כך תתוקצב הרפורמה של רגב: מחירי הנסיעה ברכבת הקלה יעלו

הרכבות הקלות בגוש דן ובירושלים יספגו את המחיר: אחד ממקורות הסבסוד שימנעו את העלאת המחירים של התחבורה הציבורית בתחילת החודש הבא, הוא ייקור תעריפי הנסיעה ברכבות הקלות • כך נסיעה שעולה כיום 5.5 שקלים, תעלה בעוד כשנה 8 שקלים

הרכבת הקלה / צילום: נוי מאיה
הרכבת הקלה / צילום: נוי מאיה

אחד מהמקורות לסבסוד ההתייקרות בתחבורה הציבורית והחלת הרפורמה בתעריפים של מירי רגב יגיע מהתייקרות שתחול בעוד כשנה בתעריפים ברכבות הקלות בירושלים וזו שעתידה להיפתח בחודש הבא בתל אביב.

בבני ברק כן, בתל אביב לא: רגב וסמוטריץ' סיכמו על הקדמת הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית
הרכבת המהירה לירושלים אמורה להשתדרג, אך מיזם שאפתני אחר עלול לשבש את התוכנית | ניתוח

כך נסיעה ברכבת הקלה תעלה 9  שקלים במקום 5.5 שקלים שעולה נסיעה היום בירושלים - התעריף של הקו האדום בגוש דן כאשר הוא יפתח. נסיעה מקצה הקו בפתח תקווה לקצה השני בבת ים תעלה אף יותר - שכן הנסיעה מתייקרת בהתאם למרחק, אך התעריף עדיין לא נקבע.

העלייה בתעריפי התחבורה הציבורית אמורה הייתה להיכנס לפועלה בראשון באוגוסט אך שרי האוצר והתחבורה הודיעו היום (ד') כי היא תמנע וכי רפורמת התעריפים שיזמה שרת התחבורה מירי רגב מבלי להתבסס על הדרג המקצועי במשרדה תצא לפועל אף היא. כך יינתנו הנחות של 50% להסדרי נסיעות חודשיים ביישובים פריפריאליים בדירוג 1-5 וליישובים ברמה סוציו אקונומית של 1-5. בעוד שבתל אביב המחיר של הסדר חודשי יישאר כפי שהוא היום, בבני ברק הוא יחתך בחצי.

גם אברכים יזכו להנחות בתחבורה הציבורית בהתאם להסכם הקואליציוני של יהדות התורה והליכוד כך ש"צעירים" יזכו להנחה ולא רק סטודנטים.

מחירי התחבורה הציבורית לא הוכחו במחקרים ככאלו שגורמים למשתמשים לנסוע יותר. התייקרות המחירים בוודאי משפיעה על אוכלוסייה גדולה בישראל, אבל היא לא גורמת למי שנוסע ברכב פרטי לעבור לתחבורה הציבורית, אלא אמינות השירות ויעילותו.

הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן צפוי להיפתח בחודש אוגוסט לאחר שנים של דחייה ועיכובים. ואולם את הפתיחה ילוו לא מעט חבלי לידה: כך למשל, במקטע העמוס ביותר תחלוף רכבת אחת בכל 6 דקות - מחצית מהתוכנית המקורית שכוללת רכבת בכל 3 דקות. לתדירות זו, אם לא יהיו תקלות נוספות, הרכבת תצליח להגיע רק בעוד כשנה.

כתוצאה מהתדירות הנמוכה יחסית צפויים גם עומסים כבדים ברכבת כשצפויים לנסוע בה כ-600-700 נוסעים בכל רכבת במקום 440 לפי התחזיות המקוריות. העומסים צפויים להיות מורגשים גם בתחנות הרכבת. בתחנות התת קרקעיות הותקנו שירותים ציבוריים באיחור ואלו ככל הנראה לא יופעלו בפתיחה.

הקו האדום הוקם בעלות של 18.7 מיליארד שקל והתוכנית להקמתו אושרה בממשלה בשנת 2002. העבודות החלו רק בשנת 2015 ומאז הן נמשכות עד עתה.