כשהכאוס בכנסת פגש את הכלכלה: "לשקל ולמניות יש עוד לאן לרדת"

החוק לצמצום עילת הסבירות עבר בתום דרמת ענק בכנסת ולאחר מגעים אינטנסיביים לפשרה שהסתיימו בכישלון • המדדים בבורסה ובשוק המט"ח נעו בחדות לאורך כל היום בין תקווה לפשרה שצבעה את המסכים בירוק - לבין פסימיות מחקיקה חד־צדדית • ומה צופים הכלכלנים לבורסה ולשקל?

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט / צילום: Reuters, AMIR COHEN
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט / צילום: Reuters, AMIR COHEN

בעיצומה של דרמה פוליטית, החוק לצמצום עילת הסבירות וביטולה בכל הנוגע להחלטות ממשלה עבר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. הכאוס סביב החקיקה הגיע גם לבורסה בתל אביב. בין דיווחים על מגעים מתקדמים לפשרה לבין כאלה על קריסתם, וכשברקע הפגנות ברחבי הארץ ושביתה חסרת תקדים של פורום העסקים שכוללת עשרות חברות, המשקיעים בבורסה ובשוק המט"ח התקשו להבין מה קורה.

אחרי ביטול עילת הסבירות: מה תוכל הממשלה לעשות, והאם ייתכן שהחוק ייפסל | שאלות ותשובות
איך ייראה המשק הישראלי ללא עילת הסבירות?
"צמצום כוח מערכת המשפט בישראל": החוק לביטול עילת הסבירות מזנק לראש סדר היום העולמי

בשעות הבוקר, חרף המחאות הנרחבות, השביתה ההיסטורית של החברות הגדולות במשק והטלטלות הפוליטיות, השקל דווקא התחזק משמעותית אל מול המטבעות הזרים ונסחר סביב שער של 3.58 שקלים לדולר. מול המטבע האירופי התחזק השקל עוד יותר, ושערו עמד על פחות מ־4 שקלים לאירו אחד - הרמה הנמוכה ביותר מזה חודש.

גורמים בשוק ששוחחו עם גלובס הופתעו מהמצב והתקשו להסביר את המגמה בצל חוסר הוודאות הפוליטי. גורם אף סיפר לגלובס על מוכר גדול של מטבע זר שהוביל את המגמה, שככל הנראה אינו בנק ישראל.

 

אלא שאז הגיעו הדיווחים בשעות הצהריים על קריסת המגעים לפשרה בין הקואליציה לאופוזיציה, והקערה התהפכה. בתוך דקות, שער הדולר עבר לרמות של 3.63 שקלים - התחזקות של חצי אחוז. גם הירידות בבורסה בתל אביב שהחלו בפתיחה החריפו - והמדדים המובילים ירדו בכ־2%.

וכך, כל דיווח על מה שקורה במקביל בירושלים טלטל את השווקים - הדולר ירד, עלה ושוב ירד, הבורסה עברה מאדום לירוק ואז שוב לאדום בוהק. אחרי הדיווחים באתרים בחו"ל והתגובה החדה בבורסה, המגמה בשוק המט"ח אף הפכה מובהקת יותר, והדולר התחזק אחר־הצהריים לרמה של כ־3.67 שקלים - 9 אגורות יותר מהרמה בה נסחר בבוקר. נראה כי השוק משקף את המהומה המתרחשת לאחרונה במציאות הישראלית.

הבורסה בתל אביב שיקפה את הדרמה בירושלים

האירועים בבורסה מגיעים בקשר ישיר למה שהתרחש בין כותלי הכנסת ומחוצה לה, עת אלפי מפגינים ניסו לחסום את הכניסה לכנסת משעות הבוקר המוקדמות, ונרשמו עימותים בין המשטרה למוחים.

ברקע, נבחנה ההצעה של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר־דוד, ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, בניסיון להביא את הצדדים לפשרה ברגע האחרון. אלא שהאופטימיות התפוגגה במהירות, ומה שנראה בהתחלה כאופציה שעשויה לצאת לפועל, לא התממש.

החקיקה החד־צדדית הובילה את יו"ר ההסתדרות, ארנון בר־דוד, לאיים: "מרגע זה ואילך, לכל התקדמות חד־צדדית ברפורמה יהיו השלכות קשות. בימים הקרובים אכנס את המוסדות העליונים של ההסתדרות, מתוך כוונה להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק ולהפעילו בעת הצורך עד להשבתה מלאה".

