בוטלה מכירת השליטה בהפניקס לקרן ההשקעות של ממשלת אבו דאבי

קרנות סנטרבריד' וגאלאטין פוינט קפיטל, שחתמו על מזכר הבנות בדצמבר האחרון, ביטלו את מזכר ההבנות עם קרן ההשקעות מהמפרץ הפרסי על רקע קשיים רגולטוריים • כעת הן מתכננות למכור נתח ממניות הפניקס ולהישאר כבעלות שליטה בחברה

אייל בן סימון, מנכ''ל קבוצת הפניקס, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: שלומי יוסף
אייל בן סימון, מנכ''ל קבוצת הפניקס, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: שלומי יוסף

נכשלה מכירת חברת הביטוח הפניקס לקרן ההשקעות שלל ממשלת אבו דאבי (ADQ). הבוקר (א') מדווחת הפניקס כי בוטל מזכר ההבנות עליו הודיעה ב-13 בדצמבר אשתקד, לפיו קרנות השליטה בחברה, סנטרברידג' וגאלאטין פוינט קפיטל, בוטל "לאור המגבלות הרגולטוריות האפשריות אשר היו מתעוררות כתוצאה מרכישת גרעין השליטה על ידי הקונסורציום". 

זה היה אמור להיות אקזיט חלומי: אלה המפסידים מביטול עסקת הפניקס 
● עסקת הענק של אבו דאבי והפניקס: המספרים, המכשולים והמרוויחים הגדולים

לפי הודעת הפניקס , התוצאה של אותן מגבלות היתה הטלת מגבלות אפשריות "על מספר חברים בקונסורציום לבצע השקעות מהותיות נוספות בישראל". עם זאת, סיכול המבנה הנוכחי של העסקה שהלכה והתגבשה למכירת השליטה בהפניקס, עדיין משאיר לדברי החברה פתח לעסקה במבנה חדש. חברי הקונסורציום מאיחוד האמירויות עדיין מגלי עניין בלהפוך לבעלי מניות בהפניקס.

לכן הצדדים מסרו כי הם מגבשים הסכם חדש לפיו בעלות השליטה, ימכרו חלק מהמניות שלהן בהפניקס אך ישמרו החזקה של לפחות 30% בדילול מלא. המשמעות היא שהן תישארנה עם השליטה, כאשר המשקיעים מהמפרץ הפרסי יהפכו לבעלי מניות בחברה.

בדצמבר דיווחנו כי שלוש שנים בלבד מאז רכשו הקרנות סנטרברידג' וגאלאטין פוינט קפיטל את השליטה בהפניקס מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, הן חתמו על מזכר הבנות שמטרתו היתה למכור את רוב החזקותיהן לידי קרן השקעות של ממשלת אבו דאבי, ADQ , תמורת 2.3 מיליארד שקל. העסקה שלא יצאה לפועל אמורה היתה להניב להן רווח עצום של יותר מ־150% על השקעתן בחברה. באותה עסקה תכננו הצדדים 25% ממניות הפניקס, ששיקפו במחיר שנקבע אז שווי שוק של 9.2 מיליארד שקל להפניקס - נמוך מעט משווי השוק בבורסה באותו מועד. אך מחיר המניה באותה עסקה שיקף לקרנות תשואה פנטסטית של 100% למניה בשלוש השנים האחרונות. שווי השוק הנוכחי של הפניקס טיפס מאז והוא נושק כיום ל-9.8 מיליארד שקל.