היתר בנייה | בלעדי

תשעה חודשים אחרי שהחלה: שני היתרי בנייה ראשונים במסגרת רפורמת "מורשה להיתר"

שני ההיתרים ניתנו בתל מונד, אחד עבור 22 יחידות דיור והשני עבור יחידת דיור אחת • הזמן שנדרש עד לקבלת ההיתרים קצר משמעותית מהממוצע: 5.5 חודשים, לעומת שנה ויותר בהיתרים רגילים, אבל יש רשויות שדחו את יישום הרפורמה בשטחן

הרפורמה שעברה לפני 9 חודשים, קיבלה שני התרי בנייה ראשונים / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov
הרפורמה שעברה לפני 9 חודשים, קיבלה שני התרי בנייה ראשונים / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

מיני היסטוריה ברפורמת "מורשה להיתר", אשר מאפשרת לאדריכלים להנפיק היתרי בנייה: כתשעה חודשים לאחר שיצאה לפועל באופן רשמי, אושרו השבוע שני היתרי הבנייה הראשונים שהנפיק מורשה להיתר, האדריכל שמעון אסבן. מדובר בשני היתרים נפרדים, האחד עבור בניית 22 יחידות דיור, והשני עבור בית מגורים שבו יחידת דיור אחת.

אחד הרחובות המרכזיים בת"א עומד להיחסם לטובת הרכבת הקלה, והמתח בין העירייה לנת"ע מגיע לשיא
הפחתת ענק של שיכון ובינוי בשדה דב חושפת את השבר בשוק הדיור להשכרה
כישלון של רשות מקרקעי ישראל? המכרז להקמת מגדל "בין ערים" שוב נדחה

רפורמת מורשה להיתר, או "רפורמת רישוי עצמי" בשמה השני, נועדה לקצר את תהליכי הרישוי הארוכים והמתמשכים, זאת על ידי העמדת אלטרנטיבה לשוק: מסלול שמתנהל על ידי אדריכל שהוסמך כמורשה להיתר, אשר למעשה מוציא את היתר הבנייה במקום הרשות המקומית, תוך שיתוף פעולה איתה. כך, על פי התפיסה שהובילה את מגבשי הרפורמה, יפחת העומס על הרשויות המקומיות.

מעט היתרים - אך זמן האישור מהיר

שני ההיתרים שאושרו כעת הם הראשונים מאז יצאה הרפורמה לדרך, כאמור. האדריכל אסבן, אשר משמש כמורשה להיתר במרחב התכנון "שרונים", הנפיק היתר אחד ל־22 יח"ד בשני מבנים עם מרתף חניה משותף וארבע קומות בכל בניין בתל מונד. ההיתר הנוסף, ליחידת דיור אחת, גם הוא ניתן בתל מונד.

היתרון של הרפורמה היא הזמן שנדרש לאישור צמד ההיתרים, מרגע הגשת הבקשה לתיק מידע (השלב הראשון בתהליך הרישוי - י"נ): לשני ההיתרים נדרשו חמישה חודשים וחצי בלבד, שהם כ־165 ימים, זאת לעומת 319 ימים בממוצע להיתר במסלול הרשויות המקומיות, ו־407 ימים בממוצע כאשר ההיתר כולל בקשה להקלות או שימושים חורגים.

ממנהל התכנון נמסר כי אחת המסקנות הראשונות שנובעות מאישור שני ההיתרים שנחתמו השבוע היא כי החיסכון בזמן נובע בין היתר "מהיכולת של המורשה להיתר לעבוד במקביל ולא בטור על המרכיבים השונים בשלבי ההיתר".

למרות הכל, ההיענות לא גבוהה

אבל נכון להיום, ההיענות לרפורמה אינה גדולה - מה גם שישנן רשויות שונות, בעיקר במרכז הארץ, אשר דחו את יישום הרפורמה בשטחן - ולבד משני ההיתרים הללו נמצאים בתהליכי אישור רק עוד חמישה היתרים אשר מוגשים על ידי מורשה להיתר. "כל תהליך חדש לוקח זמן, ונדרשת תקופת עיכול עד ליישום המלא שלו, ודאי בענף הנדל"ן", אומרת סמנכ"ל רגולציה במנהל התכנון, רותי שורץ. "אבל שני ההיתרים הללו מעודדים מאוד. אפשר לראות שהתהליך הזה עובד בפועל, וזה איתות לכל השוק".

שורץ מוסיפה כי "מנהל התכנון מלווה באופן צמוד את כל הבקשות להיתרים המנוהלות על ידי מורשה להיתר, ועוזר בפתרון של אתגרים נקודתיים ורוחביים. לאחרונה פרסם המנהל התכנון קול קורא בסך 20 מיליון ששקל לוועדות מקומיות שיאפשרו הליך של רישוי עצמי, כדי להעניק להם תמרוץ לפי היתר. במקביל נעשית כיום עבודה על תקנות אשר יאפשרו העברת שיקול דעת ממהנדס הוועדה ומרשות הרישוי אל המורשה להיתר, כך שאם לא יקבל מענה מתאים מהוועדה יוכל להתקדם הלאה בתהליך הרישוי - מה שצפוי לקצר עוד יותר את הזמן עד להיתר".

נציין כי נכון להיום הליך מורשה להיתר הוא וולונטרי, כלומר הרשות המקומית יכולה לסרב להחיל את ההליך בתחום השיפוט שלה. עם זאת, בחוק ההסדרים האחרון נקבע כי החל בנובמבר 2024 ההליך יהיה מחייב, כלומר הרשות המקומית לא תוכל לסרב להליך מורשה להיתר בתחומה. לדברי שורץ, "חשוב שרשויות מקומיות יחילו את הרפורמה בשטחן כבר כעת, כדי שיהיו מוכנות לשינוי ויהיו מנוסות יותר בהליך הזה עוד לפני שהוא הופך להיות מחייב".