האירו בשיא של כל הזמנים. איך זה ישפיע על החלטת הריבית היום?

המטבע האירופי טיפס קרוב ל-18% מהשפל של ספטמבר האחרון, אז היה שווה פחות מהדולר, ושער החליפין הגבוה שלו מאיים על הכלכלה מוטת-היצוא של הגוש כולו • היום בצהריים תתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי

כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Associated Press, Petros Karadjias
כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Associated Press, Petros Karadjias

כאשר נגידי הבנק המרכזי האירופי יתכנסו היום (ה') כדי לדון בהעלאת ריבית נוספת, או במדיניות המוניטרית המתאימה ביותר למצב הנוכחי, נתון חדש עשוי לשחק תפקיד בהחלטתם: האירו התקרב בימים האחרונים לשיא של קרוב לשנה וחצי מול הדולר, והוא נמצא בשיא של כל הזמנים מול סל מטבעות משוקלל המתחשב בשותפי הסחר המרכזיים של האיחוד האירופי

אחרי הפוגה קלה: הריבית בארה"ב שוב עולה ב-0.25% 
למה מניות ג'נרל אלקטריק יותר לוהטות ממניות אפל, מטא או טסלה 
11,000 לירות לדולר בודד: שפל היסטורי לכלכלה הסורית 

בשבוע האחרון עמד שער האירו על יותר מ-1.12 דולר, לאחר שהשלים עלייה של קרוב ל-18% מאז השפל שאליו הידרדר בספטמבר האחרון, אל למטה מערך השוויון עם המטבע האמריקאי, לראשונה לאחר שני עשורים.

שער החליפין הנומינלי של האירו, כפי שהוא נאמד על ידי ה-ECB, נמצא בימים אלה בשיא של כל הזמנים, ושער החליפין מול היואן הסיני ניצב בשיא של שלוש שנים.

 

שער חליפין גבוה מקשה על הכלכלה מוטת-היצוא של גוש האירו, במיוחד לאסיה, יצוא שהיה אחד ממנועי הצמיחה האירופיים המשמעותיים ביותר בשנים האחרונות. היתרון התחרותי של מוצרים אירופיים הולך ונשחק על ידי המחירים העולים שלהם בשווקים המקומיים, וזאת דווקא בתקופה של היחלשות הצריכה בשוק הסיני. כך שלמעשה, ההשפעה של שער חליפין גבוה של האירו על הצמיחה האירופית עשויה להיות חדה במיוחד בחודשים הקרובים, לפי אנליסטים.

האם הבנק האירופי ימתן את העלאות הריבית?

מכיוון שאחת הסיבות העיקריות לראלי שנרשם באירו בחודשים האחרונים הוא החלטות הריבית הניציות של הבנק המרכזי האירופי - והעובדה כי ה-ECB נותר "הנץ האחרון בשוק", אחרי שהפד האמריקאי האט את הקצב, ייתכן כי השער הגבוה (ובעיקר השלכותיו על הצמיחה) יתרמו להחלטה למתן את ההעלאות, לפי אנליסטים.

עד כה, היה המסר מהבנק המרכזי האירופי כי יש לשמור על מדיניות מוניטרית הדוקה כדי להוריד עוד את האינפלציה, ולמנוע "פריצה" שלה למגזרי השירותים.

כעת עומדת הריבית בגוש האירו על 3.5%, אחרי מחזור ההעלאות המהיר ביותר בתולדות הגוש, והציפיות הן להעלאה נוספת של 0.25% היום, וכן להעלאות נוספות לאחר מכן.

זהו עדיין שיעור ריבית בסיס נמוך בהשוואה לזה השורר בארה"ב, בבריטניה ובמדינות אחרות. החשש בגוש האירו הוא מפגיעה קריטית בצמיחה באיחוד כתוצאה מהריביות הגבוהות, כלומר מהשפעה שלילית שלא לצורך על הפעילות העסקית, במיוחד על רקע ירידה מתמשכת באינפלציה בחודשים האחרונים. אל שיקולי "הנחיתה הרכה" שאליה מנסה האיחוד לכוון מתווסף כעת השיקול לגבי רמת השיא של האירו.

"השער הגבוה של האירו הוא בוודאי גורם דאגה משמעותי ל-ECB", אמר לסוכנות הידיעות בלומברג אנליסט מחברת הסחר במט"ח Insight Investment. הוא ציין כי הסימנים הטכניים הם לכך שהמטבע נמצא בייסוף-יתר לעומת הדולר.

בימים האחרונים, ולאחר רמות של 1.12 דולרים לאירו, נרשמה ירידה בשער החליפין, והוא עומד היום על 1.11 דולרים.

לפי סקר של "בלומברג", רוב האנליסטים חוזים כעת ירידה הדרגתית של האירו ל-1.1 דולרים בשלושת החודשים הבאים, ואז עלייה מחודשת ל-1.12 עד סוף השנה. "לשער האירו-דולר אין סיבה להיות כה גבוה, והוא יודע את זה", אמר אנליסט מט"ח לסוכנות הידיעות.

תשומת-לב לרטוריקה של כריסטין לגארד

רוב תשומת-הלב בנושא תינתן לא רק להחלטת הריבית הקרובה, אלא בעיקר לרטוריקה של נשיאת הבנק המרכזי האירופי כריסטין לגארד.

הנשיאה הייתה חדה מאוד מאז דצמבר האחרון בדבריה בנוגע לצורך בהעלאות ריבית, ואנליסטים יחפשו רמזים להצהרות "יוניות" יותר.

נתוני צמיחה שיתפרסמו השבוע גם הם עשויים להשפיע על הכיוון העתידי שיתווה הבנק המרכזי, שבו חלק מהנגידים (בעיקר ממדינות צפון אירופה) עדיין דוחפים להעלאות ריבית, בעוד שנגידי איטליה וספרד, בין היתר, סבורים שיש לעצור כעת ולהימנע ממיתון שלא לצורך.