משרד הביטחון רוכש פגזים ב-250 מיליון שקל והתעשייה האווירית משגרת לווין

מדי שבוע נפרסם בגלובס מדור חדש שסוקר עסקאות שהתרחשו בתעשייה הביטחונית • והפעם: משרד הביטחון רוכש עשרות אלפי פגזי ארטילריה מאלביט מערכות • סינגפור שיגור לחלל לווין מתוצרת התעשייה האווירית • טורקיה משדרגת לאזרבייג'ן את מטוסי סוחוי 25 • מדור חדש

פגזי ארטילריה של חברת 'אלביט מערכות' שרכש משרד הביטחון / צילום: אלביט מערכות
פגזי ארטילריה של חברת 'אלביט מערכות' שרכש משרד הביטחון / צילום: אלביט מערכות

לא בכל עת מוצב חיל התותחנים במרכז, אך עסקת רכישה משמעותית שנחתמה השבוע בין משרד הביטחון לבין אלביט הבהירה עד כמה החיל חשוב. בד בבד, התעשייה האווירית שיגרה לוויין נוסף לחלל, ואזרבייג'ן וטורקיה חגגו שיתוף פעולה אווירי. זה היה השבוע בתעשיות הביטחוניות.

חברה בת של רפאל תספק נשק לאוקראינה והמוקש החכם של טורקיה
טורקיה בעסקה הביטחונית הגדולה ביותר והאם מרוקו היא לקוחה של אלביט?
עסקת הענק של רפאל: איך נולדה המכירה לפינלנד ומה זה קלע דוד? | שאלות ותשובות

הפגזה של עסקה

מנהל הרכש (מנה"ר) במשרד הביטחון ואלביט מערכות  הודיעו השבוע על חתימת הסכם חדש ורחב היקף להצטיידות בעשרות אלפי פגזי ארטילריה בקוטר של 155 מ״מ, המיועדים לחיל התותחנים בצה"ל. מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, אישר את העסקה שנאמדת בכ-250 מיליון שקל. ייצור הפגזים יתבצע במפעלי אלביט ביקנעם, חיפה ורמת השרון, ואספקתם צפויה במהלך שנת 2024.

"קו ייצור תחמושת הפגזים הינו קו חיוני שמשרד הביטחון משקיע בו שנים רבות", אמר סמנכ"ל וראש מנה"ר במשרד הביטחון, זאב לנדאו. "ההסכם עם אלביט מערכות יחזק את התעצמות ומוכנות צה"ל לתרחישי לחימה שונים ויזרים מאות מיליוני שקלים לייצור כחול לבן, שיחזק את התעשייה בדגש על הפריפריה וישמר יכולות של ייצור אמל"ח מקומי".

לוויין ישראלי בשירות סינגפור

לוויין התצפית המכ"מי DS-SAR, מתוצרת התעשייה האווירית, שוגר השבוע בהצלחה לחלל מאתר השיגור בהודו. בהתאם לתוכנית השיגור המקורית, נכנס הלוויין למסלולו סביב כדור הארץ, החל לשדר נתונים ועבר סדרת בדיקות ראשוניות על ידי מהנדסות ומהנדסי הפרויקט, שאימתו את תקינותו ואת רמת ביצועיו. עתה, החל הלוויין תהליך משלים ומתוכנן מראש של בדיקות במסלול שלאחריו יימסר ללקוחות בסינגפור, DSTA ו- ST Engineering.

הלוויין DS-SAR פותח על בסיס ניסיון שצברה התעשייה האווירית בפיתוח סדרת לווייני התצפית המתקדמים "אופק" ו-TECSAR, ששוגרו לחלל החל משנת 1988. מכ"ם ה-SAR מאפשר קבלת מגוון רחב של מידע בכיסויים וברזולוציות שונות ביום, בלילה ובכל תנאי מזג האוויר.

חטיבת מערכות טילים וחלל של התעשייה האווירית, אמונה על פיתוחן ובנייתן של מערכות הלוויין המתקדמות כגון לווייני תצפית, ננו-לוויינים, משגרי לוויינים, לווייני תקשורת, ובכלל זה לוויין התקשורת הלאומי "דרור", לצד מערכות הגנה אווירית ובהן מערכת הנשק חץ 2 וחץ 3, ברק 8 וטילים משוטטים.

שדרוג טורקי לסוחוי 25

צבא אזרבייג'ן נחשב לחזק בדרום הקווקז בעזרת אמל"ח מתוצרת ישראל, כולל מל"טים כמו הרמס 450, הרון והחימוש המשוטט הארופ. עם זאת, חיל האוויר של באקו עדיין מיושן באופן כללי, ומתבסס על מטוסים ישנים. לכן, אזרבייג'ן פנתה לתעשייה האווירית הטורקית (TAI) כדי שתשדרג מטוסי סוחוי 25 שנמצאים בשירותה, וכעת הסתיימה טיסת הניסוי הראשונה.

במסגרת הפרויקט, טורקיה משדרגת לאזרבייג'נים את הטכנולוגיות המוטמעות במטוס, וכן את אמצעי התקיפה. שדרוג הסוחוי 25 מועיל לטורקיה לא רק ברמת ההכנסות לטווח הקצר, אלא גם בטווח הארוך משום שהפצצות החכמות והטילים שמותקנים על המטוסים האזרבייג'נים הם מתוצרת טורקית.