרוקטיבי של חניון הברזל, תוענק לו הטבה כספית בגובה של עשרים אחוזים מדמי החיסכון.

מיום חתימת החוזה החל המהנדס צחר לתכנן את הקונסטרוקציה של חניון הברזל. על-פי כתב האישום, צחר כלל לא ערך חישובים לבדיקת חדירה של תקרת חניון הברזל, ובכך סטה בצורה גסה מהסטנדרט המקצועי המתחייב. לפי הנטען, ביסוד תכנון ליקוי זה עמד, בין היתר, רצונו של צחר לחסוך עד כמה שניתן בחפירה באזור מי תהום, וזאת על רקע התמריץ הכלכלי.

עוד עולה מכתב האישום כי צחר תכנן את תקרת החניון כתקרה מקשית ללא קורות וללא כותרות, הנשענת על עמודים והמועדת מטבעה לסיכון של כשל חדירה. תכנון זה שהוביל צחר היה שונה באופן מהותי מהתכנון המקדמי, שהוגש למכרז על-ידי משרד ירון-שמעוני.

בהמשך לאמור, בהתאם לנוהל העבודה, הועברה על-ידי מילר ושות' התוכנית הקונסטרוקטיבית של החניון לאישור משרד ירון-שמעוני, אשר היה אמון על הבטחת איכות מטעם חברת אחוזת החוף.

על-פי כתב האישום, במהלך נובמבר 2014 נתן המהנדס בבגנוב אישור מטעם משרד ירון-שמעוני לביצוע תוכנית הקונסטרוקציה של חניון הברזל, מבלי שבדק את יציבות המבנה בעומס הצפוי. אי-ביצוע בדיקה זו הביא לכך שהתוכנית הקונסטרוקטיבית נותרה בעינה והמשיכה להיות תוכנית מסוכנת. בשל ההתרחשות המתוארת, נטען, עבר הפרויקט משלב התכנון לשלב הביצוע על יסוד תכנית לקויה וכושלת שערך צחר, אשר בגינה נגרמה לבסוף התמוטטות תקרת החניון.

ב-5.9.16, במהלך השלמת עבודת הבנייה של חניון הברזל על-ידי דניה סיבוס, כשלושה שבועות בלבד לפני תאריך היעד לפתיחת החניון, התמוטטה תקרת החניון בדרך של חדירת התקרה לעמודים. כתוצאה מכך נהרגו 6 בני אדם, ונחבלו 23 בני אדם נוספים.

התמוטטות התקרה התרחשה בעומס של כשליש מהעומס שבו התקרה הייתה צריכה לעמוד על-פי התקן. העומס שהייתה התקרה צריכה לשאת היה עומס גבוה במיוחד, הכולל את המשקל העצמי של התקרה ועומסים קבועים נוספים, כגון שכבת בטון הגנה בעובי של כ-70 ס"מ, חצץ בעובי של 20 ס"מ ואדמת חמרה. בנוסף לכך, תוכננה לנסוע מעל תקרת החניון רכבת קלה, ויועד בה אזור נפרד לחניית כבאית אש.

על-פי כתב האישום, שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שיצרו הנאשמים, כל אחד לפי חלקו, תוך הפרת חובות הנגזרות מתפקידם המקצועי, גרמה לאסון הכבד.

כתב האישום הוגש לאחר הליך שימוע בפרקליטות המחוז. חומר הראיות בתיק הוא רב-היקף ומורכב ומכיל חוות-דעת מקצועיות בתחומים רבים.

במקביל הודיעה הפרקליטות לבאי-כוחם של חברת דניה סיבוס; מנכ"ל החברה, רונן גינזבורג; מנהל הפרויקט מטעמה של חברת קידן ניהול פרויקטים בע"מ, אילן דונסקי; והמהנדסת ליטל מרמוש ממשרד מילר, שנבל, צחר ושות'; כי התיקים נגדם בפרשה ייסגרו. 

מחברת דניה סיבוס נמסר: "גם בהזדמנות זאת אנו רוצים להביע את צערנו הכבד על מותם של ששת הפועלים באירוע קריסת החניון ולהשתתף בצערם העמוק של המשפחות. אנחנו מברכים על כך שטענותיה של דניה בשימוע, לפיה היא אינה אחראית לתאונה הטרגית, התקבלו על-ידי הפרקליטות, והתיק נגדה ונגד מנכ"ל החברה רונן גינזבורג נסגר. אנחנו רוצים להודות לעו"ד איתן מעוז, לעו"ד ז'ק חן ולעו"ד שי אילון על מקצועיותם ועל מסירותם. דניה תמשיך לצעוד קדימה בראש מורם, בהובלתו של המנכ"ל גינזבורג, ולהוביל את ענף הבנייה בישראל במקצועיות, בבטיחות ובאמינות המאפיינים אותה במשך עשרות שנות פעילותה".

עורכי הדין גיל דחוח חן אוריה וחן בראון מסרו בשם אילן דונסקי לאחר סגירת התיק נגדו כי "הליך השימוע היה הוגן והתנהל בלב פתוח ובנפש חפצה על-ידי פרקליטות מחוז תל אביב". 

עו"ד יוליה שנקר, שמייצגת את משפחתו של דניס דיאצ'נקו שנהרג בקריסת החניון, ואת אחד הפצועים, מסרה לגלובס: "למעלה מ-4 שנים שמשפחות הקורבנות נאלצו להמתין להגשת כתבי האישום. אלמנות ועשרות יתומים, הורים שכולים ופצועים אשר מחכים ליומם בבית המשפט. בהתאם להחלטת בית המשפט העליון, לא ניתן היה להתקדם בתיקים האזרחיים בלא הגשת כתבי האישום, מצב שהעמיד משפחות הפצועים וההרוגים מול שוקת שבורה. כעת, כשהוגשו כתבי האישום, כולי תקווה שההליך האזרחי יגיע לסיומו, והנפגעים יוכלו לקבל פיצוי כספי אשר יקל, ולו במעט, על כאבם הקשה". 

*** חזקת החפות: ארבעת הנאשמים מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בכל עבירה, ועומדת להם חזקת החפות. 

צרו איתנו קשר *5988