מפגינים מחוץ לכנסת / צילום: Associated Press, Mahmoud Illean
 מפגינים מחוץ לכנסת / צילום: Associated Press, Mahmoud Illean

עיקר המחלוקת היה לכמה זמן תוקפא החקיקה החד־צדדית הנוספת שמבקשת הממשלה לקדם. הקואליציה ביקשה לצמצם למספר חודשים את התקופה, ואילו האופוזיציה ביקשה להאריך אותה כמה שיותר. בכל אותן שעות נמשך הדיון במליאת הכנסת, בנאומי האופוזיציה שארכו 26 שעות רצוף. דרישה נוספת שהביאה לפיצוץ הייתה לקבוע כי לא ניתן לפטר את שומרי הסף, בהם היועצת המשפטית לממשלה, המפכ"ל ופרקליט המדינה.

כבר בשלב מוקדם, ביום ראשון אחר־הצהריים הודיעו בליכוד כי יתנגדו להצעה, אך ברקע כל העת נמשכו הניסיונות להגיע לפתרון. גם נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג לקח חלק מהותי במגעים. הוא נפגש עם יאיר לפיד ובני גנץ ועם ארנון בר־דוד ודובי אמיתי, אבל גם הניסיונות הללו כשלו.

סמוך לשעה 13:00, רגע לפני תחילת ההצבעות במליאה, שוב השתקף הכאוס הפוליטי בשווקים, עת נראו שוב הסימנים לנפילת הפשרה. התגובה המיידית של הבורסה הייתה כאמור ירידה חדה במדדים והתחזקות מהירה של הדולר, אך רכבת ההרים נמשכה גם בהמשך, והמצב התמתן.

השוק עדיין לא מתמחר עד הסוף את החקיקה

יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר בית השקעות, אומר בשיחה עם גלובס כי חוסר הוודאות הפוליטי הוא האלמנט השולט בתנודות החזקות בשוק. "התשובה היא למעשה כמעט ברורה. אנו רואים שאין אלמנט מאקרו־כלכלי או אפילו שווקים בחו"ל המשפיעים על שער החליפין, חוסר הוודאות הפוליטי מביא לתנודות חזקות בשוק המט"ח". לדבריו, "השוק מיטלטל מאופטימיות לפסימיות וחוזר חלילה".

דווקא אחרי תקופה שבה הבורסה התל אביבית נהנתה ממומנטום חיובי במיוחד ורשמה את רצף העליות הארוך ביותר מתחילת השנה, החשש מפני החרפה של הסנטימנט השלילי בשווקים מתגבר. "השוק לא מגלם את החקיקה באופן מלא, ויש לאן עוד לרדת מבחינת המניות בבורסה ושער החליפין של השקל", אומר כץ. יתרה מכך, הוא צופה כי התוצאה הפוליטית תשפיע על תחזיות חברות הדירוג על רמת האשראי של ישראל, ואף עלול להביא לפגיעה באופק הדירוג של ישראל.

גם רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI, מסכים כי המצב הנוכחי - שבו אין פשרה, והאירוע גולש לכאוס - יפגע בשווקים. הוא מזכיר את הסיבוב הקודם בחודש מרץ שהביא לשיחות בבית הנשיא. הוא מעריך כי גם פתרון מסוג זה לא יספיק הפעם כדי להרגיע סופית את השווקים ולצמצם את הפערים שרשמה השנה הבורסה מתחילת השנה מול מקבילותיה בעולם. "גם עצירת החקיקה בסיבוב הקודם וניסיונות המשא־ומתן בבית הנשיא לא הובילו להסכמות, אלא לניסיון חקיקה חד־צדדי, כך שיידרש מתווה אמין יותר כדי להוביל לסגירת פערים נוספת ביחס למגמה העולמית".

בנק ישראל נמנע עד כה מהתערבות

בקרב הכלכלנים נראה כי יש תמימות־דעים לגבי העובדה שבנק ישראל לא התערב בשוק המט"ח, בניגוד לטלטלות קודמות סביב הרפורמה המשפטית בהן עלתה השמועה על התערבות הבנק המרכזי בשער החליפין. אבל האם זה עומד להשתנות בקרוב?

בהחלטת הריבית האחרונה של בנק ישראל נשאל הנגיד, פרופ' אמיר ירון, מספר פעמים על התערבות אפשרית של הבנק בשער הדולר, זאת לאחר פרסום של בנק אוף אמריקה אשר הציע שינוי בגישת הבנק והמליץ להתערב בשוק המט"ח. כאמור, בנק ישראל נמנע בינתיים מהתערבות בשוק המט"ח.