הגדולים שולטים: מה ניתן ללמוד מתוצאות הבנקים המובילים בוול סטריט

מניות בנק אוף אמריקה, ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו ואחרים קפצו השבוע על רקע דוחות כספיים חזקים, שהושפעו לחיוב מהריבית ומאיתנותם הפיננסית • עם זאת, לא כל החששות התפוגגו: "לא אופתע אם נראה רכישות של בנקים בינוניים וקטנים בהמשך השנה, כהצלה מפני קריסה"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen
בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

המערכת הבנקאית בוול סטריט יכולה להרגיש מרוצה לאחר פרסום הדוחות לרבעון השני בשנת 2023. הבנקים הגדולים הציגו הכנסות מעל לציפיות בשוק, ומניותיהם זינקו בהתאם. הדוחות הללו מדגישים את המצב החיובי בבנקים האמריקאיים המובילים, לאחר שמהלך הרבעון הראשון של השנה קרסו ונסגרו כמה מהבנקים האזוריים בארה"ב. אך למרות האופטימיות הנוכחית, לא ברור כלל האם המגמה החיובית תימשך. מצד אחד הריבית הגבוהה מעלה את התשואה על ההלוואות שמעמידים הבנקים, ומצד שני הסיכונים למערכת עדיין קיימים.

● מניות "מם", טכנולוגיה וקריפטו: משקיעים בוול סטריט שוב מרגישים נועזים 

דוחות הבנקים היו חיוביים ברבעון הנוכחי, כאשר בנק אוף אמריקה, מהבנקים הגדולים בארה"ב, דיווח על רווח למניה של 0.88 דולר, ועקף את תחזיות האנליסטים. הכנסות הבנק זינקו בשיעור של 11% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ועמדו על 25.2 מיליארד דולר. גם בג'יי. פי מורגן היכו את התחזיות, והציגו רווח למניה של 4.37 דולר והכנסות של 41.3 מיליארד דולר, לעומת צפי של 39 מיליארד דולר בלבד. בתגובה עלו מניות הבנקים בשבוע האחרון ב־4%־8% - הרבה יותר ממדד ה־S&P 500. עם זאת מתחילת השנה, הבנקים עדיין בפיגור משמעותי מול המדד המוביל.

 

מבחני הקיצון הוכיחו - המערכת הבנקאית חזקה

הדוחות החיוביים לרבעון השני מגיעים לאחר משבר הבנקים בתחילת חודש מרץ, שהעיב מאוד על המערכת הפיננסית בארה"ב והעלה את החשש לסגירת בנקים נוספים. יו"ר הפד, ג'רום פאוול, הנחה בפגישות הוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי לבחון מקרוב את המצב בבנקים כדי להבין כיצד משפיעה עליית הריבית על יכולת הבנקים לתפקד.

הדבר גרם לחששות בדבר יכולתה של המערכת הפיננסית להתמודד עם העלאות ריבית נוספות במסגרת המאבק באינפלציה. המערכת, כזכור, הצליחה להתאושש מאז, ופאוול מיהר להבהיר בהמשך השנה כי המערכת הפיננסית בארה"ב "חזקה ואיתנה".

"יש כמה סיבות אפשריות להצלחתו הנוכחית הסקטור הפיננסי בארה"ב", טוען רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות. "הדוחות הראו באופן כללי תוצאות טובות כאשר חלק מזה נובע כמובן מהתנאים הכלכליים". עליות הריבית החדות ביצע הפד בשנה האחרונה העלו גם את הריבית שגובים הבנקים על ההלוואות והמשכנתאות שהם מעניקים ללקוחותיהם.

גורם נוסף לדוחות החיוביים, טוען איתי רושקביץ, מנכ"ל חברת הייעוץ הפיננסי Complex, היא עוצמתם של הבנקים הגדולים. לדבריו, כוחם מתבטא בהלימות הון גבוהה ויכולת ספיגת הפסדים: "מבחני הקיצון שערך לאחרונה הפד ל־23 הבנקים הגדולים, הראו כי הם ערוכים לתרחישי קיצון ומחזיקים עודפי הון שיוכלו לתמוך בחלוקות דיבידנדים גבוהות בעתיד".

מנחם מצביע על כך שבסופו של דבר המשבר חיזק את המערכת הבנקאית: "הבנקים הגדולים סייעו למתחרים הקטנים יותר, בד בבד עם פעולה נחושה של הרגולטורים והחשש שהמשבר יחלחל לבנקים הגדולים יותר לא התממש". באותו העניין, מנחם מזכיר כי שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן הבהירה כי במשבר הנוכחי, בשונה ממשבר 2008, הופקו לקחים והרגולטור היה מעורב וסייע לבנקים להכיל את השבר הזה בצורה יותר טובה.

