מקורות נערכת לתבוע את הרגולטור ב-270 מיליון שקל: איך זה ישפיע על מחיר המים?

לפי מקורות, חלוקת הכספים על מכירת מתקן ההתפלה באשדוד אמורה הייתה להתחלק 570 מיליון שקל למקורות ו-312 מיליון שקל לרשות המים, ואולם רשות המים קבעה כי מגיעה לה 270 מיליון שקל נוספים • כעת מקורות צפויה לתבוע את הרגולטור

עמית לנג, מנכ''ל מקורות / צילום: דוברות מקורות
עמית לנג, מנכ''ל מקורות / צילום: דוברות מקורות

נדיר למצוא חברה ממשלתית שתובעת את הרגולטור שלה בבית המשפט. אירוע חריג מסוג זה צפוי להתרחש בשבועות הקרובים, במהלכם נערכת חברת המים הלאומית מקורות להגיש תביעה בסך 270 מיליון שקל נגד רשות המים הממשלתית. זאת, בשל מאבק סוער שמתנהל בענף המים, על כספי המכרז למכירת המתקן להתפלת מים באשדוד. מאבק זה עשוי להשפיע גם על תעריף המים שמשלמים הצרכנים.

לפני כשנה הושלמה מכירת מתקן ההתפלה מידי מקורות לקבוצה המשותפת לקרן התשתיות ג'נריישן קפיטל וחברת שפיר הנדסה, תמורת 870 מיליון שקל. סכום הזכייה במכרז היה גבוה במאות אחוזים מאומדני השווי המקוריים, שנעו בין 100-200 מיליון שקל - והביא לקרב על התקבולים העודפים. ההצעה הגבוהה התקבלה על פי הערכות בשל האפשרות להקים תחנת כוח בתוך מתחם ההתפלה.

הפתעה במכרז - וצרות בלתי מתוכננות

פרויקט ההתפלה באשדוד צבר לאורך השנים מוניטין כושל למדי ולפני מספר שנים אף הזהירו במקורות שהוא עלול לקרוס. לכן ההפתעה במקורות וברשות כשמעטפות המכרז נפתחו והבוננזה התגלתה, הייתה רבה. הפתעה חיובית אומנם, אבל בדומה למתרחש כיום במרחק קילומטרים אחדים משם, במכרז של חברת החשמל למכירת תחנת הכוח אשכול, שבו הצעת מחיר גבוהה במיוחד הובילה בסופו של דבר לביטול המכרז, גם בעסקת ההתפלה יצרה ההצעה הנדיבה צרות בלתי מתוכננות.

במקורות מראים כי על פי החוזה המקורי במכרז, הסכם חלוקת כספי המכירה בין חברת מקורות לבית המדינה (רשות המים) היה אמור להיות כך: 100 מיליוני השקלים הראשונים יתחלקו 70%-30% לטובת מקורות; 100 המיליונים הבאים יתחלקו 70%-30% לטובת המדינה; וכל סכום נוסף מעבר לכך יתחלק 70%-30% לטובת מקורות. החלוקה נקבעה מתוך ההנחה שהמקטע השלישי, שמיטיב עם מקורות, יהיה בסכום נמוך או אפסי. לבסוף, בשל ההצעה הגבוהה, התברר שדווקא מקטע זה הוא ה"שמן" ביותר וכולל את מרבית כספי המכרז - 670 מיליון שקל.

משכך, לעמדת מקורות, החלוקה אמורה הייתה להיות 570 מיליון שקל למקורות ו-312 מיליון שקל למדינה. ואולם רשות המים קבעה כי מגיעה לה 270 מיליון שקל נוספים.

"התנהלות רשות המים מהווה פגיעה בתנופת הפיתוח של משק המים"

עו"ד איתן לירז נשכר על ידי מקורות כדי לנהל את המאבק משפטי מול רשות המים. לפי הנהלים, בטרם הגשת תביעה נדרשת החברה הממשלתית לפנות לרשות החברות הממשלתיות וליועצת המשפטית לממשלה. לאחר שפנייה לרשות החברות לא הובילה להסכמות בין מקורות לרשות המים, שיגר בא כוחה של מקורות מכתב ליועמ"שית, גלי בהרב-מיארה, ביום שני האחרון, לקראת הגשת העתירה.

עוה''ד איתן לירז / צילום: רמי זרנגר
 עוה''ד איתן לירז / צילום: רמי זרנגר

"עמדתה של רשות המים מהווה הפרה של ההסכם, וסותרת את הוראות הדין", כתב עו"ד לירז בפנייה ליועמ"שית. לדבריו, "התנהלותה של רשות המים מהווה למעשה פגיעה בתנופת הפיתוח של משק המים שמבצעת מקורות עבור הציבור".

