משרד האוצר | טור סופ"ש

דיון? חצי דיון? איך באמת הגיבה צמרת האוצר לדוח של חברת הדירוג מודי'ס

זמן קצר לאחר שפרסמנו בגלובס שצמרת האוצר לא התכנסה לדון באזהרות מודי'ס, סיטי ומורגן סטנלי מיהרו באוצר להוציא הכחשה • אלא שבצמרת המשרד יש מי שמתעקש שדיון כזה לא היה • מה קרה במסדרונות המשרד הכלכלי החשוב ביממה הדרמטית ולמה יש סיבות לדאגה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ביום רביעי בערב, במקביל לכניסת צום ט' באב, שיגר משרד האוצר הודעה לפיה השר בצלאל סמוטריץ' קיים ישיבה עם הנהלת המשרד "לדיון במשמעויות הודעת חברת דירוג האשראי מודי'ס".

בכירים באוצר: לא התקיים במשרד אף דיון משמעותי אחד בעקבות הדוח החריג של מודי'ס
אלו השופטים שידונו בעתירות בעניין כינוס הוועדה לבחירת שופטים
החוק לפיצול סמכויות היועמ"ש הונח, עורר סערה ונמשך

ההודעה נוסחה בלשון כללית, לא הסגירה מה נאמר בחלל ולא חשפה מה חושבים פקידי האוצר על מבול האזהרות הכלכליות שירד באותו יום על הממשלה בעקבות ביטול עילת הסבירות, והיו לא מעט. מסוכנות הדירוג מודי'ס, דרך בנק ההשקעות מורגן סטנלי עד לסיטי־בנק. מה כן נכתב? ש"השר והנהלת המשרד פועלים להמשיך ולחזק את הרכיבים בכלכלה הישראלית שבאופן קבוע חברות דירוג האשראי מציינות לחיוב".

הודעה ללא בשורה, כשסמוטריץ' בבית הכנסת

בהודעה צוין כי הישיבה התקיימה בשעות הצהריים. אז למי היה חשוב להוציא הודעה בהולה לתקשורת, שלא מבשרת בשורה משמעותית, שעות ארוכות אחרי שהתקיימה הישיבה, בזמן שסמוטריץ' ואנשיו נמצאים בדרכם לבית הכנסת לקריאת מגילת איכה?

ובכן, כשעה לפני הודעת האוצר על קיום הדיון, התפרסמה ב"גלובס" כתבה תחת הכותרת "בכירים באוצר: לא התקיים במשרד אף לא דיון אחד בעקבות הדוח החריג של מודי'ס". הפרסום יצא לאחר בדיקה שערכנו כיצד הגיבו באוצר לצונאמי האזהרות הכלכליות שנחתו על שולחנם. הממצאים שלנו היו - "שום דבר".

לפי מידע שהגיע ל"גלובס", עם פרסום הכתבה החלה מהומה באוצר. היא כללה חילופי ההאשמות בין בכירים במשרד באשר לזהות המדליף. גורמים באוצר מספרים כי עד מהרה הוחלט בין הבכירים על ניסוח הודעת הכחשה לפרסום. "ההודעה לעיתונות שיצאה מטעם האוצר פשוט שקרית", אמר לאחר מכן אחד הבכירים במשרד, "זה נהיה ריטואל קבוע". אותם גורמים באוצר עומדים על כך שבפועל לא התקיים כל דיון רציני בדוח של מודי'ס. לכל היותר, במהלך דיון על נושאים אחרים, עלו כמה הערות אגביות שעסקו בדוח, כדי לצאת ידי חובה. לדבריהם, חלק מבכירי האוצר בקושי נכחו ברביעי במשרד, אם בכלל הגיעו.

טיפול בסימפטומים והתעלמות מהמחולל

מנגד, בכירים אחרים באוצר מציירים אחרת את השתלשלות העניינים. לדבריהם, ההודעה לעיתונות לא דייקה, מכיוון שלא נערך דיון בנושא הדוח של מודי'ס, אולם הנושא עלה במהלך ישיבת הנהלה חודשית של האוצר, שהתארכה ביותר משעה בשל שיח על שלל האזהרות מענקיות הפיננסים הבינלאומיות.

לפי עמדה זו, המסקנה שעלתה מהדיון הייתה צורך מיידי בהידוק פיסקאלי. כלומר, לרסן את הוצאות הממשלה, להקשיח את השימוש ברזרבות התקציביות, ובאופן כללי, לשמור את קופת האוצר ליום סגריר. אלא שגם לפי גורמים אלה, בדיון הקפידו שלא להתייחס למהפכה המשפטית עצמה ופקידי האוצר לא השמיעו כל חשש מפני השלכותיה בפני השר הממונה עליהם, שהוא מקברניטי הרפורמה. במילים אחרות, בגופים הכלכליים הבינלאומיים מסבירים שכלכלת ישראל עלולה להידרדר בעקבות החקיקה שמובילה הממשלה והמחלוקות שהיא יוצרת. אולם נראה כי שר האוצר סמוטריץ' מצדו בחר להגיב בטיפול בסימפטומים - ולהתעלם ממה שמחולל אותם.

אז לאיזה עמדה של גורמים באוצר צריך הציבור להאמין? התשובה היא שזה לא כל כך משנה. בין אם התקיים דיון כזה או אחר על הדוח של מודי'ס ובין אם מדובר רק בניסיון של האוצר לצייר בדיעבד תמונה של דיונים מעמיקים - הרי שבכל מקרה לא התייחסו לליבת החששות בשווקים ולא חיפשו פתרונות אמיתיים לגבי המשך החקיקה המשפטית ונזקיה האפשריים להכנסות המדינה, לגירעון וליכולות הגיוס של ישראל. שתי האלטרנטיבות שמתארים כיום באוצר לא צפויות להשקיט את הדאגות של המשקיעים.

תופעה מסוכנת לדרג המקצועי

כמו "גלובס", גם בכלי תקשורת כלכליים נוספים לא מיהרו לקנות את הנרטיב המרגיע שעלה מההודעה החפוזה לעיתונות והביעו ספקות באמינותה. כך או כך, מקרה זה מספק הצצה גם לחוסר האמון ולחשדנות הקיימת בין התקשורת לממשלה. בפעם הבאה שיקבלו הכתבים לידם הודעה רשמית מדוברות משרד האוצר, הם ייאלצו לחשוד בתוכן, יותר מתמיד, ולהתלבט האם לפרסם אותו לציבור הקוראים, הצופים והמאזינים.

בתסריט הגרוע יותר, שבו לא התקיים דיון ובאוצר הוציאו הודעה לא מדויקת בלשון המעטה, קיימת פגיעה לכאורה בזכות הציבור לדעת על הנעשה במוקדי קבלת ההחלטות החשובים במדינה. אם ההודעה נכונה, הרי שגורמים אחרים בתוך האוצר אינם מדייקים. התרגלנו כבר לגורמים פוליטיים שלא רואים באמת ערך עליון, אבל כשהתופעה זולגת אל תוך הדרגים המקצועיים במשרדי הממשלה, מדובר בהקצנה.

ואם לא די בכך, נראה שהאירוע מסמל גם את הפילוג הפנימי בתוך משרד האוצר, שאנשיו מקוטבים בימים אלה סביב הרפורמה המשפטית, כמו כל עם ישראל.