למה מניות ג'נרל אלקטריק יותר לוהטות ממניות אפל, מטא או טסלה

מחיר המניה של ג'נרל אלקטריק עלה ביותר מפי שניים משנה שעברה, תוך שתאגיד הענק ממשיך בתהליך הפיצול שלו לשלוש חברות שונות

מניית ג'נרל אלקטריק על מסכי בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Richard Drew
מניית ג'נרל אלקטריק על מסכי בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Richard Drew

בוול סטריט אוהבים את מה שהם רואים בג'נרל אלקטריק . מניות הקונגלומרט התעשייתי עלו במחיר יותר מכפליים בשנה האחרונה, והציגו ביצועים טובים יותר מהמניות של מטא , אפל , טסלה  וכמעט מכל יתר הממריאות ב-S&P 500.

כשהכאוס בכנסת פגש את הכלכלה: ״לשקל ולמניות יש עוד לאן לרדת״
●  "יש גורמי אי ודאות חדשים": מה צפוי היום בבורסה ובשוק המט"ח  

העלייה במחיר מניות GE מגיעה בעת שהיצרנית פועלת לפישוט פעילותה על ידי השלמת ההתפצלות לשלוש חברות נסחרות נפרדות. העתיד של GE ממוקד בעסקי התעופה והחלל שלה - חברה לייצור מנועי סילון שהרוויחה משיקום הביקוש לטיסות.

המניות נסחרות קרוב לרמה הגבוהה ביותר שלהן בחמש שנים, ומחירן עלה כאמור יותר מכפליים מאז לפני שנה. לעומת זאת, מדד S&P 500 כולו עלה בכ-13% ב-12 החודשים האחרונים.

בחישוב הכולל דיבידנדים, התשואה של מניות GE היא 69% מתחילת השנה ו-108% ב-12 החודשים האחרונים, על פי נתוני השוק של דאו ג'ונס. מדד S&P 500 הניב תשואה של כ-19% מתחילת השנה וכ-15% בחישוב 12 חודשים לאחור. 

 

בתחילת 2024, צפויה ג'נרל אלקטריק להיפרד ממחלקת ייצור האנרגיה והאנרגיה המתחדשת שלה - תחומים שהיו אחראים לכ-46% מהרווחים של החברה ברבעון הראשון. לחברה החדשה יקראו GE Vernova.

החברה כבר נפרדה בתחילת השנה מפעילויות בתחום הבריאות, וכיום הן מאוגדות בחברה הנסחרת בבורסה - GE HealthCare Technologies. בבעלות החברה האם לשעבר עוד 13.5% מהמניות של GE Healthcare Technologies, אך בכוונתה למכור גם את אלה לאורך זמן, כך הודיעה בזמנו החברה.

בפגישה השנתית של בעלי מניות בג'נרל אלקטריק במאי, המנכ"ל לארי קאלפ אמר ש"בשנה הבאה יהיו לנו שלוש GE, כל אחת עם יותר אחריותיות וגמישות אסטרטגית", ועם משקיעים שנלהבים להיות בעלי מניות של החברות האלה בפני עצמן.

מה שיישאר מג'נרל אלקטריק של היום זו מחלקת האוויר והחלל. יחידה זו הרוויחה מהחזרה העולמית לטיסות בעולם, ויכולת הייצור שלה כמעט חזרה לרמה שהייתה לפני המגפה, בתקופה שבה חברות צריכות יותר פעולת תחזוקה על מנועי המטוסים שלהן.

GE הרוויחה הכי הרבה מהשיקום בטיסות למרחקים ארוכים, בגלל שמנועיה דומיננטיים בצי העולמי של בואינג 787, והיא מייצרת את המנוע היחיד שיכול להטיס את בואינג 777X החדש, שצפוי להיכנס לשירות ב-2025.

החברה וחברת ייצור המנועים CFM, שאותה הקימה יחד עם Safran הצרפתית, גם הבטיחו לעצמן הזמנות רבות השנה, בגלל שאיירבוס ובואינג מגבירות את הייצור. GE כבר הייתה בהתכווצות שנים, ומכרה יחידות שייצרו מוצרים למטבח וקטרי רכבות משא, זרוע פיננסית שהייתה בעלת נכסי מקרקעין והחכירה מטוסים, וכן פעילות בתחום הנפט והגז.

כשהיו ל-GE מגוון חברות, מנהלים לשעבר ומשקיעים אמרו שהחברה התעסקה יותר מדי בביורוקרטיה, שהפכה אותה ללא יעילה וקשה לניהול. משקיעים יעריכו את ההתקדמות של GE כשהחברה תדווח על תוצאות הרבעון השני ביום שלישי.

"הסיפור נעשה פשוט יותר, הוא נעשה נקי יותר, והשוק שנותרנו בו הוא שוק טוב שמשתקם היטב", אמר רוברט ספינגארן, אנליסט חלל וביטחון בכיר ב­-Melius Research.

החברה ממשיכה למכור ציוד לייצור חשמל וציוד ושירותים בתחום האנרגיה המתחדשת - תחומים שלא הצליחו יפה כמו ענף התעופה לאחרונה.

לעת עתה, משקיעים מסתכלים אל מעבר לאתגרים האלה, שעשויים להשתנות אם יחידת Vernova, שתהיה עצמאית בקרוב, תיכשל, כך אמר ספינגארן. "ככל שנשמע מ-Vernova פחות, כך עדיף", אמר.

מעבר לכך, תזרים המזומנים החופשי היה טוב ממה שציפו בוול סטריט ברבעון הראשון, וחיזק את הנחיות החברה על כך שהיא אמורה לייצר השנה תזרים מזומנים חופשי שבין 3.6 מיליארד דולר ל-4.2 מיליארד דולר.

הערכות רווחים לכל שנת 2023 על ידי אנליסטים של וול סטריט טיפסו בשלושת החודשים האחרונים, ל-2.05 דולרים למניה מ-1.98 דולרים למניה בחישוב מתואם, על פי S&P Global Market Intelligence.

מניות GE כבר זינקו בעבר, וסגרו בשיא של כל הזמנים של 360.05 דולר באוגוסט 2000. אפילו ברמות המוגבהות של העת האחרונה, המניות נמוכות ב-69% מהשיא ההוא.