מנגד, ברשות המים דוחים את הטענות של מקורות וטוענים שההתחשבנות היא בעיקר בשל קנסות שהוטלו על מקורות בגין הפרות בהפעלת המתקן באשדוד.

עו"ד לירז מסביר כי מקורות נדרשת לסכום הכסף שבמחלוקת גם לצורך גיוסי הון. החברה ממנפת רווח ומשקיעה מחדש במשק המים ביחס 2.3, כלומר שעל כל שקל הון עצמי - מגייסת החברה 2.3 שקל הון זר להשקעות במשק המים. כלומר, לשיטתה של מקורות, אובדן של 270 מיליון שקל משמעותו אובדן גיוס פוטנציאלי של כ-620 מיליון שקל. כך, במקורות מזהירים למעשה שאי-העברת הכספים שמגיעים לחברה לכאורה, עלולה לעכב את יישום תוכניות הפיתוח של משק המים. זאת, למרות ההון העצמי הגבוה שמחזיקה חברת המים.

כלומר, על כל שקל שהולך לטובת תעריף המים לצרכן, הוא ממונף פי 2.3 לפיתוח. כיון שעלות הפיתוח ממומנת על ידי תעריף המים לצרכן, הרי שהמינוף מגדיל את החסכון בתעריף המים לציבור פי כמה, במקום שקל לתעריף המים - סכום של מעל 3 שקלים מועברים להפחתת תעריף המים, לעמדת הרשות.

לציבור קיים כמובן אינטרס שתשתיות המים הארציות, עליהן אמונה מקורות, ימשיכו להתפתח כדי לספק את צרכי משק המים. ראייה זו תומכת בהעברת הכספים לקופת מקורות. מנגד, ובמנותק מהטיעונים המשפטיים על חלוקת הכספים - לציבור המשלם את חשבונות המים קיים גם אינטרס כלכלי שסכום גדול ממכירת מתקן ההתפלה יעבור אל רשות המים. תעריף המים נקבע במשק סגור, כלומר, התעריף מתייקר או מוזל בהתאם להכנסות והוצאות של משק המים.

ברשות טוענים: אם ביהמ"ש יכריע לטובת מקורות - המחירים יעלו

רשות המים כבר הכירה בהכנסה של 600 מיליון שקל למשק המים בעקבות מכירת המתקן, בעדכון תעריף המים בינואר האחרון, והסכום נפרס לשנים הבאות. מדובר בסכום כפול כמעט מכפי שאמור היה להיכנס לתעריף, לעמדת מקורות. אם יכריע בית המשפט לטובת מקורות, המשמעות תהיה עליית המחיר לצרכן - כך מבהירים ברשות.

עדכון תעריף המים הבא אמור להתקיים ב-1 בינואר 2024. העדכון האחרון נכנס לתוקף בתחילת החודש (יולי), עם התייקרות בשיעור של כ-3%.

מרשות המים נמסר בתגובה: "מדובר במיחזור טענות ישנות של חברת מקורות, על נושאים שהוסדרו בחקיקת משנה זה מכבר. הנושא הוסדר בשנת 2019, אגב ההחלטה למכור את מתקן ההתפלה באשדוד, שהוקם בידי חברה בת של מקורות, עקב חוסר הצלחתה בהקמת ותפעול המתקן, לרבות עיכובים משמעותיים בלו"ז.

"ההסדר בחקיקה, שנקבע לאחר דיונים עם החברה ובידיעתה, הינו מאוזן וסביר, ומיטיב גם עם חברת מקורות וגם עם משק המים. בשעתו, קודם להשלמת עסקת המכירה, טענה חברת מקורות כי ההסדר הקבוע בכללים עלול לפגוע בעסקת המכירה. חשש זה התבדה, ובסופו של יום, מכירת מתקן ההתפלה הוכתרה בהצלחה רבה, כך שגם מקורות רשמה רווח מהעסקה בדוחותיה הכספיים וגם משק המים וצרכני המים נהנים מהתקבולים שיסייעו בהפחתת תעריפי המים.

חלקם של צרכני המים בתקבולים ממכירת מתקן ההתפלה, כבר גולם בתעריפי המים בינואר 2023, וסייע משמעותית בצמצום התייקרות תעריפי המים ומיתון יוקר המחייה.

"טענתה המחודשת של מקורות כיום, שנים לאחר שנקבעו ההסדרים השונים ולאחר שהתקבולים גולמו בתעריפים, נגד הכללים וההסכמות, תמוהה, ומשמעותה, ככל שתתקבל, העלאת תעריפי המים, ללא הצדקה, לכלל הציבור".

מחברת מקורות לא נמסרה תגובה.