תמונת המצב בבנקים הקטנים שונה

אבל לא הכול חיובי בסקטור הפיננסי בארה"ב. נראה כי למרות שהמערכת הבנקאות נותרה חזקה, המשבר פגע לפחות בסקטור מסוים - הבנקים הקטנים. רושקביץ מציין ש"למרות שדוחות הבנקים הגדולים היו חיוביים, המערכת הבנקאית כוללת גם אלפי בנקים בינוניים וקטנים, שם התמונה שונה וחלקם עלולים לפרסם בימים הקרובים דוחות בעייתיים".

רושקביץ מסביר שלצד דוחות הבנקים הגדולים, היה ניתן לראות גם עלייה גבוהה מהצפוי בריבית על הפיקדונות. לדבריו, מדובר בסימן שלילי לבנקים הבינוניים והקטנים, שכושר המיקוח שלהם מול הלקוחות מוגבל. בנוסף, מבחני הקיצון של הבנקים האזוריים, הגדולים יחסית מבין הבנקים הבינוניים, הציגו רמות הון נמוכות תחת התרחישים שנבחנו.

הבנק האמריקאי וולס פארגו / צילום: Shutterstock
 הבנק האמריקאי וולס פארגו / צילום: Shutterstock

כתוצאה מכך, הפד ככל הנראה יחמיר את דרישות ההון מהבנקים הללו, דבר שצפוי לפגוע בערך מניותיהם וביכולתם לחלק דיבדנדים למשקיעים. העניין חמור עוד יותר בכל הנוגע לבנקים הקטנים בארה"ב.

לכן, חוזר רושקביץ, בנקים שיציגו בדוחות הקרובים ירידה בהיקף הפיקדונות ועלייה משמעותית בריבית הממוצעת, עלולים לגרום לירידה חדה במחירי מניותיהם ולעוד בריחת פיקדונות, וליצור עבורם תהליך הרסני. הסיכון גבוה במיוחד לבנקים שנמצאים בפוקוס של השוק. קריסה של אחד מהם יכולה לגרור תגובת דומינו שתגרום לפגיעה בבנקים אחרים.

"לא אופתע אם נראה רכישות של בנקים בינוניים וקטנים ע"י המערכות הגדולות כהצלה מפני קריסה. אנו נמצאים בסביבה כלכלית שלא מעודדת במיוחד עבור הבנקים הבינוניים והקטנים, ומשבר נזילות עלול להוביל לרכישות מהירות מסוג זה".

בגולדמן זאקס נפגעו מהתנודתיות בוול סטריט

בעוד שמרבית הדוחות של הבנקים הגדולים היו חיוביים, באלו של בנק ההשקעות גולדמן זאקס מתגלה תמונה שונה. בשבוע שעבר דיווח הבנק על רווח למניה של 3.08 דולר ברבעון השני - 10 סנט מתחת לתחזיות.

אחד הגורמים שפגעו ברווחי הבנק הוא פיחות שוווי נכסי הנדל"ן שלו לצד ירידה חדה בהכנסות מבנקאות השקעות ומסחר. בשונה מבנקים אחרים רוב הרווחים של גולדמן מגיעים מפעילות המסחר בוול סטריט שמתאפיינת בתנודתית, היכולה להוביל לעלייה בהכנסות וברווחים בתקופות גאות במסחר אך מצד שני לירידה בפעילות בעיתות שפל.

"נראה שהמצב מתייצב לטובה בחודש וחצי האחרונים", טען מנכ"ל הבנק, דיוויד סולומון לאחר פרסום הדוח. סולומון אמר שלמרות הירידה ברווחים מתחום ההשקעות של הבנק, הפעילות בשוק ההון שבה לצמוח.

"דוח רע של בנק אזורי יכול להפיג את כל האופטימיות"

באשר להמשך השנה, רושקביץ אומר כי המערכת הבנקאית היא למעשה ליבת הכלכלה בארה"ב. "ההתפתחות של המערכת הפיננסית־בנקאית מעידה על הסביבה הכלכלית כולה", ציין. "צריך לשים לב שלמרות דוחות חיוביים של הבנקים הגדולים, דוח רע במיוחד של בנק אזורי יכול להפיג את כל האופטימיות בשוק". עם זאת לפחות כרגע הוא צופה שהמגמה החיובית תימשך השנה.

מנחם טוען כי "הצפי לנחיתה רכה של האינפלציה בארה"ב ללא צורך בפגיעה של ממש בהכנסות משקי הבית ובתעסוקה, עלול להשפיע לרעה על הביקוש לאשראי. מצד שני, מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן שפורסם השבוע הציג שיא של שנתיים, מה עשוי להעיד על תיאבון הקניות של הציבור האמריקאי. הבנקים הגדולים יקוו להמשך התמודדות מוצלחת של הצריכה הפרטית והפעילות העסקית עם העלאות הריבית וההערכות כי זו לא תרד בקרוב".